Jeg er sykemeldt og blir flau av å si det.

“Jeg er sykemeldt og blir flau av å si det”, uttalte Sophie Elise på bloggen sin her om dagen. Og vet dere hva, jeg ble flau av å lese det. Flau på hennes vegne. Altså. Hva er flaut med å være syk, og gi seg selv tid og ro til å bli frisk? Til å bli bra igjen?

Hva slags holdning er det å spre liksom? Jeg følte også at den uttalelsen var litt nedsettende. Hva med mennesker som er kronisk syke?! I følge Sophie Elise burde da syke mennesker på en måte skamme seg. Skamme seg fordi man er alvorlig syk?!

Noen av dere tenker vel nå at jeg legger ord i hennes munn. Og at det var helt sikkert ikke det hun mente. Vel, uansett ble det diskusjon av det.

I’m gonna fuck all your friends“.

På Facebook senere samme dagen som hun la ut nevnte blogginnlegg skrev hun:

Jeg har slitt masse psykisk, og jeg synes det er bra – som jeg også skriver i bloggen – at sykemelding er et alternativ. Derimot hører jeg veldig mange UNGE mennesker si “åh kanskje jeg bare skal gå å få sykemelding på NAV”, og du aaaner ikke hvor mange jeg er bekjent med som har lurt seg til sykemelding. DET kan jeg ikke forstå. Og DET var hva jeg mente med innlegget. Jeg vet ikke hvor mange det finnes, da.

Da ble saken enda dummere. Vet hun hva hun skriver?? Altså, jeg har jobbet som pleier på sykehjem, jeg har gått kokkeskole og jobbet i restaurant, kantine og som buffetvert, jeg har vært forbrukerkontakt og pedagogisk medarbeider i barnehage mm. Og jeg har vært NAV-klient. På en måte så er jeg det enda. Og det kan jeg si at det var og er den tyngste, mest slitsomme og frustrerende jobben av alle. Smertefullt og trist!

Og jeg stiller enda spørsmål om jentungen vet hva hun skriver. Jeg har aldri EVER noensinne fått en sykemelding på NAV!! Hva er det slags bekjente den jenta har?? Hvilken verden er det dem lever i?? Hva er det dem går på??

Jeg bare lurer.

Jeg har ihvertfall aldri fått noen sykemelding av andre enn legen min. Og det var hverken flaut eller pinlig. Trist ja. Vondt kanskje. Men ikke flaut!!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#sophieelise #sophieeliseblogg #nav #sykdom #kronisksyk #sykemelding #jobb #arbeid #lege

10 kommentarer
    1. Jeg selv kjenner flere som har “lurt” fastlege til å gi de en sykemelding, slik at de kan få sykepenger på NAV uten å gjøre en dritt, når noen, sikkert et få tall av folk, bruker systemet slik så vil det jo alltid være en eller annen form for tvil hos andre som bare ser at de går på NAV, men ikke nødvendigvis grunnen til at de gjør det.

    2. Hun ordla seg kanskje feil først, men hun oppklarte det jo så ser ikke problemet? Hun snakker om den gruppen som velger å gå på NAV uten å være syk; hun snakker ikke vondt om de som faktisk vil klare å jobbe men er for syk til det. Greit hun er en offentlig person, men er ikke noe poeng i å gå mot henne når det ikke er grunn til det 🙂

    3. Lisa: Det er vel ikke noe annet problem enn at hun skriver om noe hun absolutt ikke vet noe om. Hvis hennes bekjente går på NAV for å få sykemelding, så vil jeg vite hvilket NAV-kontor som skriver ut sykemeldinger. Må være kjekt for de som sliter økonomisk å slippe gå til lege.

      En annen ting er at kanskje mange gir uttrykk for at de går på NAV og “lurer” systemet fordi de ikke vil fortelle hvermannsen at de er somatisk eller psykisk syke. Det er ingen som vet hva bruker og saksbehandler snakker om innenfor kontorets fire vegger.

      Og som jeg har skrevet i innlegget så er å gå på NAV en helvetes jobb. Så hvis det er noen få som utnytter systemet, vit dette, de jobber hardt. I mange tilfeller tar det år før NAV hjelper alvorlig syke, så å klare lure til seg sykemelding eller sykepenger der, ja da har man virkelig gjort en god jobb!!

    4. Nei, jeg er helt enig Roger Endrè, går ikke an å få sykemelding på NAV, det er vel ikke det hun mener, det er vel at du får pengene dine fra NAV.
      Det er nok noen som kanskje kunne vært ute i jobb, som gjør det urettferdig for deg som faktisk sliter, enten det somatisk eller psykiatrisk..
      Stå på ikke alltid ordene kommer riktig ut av munnen heller…

    5. Arbeidsledighet: Jeg tror heller egentlig ikke at det var det hun mente, men hun hadde da all mulighet å redigere innlegget, eller dementere utsagnet, men det gjorde hun heller ikke. I kommentarer hun kom etterpå tydet alt på at hun har misoppfattet systemet og hvordan det fungerer. Vi ser jo også dette når hun kommer med politiske argumenter. Man klør seg i hodet og lurer på hvor hun får alt fra. Bare glad ikke alle mennesker ikke skal hevde seg over de som ikke er like bra stilt.. takk for din kommentar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg