Amatørakvariet – den sterkestes rett!

Det var tidlig i januar jeg kjøpte meg et 54 liters akvarium for å kunne på meg Betta-fisker. Altså Kampfisker.

Jeg har litt etter litt satt opp en liten biotop med fisker til et såkalt ‘selskapsakvarium’. Så frem til i dag besto bestanden av en hann kampfisk, seks platy, tre ancistrus og tre siamesiske algespisere (de seks sistnevnte kun pga den nytte de gjør).

To eplesnegler har også fått flyttet inn.

For et par uker siden kjøpte jeg fem kampfiskhunner. De hadde jeg i en egen bolle.

Så i dag har jeg gjort store endringer. Veldig mange er i mot dette, og mener det ikke lar seg gjøre. Men det er også delte meninger. Jeg gjorde det selv da jeg hadde akvarie for fjorten-femten år siden.

Det jeg har gjort er at jeg var innom Zoo 1 her i Drammen i dag og kjøpte en stor rot. Så har jeg plassert den midt i akvariet, slik at samtidig som fiskene i akvariet har tilpasset seg, så begynner de på en måte ‘litt på nytt’. Så hadde jeg kampfiskhunnene sammen med resten.

Det er her mange mener at kampfiskene vil ta livet av hverandre. Mine gjorde ikke det den gang. Vi får se, nå har de vært noen timer i karet, og jeg har observert. Hannkampfisken har hilst på alle jentene, og det uten at de napper i hverandre. Han har jaget på en av de røde (det er to røde henter og tre blå), men hun er hoven og oppblåst i brystet, jeg tror hun er syk, og vil ikke klare denne overgangen. Men ellers virker det greit (til nå). Den sterkestes rett.

En platy er høygravid og er i ‘rugekasse’, og jeg oppdaget at en av av de andre platyene mine hadde omkommet i løpet av natten som var (uventet), men igjen, den sterkestes rett. Slik er naturen.

Blir spennende og se. Eller akvariet er allerede mye mer spennende nå enn tidligere.

Noen som vil si noe, så er det kommentarfelt under!!

Takk for at du leser, fortsatt fin kveld til deg 🙂

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!
Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#hobby #akvarie #platy #kampfisk #betta #bettasplendens #siamesiskealgespisere #ancistrus #eplesnegler #densterkestesrett #biotop #dødsfall #selskapsakvarie

6 kommentarer
    1. Blir spennende å se hvordan det går i tiden frem, prøvde meg med 3 damer til en betta jeg hadde selv, fungerte suverent i to uker, dro bort en helg og vips var hannen spist opp av hunnene..

    2. Skjønner ikke hvorfor du utsetter uskyldige fisk for dette, de har ikke valgt et liv i fangenskap og når vi velger å gjøre de til kjæledyr er det vårt ansvar å gjøre det beste vi kan for de. Å sette hann og hunn kampfisk i sammen strider i mot deres natur. Kampfisk møtes kunne under lek, ellers holder de seg langt unna hverandre. I naturen har de store plass og gode muligheter til å gjemme seg å komme unna farer, i et akvarie har de ikke det. Dette vil stresse både hunnene og hannene noe ekstremt, også andre fisk i tanken vil bli påvirket og fisk som andre dyr skiller ut stresshormoner, som i fiskens tilfelle overføres til vannet. Jeg forstår ikke hvorfor du velger å være ignorant ovenfor gitt ubestridelig fakta. At det kan ha gått bra for noen rettferdiggjøre ikke sjansen du tar med fiskene dine for at du skal få et akvarie som du synes er fint å se på. Det blir som å holde rovdyr og byttedyr i samme ingenting, en dag får det galt, og byttedyr lider hver dag pga stress og frykt. Du burde også sette deg inn i hva et biotop er. Du har ikke er biotop.

    3. Anonym: Biotop brukes i økologien om lokalitetstyper med karakteristiske plante- og dyresamfunn. På samme måte som habitat er stedet der en art fins, er biotop stedet der et “spesielt samfunn av arter” fins.

      Kjæledyr eller selskapsdyr er et samlebegrep som benyttes for å beskrive dyr som holdes av mennesker for fornøyelsens skyld. I prinsippet kan derfor alle dyr som lar seg kjæle og stelle med av mennesker kalles et kjæledyr, også ville dyr. Kjæledyr har eksistert nesten like lenge som mennesker og dyr har hatt omgang med hverandre.

      Fisk er ikke et kjæledyr, kansje du også kan sette deg inn i enkelte ting. For den dagen jeg ser noen kjæle med en fisk, da gir jeg meg over.

      Jeg synes heller ikke at mennesker som i det hele tatt driver med akvarie og fiskehold skal uttale seg så negativt om andres måte å gjøre ting på. Fiskene blir handlet fra butikker der de risikerer å leve over tid i uholdbare kår. Foreksempelsvis kjøpte jeg fem kamfiskhunner fra er 25 liters akvarium med over hundre stk. Så kan man snakke om måten fiskene blir avlet på, fraktet på. Og oppdrettere som gir discuser oksehjerte for at di skal vokse fortere, noe som ei er langt fra bra, ei heller naturlig føde for fisk. Denne industrien, og hobbyen om du vil, er kynisk og langt fra naturlig, så en burde sette fingeren på seg selv først før man retter den mot andre.

      Takk for kommentar 🙂

    4. Vi trenger ikke kalle fisk et kjæledyr, men det endrer ikke saken. Og som du sier selv er biotop en lokalitetstype, så for å kalle sitt akvarium for et biotop må man ha fisk, planter og miljø som tilsvarer en lokalitet, men dette er også bare en bagatell. Enig med deg at industrien har mange stygge sider, det rettferdiggjøre ikke å ikke gjøre det beste man kan når man overtar ansvaret for fisken. Hvordan fisk oppbevares i butikken er heller ikke et argument for hvordan deres permanente hjem skal bli. Det jeg er forundret over er at det virker som ut i fra andre ting du har skrevet at du bryr deg om dyrevelferd, så da lurer jeg på hvorfor du velger å ignorere det i dette tilfellet? Om du har lest og satt deg inn i kampfiskens naturlige adferd så vet du jo at det du utsetter de for ikke er snilt. Å ha mange hunnene sammen er heller ikke det samme som å ha hunner og hanner sammen.

    5. Anonym: Det som er minst snilt er at vi oprettholder denne industrien. Med det sagt så kan jeg fortelle at jeg har tatt ut hannen. Et par av jentene (blå) ble veldig hissige. Nå er han midlertidig i egen bolle. Har nå kommet fram til at jeg skal kjøpe et akvarium helt likt det jeg har. Så skal jeg prøve å sette Kampfisker sammen “i lek”. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg