Løvbit med Skogens Gull.

Siden jeg nevnte det i går at dere skulle få vite hva jeg gjorde med kantarellene jeg hadde plukket, fant jeg ut at jeg kunne like gjerne legge ut hva jeg serverte til middag i dag.

Så da kan dere jo like gjerne få se hva jeg gjorde på kjøkkenet før middagen. Her ser dere skivede poteter i form, gratinert i fløte, og med et par grovhakkede hvitløksfedd. Ikke mye, bare så det dekker bunnen av formen.

Her er kantarellene vi var så heldige å finne i går. De har ligget over natten etter at jeg skyller og renset dem i går. De stekes med litt smør i stekepanne på høy varme.

Siden det ikke ble så mye kantareller i går, og ingen av butikkene i nærheten selger dem ennå, så spedde jeg heller på med litt aromasopp som også steikes på sterk varme sammen med kantarellene.

En anelse salt. Ikke for mye og ikke for lite. Det erviktig med balanse. Salt skal ikke erstatte smak, men forsterke den smaken råvarene har. I dette tilfellet kantareller og aromasopp.

Bare to skiver påleggskinke, bare som en oppiffer.

To spiseskjeer ‘Drømmelett’ fra Q røres inn i den stekte soppblandingen.

Soppblandingen fordeles oppå de fløtegratinerte potetskivene. Og så har jeg litt aromat på. Ikke for mye, ikke for lite, samme som med saltet. Aromat er en smaksforsterker, og skal ikke erstatte smaken av noe.

Ost og noen tykke skiver Squash. Gratineres på 200 grader i ovnen. Følg med, så ser man når det er ferdig.

Osten skal være helt smeltet og blandingen ‘koke’.

Det er to løvbiter med to spiseskjeer #peppersaus mellom. #salatblad og #tomat. Og den hjemmelagede formen med #potetskiver #hvitløksfedd #kantarell #aromasopp #salt #drømmelett #aromat #squash #fløte #ost #norvegia .

#løvbit #hjemmelaget #middag #skogensgull

Det er ikke vanlig at jeg legger ut innlegg som dette. Blir nok en stund til neste gang. Hvis vi er heldige å finner mer kantareller i neste uke, i større mengder enn gårdagens, så vil det nok trolig komme noen innlegg med god mat av selvplukket #sopp .

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

6 kommentarer

Siste innlegg