Tannhjelp i HELVETES Norge!!

Beklager stillheten fra meg her på bloggen i går. Jeg hadde ‘one of those moments’. Som en del av dere vet var jeg hos tannlege i går. Og det ble ikke som forventet nei. Så langt derifra! Så på grunn av det hadde jeg en utblåsning på Facebook tidligere i dag. Om den offentlige tannhelsetjenesten, NAV og så videre..

Tannhelsetjenesten i Norge er latterlig. Fylkesmannen, Helfo, NAV og saksbehandling her til lands, enten det gjelder det ene eller det andre er like latterlig.

For fem år siden begynte jeg å få kraftige tannsmerter, og tennene mine forfalt i et tempo som er langt fra normalt. Jeg besøkte derfor Colosseum Tannlegeklinikk her i Drammen hvor jeg ble satt på antibiotika og fikk beskjed om at jeg hadde en tannkjøttsykdom. Jeg måtte derfor begynne behandling snarest mulig.

Jeg fikk i tillegg til regning på behandling og medisiner et kostnadsoverslag som kostet 1000 kroner som jeg betalte selv.

Så søkte jeg hos NAV.

For å i det hele tatt bli vurdert til å få hjelp måtte jeg si opp alle kredittkort. Jeg hadde flere kort som jeg ikke hadde gjeld på. Jeg hadde dem kun som sikkerhet for uforutsette situasjoner og nød. Den sikkerheten måtte jeg si fra meg.

Jeg måtte også få dokumentasjon fra bedrifter jeg hadde bestilt varer hos, som jeg hadde betalt med å trekke fra konto. For eksempel ‘Firkløveren’ som jeg en gang hadde kjøpt middagsservice hos. NAV kunne se at jeg hadde betalt ‘Firkløveren’ penger, så derfor måtte jeg få dokumentasjon fra dem om at jeg ikke hadde “konto” der.

Forestill dere å skaffe slik dokumentasjon fra nettbutikker. ‘Firkløveren’ hadde aldri vært borti noe lignende, så det tok tid og mas for å få en bekreftelse (som NAV godtok) på at jeg ikke hadde “konto” der.

At NAV i det hele tatt kaller det “konto” er meg enda helt uforståelig.

https://www.firkloveren.no

Det var nesten som om jeg måtte oppgi hvor mange meter toalettpapir jeg bruker i måneden, slik at dem kunne regne ut gjennomsnittlig kostnad jeg hadde på rompetørk.

Etter alt styret fikk jeg avslag, som måtte påklages, og som ble til avslag igjen. Så var det å søke på nytt når det ble et nytt år. I mellomtiden måtte jeg selv betale for dyre akutte timer hos tannlege, samtidig som tennene mine forfalt i et tempo som var raskere enn jeg kunne betale. Jeg gikk med smerter som jeg ikke kan beskrive, og endte hos lege som måtte “mate” meg med Paralgin Forte. Doseringen økte og økte, og jeg fikk ikke hjelp.

Mye skjedde, masse sure epler og bite i og hendelser som jeg ikke gidder ta med her for at det er rett og slett for mye. For eksempel kan jeg nevne at det har sine konsekvenser å gå på smertestillende over tid.

Hver klage jeg skrev til Fylkesmannen tok 8 mndr før endelig vedtak, som selvfølgelig var avslag.

Dette var søknader (og klager på avslag) om økonomisk hjelp til tannbehandling ved peridontitt. Alle jeg har møtt og snakket med har fått hjelp til denne behandlingen når de er under sykepenger eller AAP. Jeg led under smerter og lukket munn, og ingen mulighet til å betale selv fra 2012 til 2016.

Hvert år måtte jeg gjennom samme driten. Kunne ikke ha ”kontoer” eller kredittkort. Måtte på masse møter med forskjellige saksbehandlere hos NAV sosial. Stadig hørte jeg om folk som fikk hjelp, blant annet en alkoholiker som fikk 100 000, og jeg er sikker på at han ikke har pusset tennene sine en dag i sitt liv. Mens min situasjon ble verre og verre, og dyrere og dyrere på grunn av mangel på hjelp. “Alle” rundt meg sa til meg at jeg hadde krav på hjelp. Men jeg ble unntaket som ikke fikk innvilget ‘en damn shit’.

Jeg søkte i 2012, 2013, 2014, 2015 og til slutt i 2016 og fikk innvilget et lån. Da var smertene så grusomme at jeg ikke klarte skjule det, og oppå andre hendelser i livet mitt endte det i at jeg ‘klikket’ så da kom jeg i kontakt med psykiatriske helsetjenester i Drammen, som kontaktet NAV, og da ble lånet fra den dag omgjort til stønad. Og jeg fikk i tillegg 50 % gratis tannlegehjelp hos den offentlige tannhelsetjenesten. Det etter at jeg allerede hadde brukt cirka 25 000 selv for i tannbehandling på tre klinikker i Drammen og vært på tannklinikk i Budapest, Ungarn. Det var penger jeg ikke hadde selv, men hadde fått litt hjelp av mammaen min og litt av snuppen min. Takket være dem kunne jeg begynne gå uten smerter i munn og kjeve.

Jeg opparbeidet meg også kredittgjeld. For hvis jeg ikke tok behandlinger så ville jeg være like langt. En peridontittbehandling i Ungarn kostet 6000 kr. Så kom hullreperasjoner, implantat osv i tillegg. Er enda ikke ferdig.

I går fikk jeg avslag fra Helfo. Jeg søkte hjelp hos dem 05.07.16 for å få refundert penger jeg har brukt, penger som jeg måtte låne før jeg endelig fikk hjelp. 14 måneder tok det dem å gi meg det avslaget.

Samma det og fuck dem!! Siste året har jeg fått betalt alt. Gått i terapi, trent og slanket meg. Ikke unnet meg en kopp kakao eller smørbrød på Cafe. Jeg har smilt med lukket munn og drukket isvann på stampuben. Jeg har kjempet mot flere mål. Få bort smertene, slanke meg, betale gjeld og så videre. Og det har jeg klart!!

Men tannsykdommen min er kronisk, som alle mine andre diagnoser. Og mine behandlinger har en lang tid igjen. Også tannbehandlingen tydeligvis..

I går var jeg hos den offentlige tannhelsetjenesten for å få utført en narkosebehandling som jeg får gratis gjennom psykiatriske helsetjenester i Drammen. Det skulle være det siste endelige hos dem. Etter det skulle det bli kontroller, og å ‘ta ting etterhvert’ som de kommer. Som hos alle andre. Men etter å ha gruet meg et par dager gikk jeg, uvel som jeg var, i går, til tannklinikken, der fikk jeg beskjed om at timen var etterkontroll av narkosebehandlingen.

Så her til lands får man etterkontroll FØR selve tannbehandlingen. Narkosebehandlingen. Og jeg må vente 4-6 mndr til eller noe. Med andre ord, når jeg endelig har fått midler til å få hjelp, så får jeg ikke hjelp i dette landet likevel.

Skal på tannbehandlingreiser i oktober og november til Budapest, Ungarn. Trøster meg med at der går det smertefritt og knirkefritt i motsetning til her i Norge – verdens beste land.

Men dette er noe av det jeg har slitt med siden 2012, og jeg var såååååå sikker på å bli ferdig i år, i 2017, med akkurat dette. Men den gang ei… for den siste narkosebehandlingen som jeg skulle gjennomføre i går… hvor lenge må jeg egentlig vente på den nå….? 😳

Unner ingen andre å oppleve dette!!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#denoffentligetannhelsetjenesten #tannlege #tannsmerter #peridontitt #osas #cfs #psoriasis #hypotyreose #nav #helfo #lege #fastlege #antibiotika #paralginforte #fylkesmannen #colosseum #colosseumtannklinikk #sykepenger #aap #arbeidsavklaringspenger #kreativdental #kreativdentalbudapest #drammen #norge

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg