Unner du meg virkelig ikke én bra dag Mathilde!

I et tidligere innlegg i bloggen min skrev jeg om tiggere og svindlere som blant annet opererer her i Drammen. Innlegget ble postet i en Facebook temagruppe om Drammen.

En kvinne som flere ganger har angrepet mine blogginnlegg dukket atter en gang opp, mest sannsynlig for å ‘ta meg’, ikke for at temaet engasjerte henne så meget. Jeg hadde henne allerede langt oppi halsen etter en tidligere konfrontasjon der hun skjelte meg ut fordi hun mente at jeg ikke kunne kalle en mann pedofil uten at han er dømt for det. Å si det til en gjerningsmanns ofre er vel ikke helt det lureste. Og hvordan få en slik person dømt hvis man ikke kan si noe før etter han er dømt??

Nå var hun igjen klar for å ‘ta meg’ i en offentlig temagruppe på Facebook. Jeg skjønte det med en gang, men jeg så også at det var ikke bare meg hun ‘tok’. Hun tok for seg alle som ‘går på’ NAV – alle under én kam. Dette er hva hun skrev:

“Veit dere hva jeg ser hver dag i Drammen, byen vår? jo, jeg ser stadig mennesker, innfødte nordmenn, som går på NAV, som “ikke kan jobbe”, som jeg veit er i full aktivitet med mye annet… På farta hver dag, både seint og tidlig….alltid fine i tøyet, fine mobiltelefoner, røyker gjør de, har råd til å drikke på puber og barer her i byen osv. Ved å skatte til staten, holder vi liv i disse menneskene som ikke klarer å jobbe sjøl. Så; hvorfor går skattepenga mine til disse menneskene? Jeg har fått disse snylterne opp i halsen, faktisk ! Er det noen her som tok den ?????”

Ja, jeg tok den!

Jeg er ikke dum selv om jeg ‘går på’ NAV. Jeg ligger ikke hjemme i senga hver dag og lar hjernen svinne hen. Jeg ligger mye joda, det er slik det er. Jeg skal ikke ramse opp alt, men jeg har blant annet Osas Jeg har over 70 pustestopp i timen ved “nattesøvn”, og hvert pustestopp er på over 20 sekunder. Jeg har også symptomer på CFS. Føler ikke ikke at jeg trenger å ramse opp hele sykdomshistorien min, for den er bred. Så “Mathilde”, og dere andre som dømmer oss som ‘går på’ NAV. Start med å google disse diagnosene. Og vit at grunnen til at du ser meg er fordi hver uke må jeg til terapeuter, spesialister, fastlege og psykiater – i tillegg til NAV.

Aktivitetene jeg er med på, når jeg klarer, er å trene på studio for å gå ned i vekt, for at jeg ikke skal dø. Malingkurset jeg er på er en del av terapien min avtalt med NAV, terapeut og leger. At jeg er ‘fin i tøyet’, jeg (treng)er da ikke (være) en skitten gufse fordi jeg ‘går på’ NAV!

Pubene du ser meg på kjære “Mathilde” er like ved fastlegen min, og midt mellom meg og NAV. Det er venner som jobber der, og mange jeg kjenner kommer innom for en øl eller en kaffe. Og vet du hva jeg har i glasset??!! Vann, jeg drikker isvann!! Og ja jeg røyker, noen ‘gleder’ føler jeg at jeg skal kunne unne meg. Ja jeg vet røyking er farlig, selv om jeg går på NAV. Livet er også farlig har jeg lært!!

Jeg er utdannet kokk, jeg har jobbet på mange sykehjem og mange år i barnehager. Jeg har betalt mange tusen i skatt, så dine skattepenger kjære ‘Mathilde’ de har jeg ikke sett noe til, og kom ikke her og kall meg en snylter – da sender jeg ballen videre til visse helsearbeidere som sitter hjemme og drikker seg dritings og kommer redusert på jobb og skal hjelpe brukere som trenger medisiner, medisinsk utstyr og hjelpepersonell som er klare i toppen! Det er faktisk livsviktig!!

Så kjære dere som ser på folk som går på NAV som snyltere. Hva vet vel dere om hva andre går igjennom, psykisk, somatisk – i det hele tatt..? Det er ikke alt øynene deres ser, og dere vet ikke hva som kommer frem hos NAV, fastlege, terapeut, psykolog, psykiater og andre leger og helsepersonell.

Og til sist, bare fordi jeg var på puben sist helg og drakk én ØL (??!!). Det må da være lov å ha gode dager selv om man ‘går på’ NAV??!!!!!

.

Les om Lisa Orvik (22) som har vært langtidssykemeldt siden hun ble voldtatt på videregående, konsekvenser av det. Link!!

.

Sjekk denne videoen: Link!!

.

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

.

#blogging #nav #navere #kronisksyke #dømming #dømmendeuttalelser #drammen #usynligesykdommer #snyltere #snylting #norge #norgeidag #norge2017

8 kommentarer
    1. Åååh! Kjenner jeg blir så provosert av slike mennesker!
      Og BTW, man BETALER skatt når man ‘får’ penger fra nav og!
      Argh

    2. HET: Slik jeg ser det er skattepengene jeg har betalt, det er penger jeg har tjent og lagt til side for at pengene skal brukes på slike som er havnet i min situasjon. Så jeg bruker altså mine egne penger. Med det sagt. Så er det mer slitsomt å være syk, gå på nav, til leger osv enn noen av jobbene jeg har hatt før. Den som tror at å gå på nav er lettvint, den vet lite, burde vel øke sin samfunnskunnskap med litt samfunnslære tenker jeg.

    3. Det er trist at så mange fortsatt har så mye fordommer mot å få penger av Nav og de som har sykdommer som ikke alltid synes utenpå. Stå på Roger og gå med hodet høyt hevet, du er et godt menneske du 🙂 <3

    4. Hei, og takk for at du skriver! Det er også et bidrag til samfunnet, og jo mer “relevant” (ok…VELDIG vanskelig å definere!), dess mer/større bidrag, vil jeg vel si. (Unn deg en øl når/hvis du føler at du har tilført samfunnet noe viktig etter å ha skrevet en velfundert tekst på Facebook, f.eks., det er deg vel unt!)
      MEN…og det er jo alltid et “men”; Jeg er ikke ukritisk enig i alt du skriver. Jeg tipper at noe av det er skrevet i affekt, type “få ut agresjonen” og at det egentlig ikke er ting du nødvendigvis har tenkt nøye gjennom, og det er ikke meningen å dømme deg, men kanskje å bidra med litt refleksjon.
      Du skriver bl.a. dette ovenfor: “[…] fordi hun mente at jeg ikke kunne kalle en mann pedofil uten at han er dømt for det. Å si det til en gjerningsmanns ofre er vel ikke helt det lureste. Og hvordan få en slik person dømt hvis man ikke kan si noe før etter han er dømt??”
      (1) Hvis jeg ble beskyldt for å være pedofil, så ville det basically ødelegge meg/livet mitt.
      (2) Å si til en gjerningsmanns ofre at en mann er pedofil uten å være *HELT* 100% sikre på det er i hvertfall ikke det lureste. (Joda, jeg innser at du kanskje er 110% sikker, men det gjelder slett ikke alltid.)
      (3) En dom baseres på en veldefinert rettsprosess som innebærer bevisbyrde, sakkyndige, vitner og ikke minst at den mistenkte får forsvare seg. I bunn og grunn er det slik at det er like viktig ikke å feildømme uskyldige som å dømme skyldige. Å “si noe før etter han er dømt” avhenger av hva man sier, hvem som sier det, arenaen det sies på osv. Å si noe i sosiale medier, f.eks., bidrar hverken til å få noen dømt eller til å styrke rettssikkerheten for noen. Tvert i mot, så ville mitt liv vært ødelagt for alltid hvis slike påstander hadde blitt lagt ut i sosiale medier, selv om jeg ble frikjent i en rettsprosess senere.
      Igjen; Jeg kjenner ikke din konkrete sak, og jeg vet ingenting om bevis eller lignende. Det jeg derimot vet noe om er samfunnsutviklingen generelt, og jeg er litt skremt over at vi ikke tenker oss mer om før vi legger “skjitsnakk” ut på Facebook o.l. (Som du selv har påpekt er det en god del nettroll som også er anonyme, og det tar jo faktisk helt av når det gjelder hva slike mennesker klarer å lire av seg. Dog har det enda mer virkning når påstander kommer fra “edruelige” folk som skriver under fullt navn.)
      Hvis vi tar voldtekt som et eksempel (forbrytelsen i seg selv), så var det for et par år siden slik at ca. 10% ble anmeldt, og av disse ble igjen 10% dømt. Det er jo tall som i seg selv er deprimerende (jeg antar at vi er enige om det). Ser man på straffeutmålingen, så er den også “tam”, dvs. små oppresningsbeløp og korte soninger. Derfor er det jo naturlig at vi sier “dette må vi gjøre noe med!” Problemet mitt er bare dette: Hva hvis vi feildømmer noen? Hva hvis vi faktisk har DNA-bevis for at disse to hadde samleie, vi er ikke i tvil om at vi har rett person, *MEN* de var begge berusede, og X påstår at Y ønsket å ha sex da de snek seg inn på foreldrenes soverom under hjemme-alene-festen? Hva hvis 10 personer fra skolen forteller at de danset hele kvelden og klinte i sofaen før de leide hverandre fnisende inn på soverommet? Der inne kan ett av to ha skjedd:
      (1) Begge ønsket å “ta den helt ut”, men Y angret dagen etter (eller hun ble gravid og i panikken sa hun til foreldrene sine at hun var blitt voldtatt), eller
      (2) Y hadde lyst til å kline og prate videre, men ville ikke gå hele veien, og da voldtok X ham/henne.
      Poenget mitt er at alle versjoner finnes i virkeligheten, ingen tilfeller er 100% like, og det er ganske mange falske beskyldninger i tillegg til de reelle. For meg som er en sart sjel ville det ødelegge meg totalt om falske beskyldninger kom ut i sosiale medier da jeg var 18 år — uansett om jeg faktisk ble kjendt uskyldig i retten til slutt. Det eneste jeg kunne gjort da var sannsynligvis å flytte til den andre enden av landet, eller til et annet land.
      Sånn…det var mitt perspektiv i kveld. (Og jeg tok et glass kartong-vin til kveldsmaten.) Neste blir vel vurdering av hvor mye vi betaler i skatt vs. hvor mye vi får tilbake…og når i livet; Barnehage, skole, høyere utdanning, sykemelding og uførhet, pensjon og til slutt sykehus de siste 5-10 årene vi lever. Jeg tror vi bare skal være fryktelig glade alle sammen for at vi oppdaget naturressursene i Nordsjøen, som i realiteten betaler for oss alle uansett hva vi gjør i hverdagen. 🙂

    5. Alf Sagen: La meg ta dette kort. Hva skal jeg kalle en mann som seksuelt misbrukte meg som barn hvis jeg ikke kan kalle han for en overgriper og pedofil?

    6. Problemet er bedrevitere som skal -mene- noe om alle andre og så dømme fordi de ikke gidder å bruke noe tid på og forstå ting. Altså folk som egentlig IKKE bryr seg. Den største sykdommen i nyere historie. Værre enn alle sykdommene tilsammen.
      Alle som går på nav skal kunne unne seg en tur på byen og det er heller ikke ulovlig å bli dritings. Og gå på nav sliter både på verdigheten og selvfølelsen hos enkelte så hvorfor skal andre folk dømme dem om de blir observert på byen. Å gå hjemme er det jævligste som finnes for noen. Og det var det for meg. Kjempefint at de kommer seg ut blandt folk. Man disponerer pengene som man vil. Vil man bruke dem på øl fremfor mat, hva er problemet.
      Men i alle leire fins det unntak. Også blandt nav brukere. I religion, i politikken sikkert, overalt. Akurat som i resten av befolkningen. Så tror det må bli nøyere ————-oppfølging———— og hjelp så folk ikke blir gåendes for seg selv og kommer inn i et litt for feil spor. Kanskje og nav kan bli flinkere til og finne jobber til folk som dem tilmed kanskje kunne gjort hjemmefra. Men viktig å stå på selv og, om man har helse til det.
      Til slutt…. de som dømmer alle over en lav sko er kanskje de som egentlig burde vært sykemeldt, kanskje det er de det egentlig står verst til med.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg