Humor og Galgenhumor. NOT!!

Alle barna satt rundt bålet, unntatt Bitten, hun satt i midten!

Barna hadde det vel helt sikkert veldig morsomt. Unntatt Bitten da, jeg kan ikke tro det var morsomt for henne.

I gårdagens blogginnlegg la jeg ut om Mannegruppa Ottar, som på selve årsdagen for massedrapene på barn på Utøya, valgte å legge ut en “humortråd” i gruppen om nettopp disse massedrapene og det som hendte på Utøya 22.07.2011.

Som sagt så var det flere i gruppen som reagerte med avsky da Mannegruppa Ottar gjorde dette, ikke bare jeg. De ble nok sikkert slettet, eller blokkert fra gruppen, slik jeg ble.

Link: Norges Avskum!!

Det hele ble oppfattet som en hyllest til ABB. Og det er jo selvfølgelig når noen legger ut et banner med mannen på og starter en tråd av den type om han på selve dagen der han drepte nærmere 70 barn. Og ikke mindre blir det en hyllest når en fikk lese mange av kommentarene som Ottarfolket skrev. Morsomt, skrev de. Og de fler hundre ‘likes’ dette fikk innad i gruppen.

Hyllest = uttrykk for anerkjennelse og beundring.

I går etter at jeg la ut innlegget skrev en av medlemmene i mannegruppa følgende til meg: “Barn eller ikke barn. AUF fremstår for meg som pøbelpakk, så av meg får de ingen medlidenhet. Men døden er for god for dem, så jeg kaster ikke bort tid, penger, krefter eller ammo på dem. Norge fikk sin sårt etterlengtede alvorsdag å minnes og slenge opp minnesmerker over. Latterlig! Latterlig hele Norge“.

Så dette understreker jo bare hva slike grupper som Ottargruppen avler frem. Ikke bare tillater disse såkalte mannfolka seg å tenke dette, men de tillater seg også å ytre det. Nettopp fordi de har fått tillatelse til å operere i flokk.

For noen mannfolk!!

Jeg skrev gårdagens innlegg fordi jeg tar avstand. Jeg ønsket å bevisstgjøre flere til å ta avstand. Jeg håpet tilogmed kanskje at tar mange nok avstand så kunne gruppen en dag bli fjernet. Det får bli med håpet.

Noen kaller dette humor og galgenhumor. Da har man mye grums mellom ørene. Jeg var nestleder i et fylkeslag i en frivillig organisasjon, og på landsmøter møtte jeg en av mine kollegaer som ble skutt to ganger av AAB. De siste skuddene på Utøya.

Her kan dere lese litt om de gjenlevende ofrene fra Utøya. Dette er fra i år, 2017.

Link: Hvor ille det kan gå

De yngste som ble drept på Utøya var 14 år. De hadde kanskje ikke engang vært vært ferdige med tenårene sine i dag, om de hadde fått leve. Om de var blitt 20, så er jo ikke det noen alder heller.

Noen av de som overlevde på Utøya er like gamle. Vennene til både avdøde og gjenlevende er garantert pluss/minus like gamle. Alle disse har familier. Altså foreldre, søsken. Små søsken. Omfanget av påvirkede er MANGE!

Dette betyr tydelig ikke noe for Ottarfolket. Hadde det gjort det hadde de hverken latt “moro-tråden” sin pågå, som den enda gjør. Eller i det hele tatt latt den startet.

Avskyelig.

Neste årsdag for hendelsene på Utøya skal jeg tenne et lys og heller la dagen forgå i stillhet.

Nå har jeg ikke mer å si om dette, så det er ingen vits å stille spørsmål, eller prøve starte en diskusjon.

Respekt!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#mannegruppaottar #ottar #lavmål #abb #andersbehringbreivik #massemorder #utøya #breivik #regjeringskvartalet #bombe #fjotolf #idioter #avskum #fjernmannegruppaottar

24 kommentarer
    1. For min og mange andres del er humor, uansett hvor svart den er, et verktøy for å takle det som er vondt og vanskelig :*

    2. Så du mener at folk som har holdninger som du finner avskyelig ikke skal få uttale seg?
      Og er det OK med Utøya vitser andre dager? Eller bør de forbys? Siden du skriver at du håper at gruppen slettes.
      Hva med den alle barna vitsen du selv kom med? Er det morsomt å spøke med barn som blir brent på bålet? Bør slike vitser forbys? Blr man opprette humorpoliti?
      Eller; bør man si at man kan spøke med alt man vil. Og at folk kan få føle seg støtt. Men at det aldri bør forbys?

    3. Runar: Jeg la ikke ut noe som var ment som en vits. Og det er ikke humor når det rammer andre på en negativ måte. I dette tilfellet vet man at det var respektløst og at det rammer folk og gjør vondt.

    4. Du skriver: “det er ikke humor når det rammer andre på en negativ måte”
      Jeg har da to spørsmål som jeg håper du vil svare på;
      Kan du si meg en vits som ikke rammer noen på en negativ måte?
      Kan du si meg noen komikere, og tv-serier, som DU ler av?
      Jeg tror du har et klassisk tilfelle av dobbeltmoral. Du ler godt når vitser rammer andre, men du blir hissig og vil ta fra folk rettigheter når de lager vitser som DU føler er støtende.

    5. Trond Viggo Torgersen fikk jo MYE kritikk fordi han mente at ordet “neger” ikke skulle kunne støte noen, og at det var et stolthetsbegrep.
      Han har parodiert Bee Gees der han gjør narr av de store tennene og bekledningen deres. Han har også selv sagt; “Det går ikke an å lage humor uten å tråkke noen på tærne”. Så er du uenig med din favoritt-komiker?
      Og den vitsen du fortalte: den kan virke SVÆRT støtende for folk som har mistet familie i bilulykker! Den gjør jo narr av at tomater (personer) blir most i ulykker! Tenk på de bildene man får! Slike vitser kan du ikke le av om du ikke vil støte noen!!
      Ser du nå at enten må du godta ALLE vitser eller så kan man ikke ha noen vitser? Det er ALLTID noen som vil bli støt. Denne gangen var det din tur. Da får du bare bli støtt og godta det. Ikke skrike om at man bør slette gruppen som kom vitsen…..

    6. Runar: Du sammenligner disse tingene med et massedrap av barn som har skjedd i nåtiden, som både enkeltpersoner og samfunnet enda sliter med konsekvensene av.. jøss, du er riktig avlet skjønner jeg.. og hvor kom biler inn her.. du kan skrive hva du vil. Jeg har aldri sagt noe om at humor, galgenhumor og svart humor burde være forbudt. Men det er ikkenoe humor av noe slag med hverken ABB, Utøya og massedrapene. Vi er i 2017, ikke 3017. Ha en fin dag!

    7. !!!!! SKAM dere!!!!! Såvidt jg fikk md mg så handlet ikke dette om at dt ikke er lov md humor, men at blogger + flere andre mdl i MGO ikke oppfattet innlegget i gruppen som humor fordi dt ble etterfulgt av likes og ondsinnede kommentarer og i tillegg støttet Breivik!!!!!
      Jg er ful av galgenhumor!!! Voldektsvitser, homovitser, blod og gørr….!!!! Mn jg plager ikke andre md dem, når dt er helt på kanten så bør en akte seg for HVEM man deler md!! Fornuften sprer ikke vitser om Utøya på dagen dt skjedde.. i et samfunn som enda er SÅ STERKT påvirket av denne TRAGEDIE som vi enda er!!!! Hvil i fred. Kondolerer.

    8. Er det egentlig noen det er forbudt å hylle.
      folk hyller og tilber alle slags idoler og guder.
      Abb er ikke noe annerledes. for eksempel har den norske regjeringen sanksjonert drap på sivile i Libya. skal vi slutte å stemme på dem da. eller forby dem. profeten drepte hauger av folk utslettet byer. ingen som forbyr noen å hylle han. snarere tvert i mot. mange forsvarer deres rett til å tilbe og følge hans liv og lære.
      all respekt for at man ikke liker humoren eller objektet for humoren. abb var en dust. og ingen bør følge hans eksempel. men ved å vitse ufarliggjør vi han.

    9. Ser ikke du på South Park? De tråkker da virkelig over streken hver gang. Og støter folk i alle retninger. Ganske grovt også. Er ikke det humor? Er det lov og le av?
      Og nei, siden jeg er jente så er jeg ikke medlem av MGO.

    10. Benedikte: Den gruppa er bare syk. Jeg synes South Park er moro, det er tegnefilm med rå replikker, det er noe annet når MGP deler et bilde av en handikappet baby, uten arner og ben og kaller det fleshlight. Sånn humor har ikke jeg.

    11. Du syns SP er moro. For det er din type humor (min også forsåvidt). Men tror du ikke det finnes ganske mange som blir rimelig støtt av temaene de tar opp i episodene? Alle kjendisene de har støtt? Ofre og etterlatte etter 9/11? Listen over alle de kan ha støtt må være en mil lang.
      Poenget er at humor er relativt. Det som er morsomt for deg og meg er ikke nødvendigvis morsomt for andre. Betyr det at det er deg og meg som har dårlig humor, eller er det de andre?
      Det er mye som foregår og blir sagt i SP som jeg absolutt ikke kunne funnet på å si selv. Ting som også er relativt grovt og direkte stygt. Men jeg ler høyt forde. Men jeg er ikke enig i alt jeg ler av. Jeg kan også le av typiske ‘rasistvitser’ eller ‘jødevitser’. Men jeg er ikke rasist eller har noe imot jøder. Jeg er heller ikke enig i alle vitsene jeg ler av. Men jeg finner dem morsom. Og jeg kjenner mange som ikke ler av de samme tingene som meg. Som ikke har samme humor som meg. Er det dem eller jeg som har dårlig humor?
      Jeg har også trekt på smilebåndet av en 9/11 vits. Men jeg syns fortsatt hele greia var en forferdelig tragedie. Jeg husker dagen kjempe godt og jeg gråt av scenene som utspilte seg på tv’n. Og jeg tenkte på alle de stakkars menneskene i tårnene, og på pårørende. Men likevel trakk jeg litt på smilebåndet over en 9/11 vits jeg ble fortalt noen år etterpå. Hvorfor? Fordi jeg er en grusom person? Tror ikke det er svaret.
      Nå har jeg ikke hørt noen vitser om Utøya. Og jeg tviler sterkt på at jeg hadde ledd om jeg hadde hørt en. Men jeg tror ikke nødvendigvis folk som ler av dem er grusomme mennesker.
      Så når slutter en vits å være morsom? Antakeligvis når du er i feil ende av den. Hvor morsomt eller støtende noe er, kommer vel an på om du har fingeren på avtrekkeren, eller om du er i siktekornet. Latter og humor springer ut av publikums ståsted, stort sett av noens ubehag. Det typiske med humor er at den har flere lag med mening. Og det kan være bare ett av disse lagene som er komisk. Andre lag kan isolert sett oppfattes svært støtende eller upassende.
      Det er mye her i verden jeg ikke finner morsomt. Men å ha noe “humorpoliti” er jeg ikke for. Ytringsfriheten står høyt og vitser er ikke ulovlig. Uansett hvor dårlig, avskylig eller støtende de er. For nesten uansett hvilken vits man forteller, så finnes det en eller annen der ute som blir støtt. Og det kan jeg skjønne. Men humoren, så lenge den ikke inneholder trusler, er ikke ulovlig. Og det var vel det PST også konkluderte med. Utøyavitsene inneholdt ingen trusler og er dermed ikke ulovlig å poste. Dårlig folkeskikk, ja. Ulovlig, nei. Er alle de som ler av de vitsene dårlige mennesker? Tvilsomt.
      -Benedikte-

    12. Anonym: Enkelte fortsetter som du gjør her nå med å fortelle at intensjonen er humor. Og hadde den enda vært humor så hadde det vært litt greit. Men å dele denslags om Utøya på årsdagen for hendelsen, det er ikke humor. Å hetse de som reagerer er heller ikke humor. Og å blokkere noen fra gruppen fordi dem ikke er med på denne “humoren” understreker bare at det hele var mer alvorlig enn satire og humor.

      Nå snakker jeg ikke om alle mennesker, men de som dominerte tråden i MGO, de samme som legger ut bilder av handikappede barn uten armer og bein og kaller dem fleshlight. De samme personene som ikke syntes det var morsomt at jeg ikke syntes det er rart at dem er single. Det var ikke morsomt nei. Det tålte ikke disse “tøffe” mennene.

      Du må gjerne forsvare denne såkalte “humoren”, jeg synes likevel ikke den gruppen burde få leve, smitteeffekten for hetsingen de utøver, det morbide, og ondskapen de sprer betakker jeg meg for.

    13. Som sagt, humor er relativt. Du sier det ikke er humor. Men du kan ikke bestemme hva humor er.
      Jeg er ikke medlem av MGO, men siden min samboer er det, så får jeg med meg noen av trådene. Han var sjokket over at noen hadde hjerte til å poste de vitsene om Utøya. Jeg var, fordi det ikke er min type humor, ikke interessert i å lese noen av dem. Men vi begge var enige i at uansett hvor motbydelig vi syns en vits er, så er det ikke ulovlig. Og folk som ler av disse vitsene er ikke nødvendigvis dårlige mennesker. Jeg vet, for jeg har en venninne som ler av alt slikt. Likevel er hun en av de snilleste jeg vet om.
      Nå snakker jeg ikke om hvordan noen i denne tråden reagerte når du konfronterte dem med hva du synes om slikt. Det er vel ikke til å stikke under en stol at det ikke er alle inne på den gruppa som er ok folk. Men søppel finnes i alle grupper og samfunn. Og jeg forsvarer ikke søppel. Jeg forsvarer humor. Uansett om jeg ler av det eller ikke. Uansett om humoren er kvalm i mine øyne. Jeg forsvarer humor så lenge den ikke inneholder sjikane, trusler, personangrep eller ikke er fortalt for å være ond. Jeg har fortalt rasistiske vitser til flere av mine svarte venner. Og vi har ledd alle sammen. Først og fremst fordi de vet hva mine egentlige meninger er. Og så fordi de ser poenget og humoren i vitsen.
      Men selv om jeg forsvarer humor generelt, så er det ikke alt jeg ønsker å høre om. Så i mitt nærvær vet mine venner hva som er greit å spøke med og ikke. Men på internett kan jeg ikke bestemme det, så da scroller jeg videre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg