Drosjesjåfører rundt omkring.

I mitt forrige innlegg, i går, skrev jeg om drosjer, drosjesjåfører og drosjeselskap her i Drammen. Hvor dårlig service en får og hvor lite hyggelig disse turene kan bli.

Det er veldig tydelig at dette er et problem. Innlegget mitt har blitt delt på Facebook, og folk kommenterer med å fortelle veldig hårreisende historier der foreldre har blitt skjelt ut fremfor barna sine, sjåfører som prøver lure sine passasjerer, hundeeiere som er blitt spyttet etter, og eldre pensjonister som er blitt satt av i veikanten.

Dette er ikke bare i Drammen. Jeg har nå lest historier fra Stavanger og Oslo. Og jeg har fått informasjon om at det har vært ille mange steder. Men mye tyder på at Drammen og Oslo er verst.

I Harstad, hvor jeg kommer fra, har jeg aldri opplevd noe som dette. Jeg husker drosjesjåfører som hyggelige og service-minded. Eneste jeg har hatt å utsette på taxi i Harstad er at jeg synes det går veldig tregt i drosjekøen på natta etter en lørdagskveld ute. Men det bruker de til gjengjeld å beklage, så.. 🙂

Det var i forbindelse med Oslo PRIDE i sommer at ei venninne, snuppen min og jeg dro til Oslo. Vi tok inn på et hotell ved Karl Johan, og på kvelden var vi på fest på et hotell like ved Youngstorget. Det var god stemning og vi hadde det virkelig moro der vi var. Så hendte det at vår venninne ble tilsølt, og hadde det ikke så komfortabelt..

Som jeg fortalte i forrige innlegg så bruker jeg tt-kort og betaler da en fast egenandel PR tur med taxi. Så fordi jeg ikke kan nummeret til taxi fikk jeg resepsjonisten der vi var på fest til å bestille taxi, og jeg opplyste at den var til to, og at jeg bruker tt-kort.

Det gikk en stund, og taxi kom. Venninna mi og jeg hoppet inn i taxien og dro til hotellet vårt slik at hun skulle få kledd seg om. Da vi kom frem ble sjåføren rasende når jeg tok fram tt-kortet. Han insisterte på at Oslo Taxi ikke aksepterer tt-kort. Han trykket på taxtameteret og kjeftet for seg selv, virkelig demonstrerte, mens jeg prøvde å forklare at jeg har brukt kortet før og at jeg ikke hadde mer penger enn til egenandelen på meg.

Summen doblet seg, og han ville ha penger hos meg. Han kjeftet og var så ufyselig at jeg så ikke annen råd enn å be min venninne gå ut av bilen. Hun gjorde som jeg sa, og så gjorde jeg det samme og lukket døren etter meg. Sjåføren holdt på å eksplodere, og brølte etter meg på sitt språk.

Så jeg gikk fra regningen uten å betale.

Venninnen min fikk tatt seg en kjapp dusj og skiftet. Så var vi klare til å dra tilbake til festen. Også denne gang ba jeg resepsjonisten bestille bil til to som betales med tt-kort og egenandel. Vi ble hentet og sa hvor vi skulle.

Både venninna mi og jeg reagerte på kjøreruten hans, og skjønte at her er en som skal lure til seg litt ekstra med å kjøre omvei. Venninna mi sa fra til han og fikk da beskjed om å holde kjeft fordi hun var kvinne. Hver gang hun åpnet munnen ble han ufin og respektløs mot henne. Han ville bare høre på meg, for jeg var "sjef", hun var kvinne.

Hadde turen vært litt lengre hadde jeg bedt han stoppe og satt oss av for at han var så motbydelig kvalm. Men jeg var bestemt på å være i godt humør, så jeg blåste det bort.

Vi kom fram til hotellet, jeg dro fram tt-kortet og skulle betale. Da sa han at han ikke godtok tt-kort. Jeg svarte at da har vi et problem for jeg har bare det kortet og penger til egenandelen. Da ombestemte han seg, dro tt-kortet mitt gjennom, det ble trukket, og så betalte jeg egenandelen. Null problem!!

Begge turene var Oslo Taxi 02323.

#taxi #sjåfør #drosje #oslo

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

2 kommentarer
    1. Noe av det samme her i Manila. Kona betalte fullt ut for en tur pluss tips til sjåføren på en Uber taxi. Når hun skulle ut en tur forleden dag fikk hun beskjed om at hun stod til rest med 100 pesos. Hun gav blaffen og ble hjemme. Grab er alltid busy, busy, bysy tross at kartet på applikasjonen deres viser noe annet. Så taxi er noe dritt også i Manila. Ganger vi har vært ute og hun har spurt uniformerte taxier om å bli kjørt hjem til San Miguel, kjører bare sjåføren vekk nesten over føttene på henne. Jeg har vært fly forbanna mer enn en gang. Mitt råd til taxinæringen: ANSETT UNDER INGEN OMSTENDIGHETER FILIPPINSKE SJÅFØRER for de eier ikke folkeskikk.

    2. Bjørn Ekhøy: Synes ikke at noen slike ukulturer skal få lov til å utvikle seg mer her i Norge. Manerer og service er viktig i slike yrker, og at dem selv ikke ser at dem har alt å tjene på nettopp service og manerer er meg helt uforstående. Takk for din kommentar.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg