Dysmorfofobi – schizofreni, hypokonder, mytomani??!!

Sophie Elise offentliggjorde nettopp en ny TV-serie, hun lanserer en ny musikksingel, reiser til og fra Harstad, Gøteborg, New York, skriver bok, blogg, får samboer, samtidig som hun går ut med at hun har depresjon – så sitter jeg her hjemme og ikke har depresjon, men synes det er tøft nok å ha den indre uroen og tomhetsfølelsen jeg har hatt over en tid nå. Frykten (angst) for depresjon. Jeg spiser vitaminer og medisiner og prøver holde meg oppe.

Sophie Elise går ikke til psykolog, fordi ifølge hun selv «ikke har funnet en hun liker enda». Jeg selv har gått i terapi ukentlig og noen ganger oftere, i cirka halvannet år nå. Jeg sliter med å komme meg ut av leiligheten om dagene. Sophie Elise reiser verden rundt, tar operasjoner, spiller inn TV-serie og musikk, legger ut bilder av puppene sine, rompa si, og all sminken hun greier å male i ansiktet sitt hver dag, og det er ikke lite akkurat. Jeg skrev til henne at jeg synes det er fantastisk hva hun får til mens hun sliter med depresjon og angst, dette er svaret jeg fikk:

«Roger. De som virkelig har slitt psykisk vet hvordan det er, men de burde også vite at vi alle takler ting forskjellig. Det kunne aldri ha falt meg inn å tvile på noen som sier de har det vondt. Hvem faen vil "skryte" på seg å ha det vondt? Det er jo "flaut" i dagens samfunn. Alle vil jo ha det bra, gi inntrykk av et perfekt liv. Nå som jeg er aktuell så mye, hadde jeg virkelig "tjent" på å vise at jeg har det vondt? NEI! Jeg blir rådet i fra det, man skal vise noe perfekt, et produkt som selger. En fasade jeg også har kjempet for å holde oppe, men det ble for mye. Jeg har jobbet nesten hver dag i 6 år, og for meg – å ta 10 dagers pause hvor jeg ligger inne og skjelver og gråter – da er det vanskelig. Jeg har jobbet selv om jeg har hatt kjærlighetssorg, selv om en nær venn tok sitt eget liv, igjennom alle stormer, igjennom drama hjemme, igjennom ALT. Når jeg plutselig ikke klarte, så er det faktisk ganske ille

Dette greier jenta faktisk å skrive til meg rett etter hun har offentliggjort «depresjonen» og alt det andre – og i samme innlegg ber hun om at folk skal stemme på henne til Vixen Awards.

Tilfeldig? I think not!!

Og dette med «å ta 10 dagers pause hvor jeg ligger inne og skjelver og gråter – da er det vanskelig», kommer jeg tilbake til helt i slutten av innlegget.

Sympatistemmer er det mange som gir. Metoden er jo velbrukt fra Sophie Elise. Her er noen av diagnosene hun sier selv hun har:

ADHD

Depresjon

Angst

Eksistensiell Angst

Psykose

Bipolar

Selvskader – psykotisk adferd

Tvangstanker

Hypokonder

Papyrofobi

Derelezation disorder

Aviatofobi

Essensiel Tremor

Dysmorfofobi

Altså, det er sikkert flere, men uansett.. før jeg tar det videre. La oss se litt på hva sistnevnte, dysmorfofobi, hva det er.

«Dysmorfofobi er betegnelse på en personlig opplevelse av at formen på ens egen kropp er endret uten at det kan påvises/verifiseres av andre personer. Personen søker ofte legehjelp for de opplevde kroppsforandringene. Dysmorfofobi kan være et symptom ved flere ulike psykiske lidelser, for eksempel schizofreni. Bekymringene er ofte knyttet til utseende, for eksempel ansikt, nese, bryst. Kirurgisk behandling av den opplevde, fysiske defekten er sjelden vellykket. Medikamenter er ofte effektiv behandling. Se også hypokonder.»

Jeg tenker at noen av diagnosene stemmer vel, men tror at de fleste er et resultat av MYTOMANI der toppbloggeren faktisk googler til seg diagnoser for oppmerksomhet og økonomisk gevinst.

Les dette blogginnlegget og kommentarene: Innlegg om Sophie Elise!

Jeg kan legge inn en av kommentarene fra en leser:

«Jeg har hatt de de kaller «klinisk alvorlig depresjon» i over 20 år. Det Sophie Elise gjør er å latterliggjøre mennesker som faktisk har EKTE problemer. Ikke rart hun har store nedturer når hun lever som hun gjør. Flyve høyt og falle dypt. Men det et ikke en klinisk depresjon. Det er en naturlig reaksjon som hun har påført seg selv. Overrasker meg ikke at hun er «dypt deprimert» etter nok en operasjon. Uansett hva hun fikser på så kommer hun aldri til å bli fornøyd og det er jo selvfølgelig deprimerende for henne. Men å skrive om hvor fælt hun har hatt det de siste dagene og selvskading og sånt et bare sympati sanking. Et sørgelig innlegg på bloggen, og så så blir alt så mye bedre når hun skal forurense seg til new york og reklamerer for vippeserum og fortsetter som det kyniske mennesket hun er

Og til dere som mener dette er et mobbeinnlegg så henviser jeg til denne kommentaren:

«Til dere som desperat forsvarer Sophie Elise; hun har jo forsåvidt akkurat innrømt at alle de andre gangene hun har vært «deprimert» tidligere har misbrukt begrepet og overdrevet. Så hvorfor skulle hun ikke lyve om det nå? Eller «overdrive»? Jeg har grei tro på at hun sliter og opplever motgang som alle gjør på et punkt, men den jenta har virkelig NULL troverdighet etter at hun gjentatte ganger har blitt regelrett avslørt i løgn, ekstrem dobbeltmoral og overdrivelse i flere av utsagnene hun kaster rundt seg. Jeg har aldri i mitt 30 år lange liv hørt om noen med skikkelig depresjon, og så mange andre psykiske lidelser hun påstår at hun har, greie å opprettholde en så kaotisk og høytempo-livsstil som hun har med jobber, møter og flere andre karrierer ved siden av bloggen. Flere ganger skryter hun av hvor mye hun får gjort iløpet av en dag, i tillegg til til alle gangene hun har forklart hvordan hun kom seg ut av den heavye depresjonen sin: hun bestemte seg bare en dag for å ikke være deppa 😂 altså, really? Jeg sliter selv med moderat depresjon, og jeg er arbeidsufør rett og slett fordi at jeg ikke fungerer for fem flate når alt står på som verst. Sorry, i’m not buying it. Jeg tror hun selv tror hun er deprimert.»

Så til slutt. For rundt tre timer siden la Sophie Elise ut et innlegg om at hun blir skikkelig lei seg for at hun ikke blir trodd i alt dette?? Lei seg?? Hva er vel det i forhold til å være deprimert??!!! 😱 og nettopp nå for litt over en halvtime siden hadde hun live-sending fra en restaurant i New York med kjæresten – superglad og reklamerer for den nye singelen hun har sluppet!! 😂

Den nye TV-serien hennes «startet å filme i Oktober, og har hatt 5-6 dager med opptak hver uke. Det vil si alt som kommer ut er ganske ferskt, noe som var viktig for meg. Vi filmer forresten enda og skal gjøre det til slutten av januar – Sophie Elise».

Så når er det hun har disse fantastiske depresjonene sine? Når tok hun de «10 dagers pause hvor jeg ligger inne og skjelver og gråter?» Får vi se det i serien..? at hun ligger inne og skjelver og gråter i nesten to uker?? Really?? Altså de filmer jo 6 dager i uken!! Eller er «depresjonen» en måte å få oppmerksomhet til seien og den nye singelen??!!

Jeg har ikke skrevet innlegg i bloggen her på over en uke, fordi jeg har det som jeg har det – så nå har jeg presset meg til å produsere dette innlegget rett å slett for å ytre hvor dårlig gjort, hvor respektløst jeg synes det er av Sophie Elise å holde på som hun gjør!!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#sophieelise #depresjon #angst #schizofreni #hypokonder #dysmorfofobi #mytomani #bunnytrash

20 kommentarer
    1. Det som er synd er at folkene som er fan av henne og sørger for å fylle opp pengebingen hennes ikke ser all den falskheten og utnyttelsen hun har for å skarve til seg de pengene hun så sårt vil ha. Det blir jo neppe noe mindre med denne serien. Men slik er det i den komersielle verden. Grunnverdiene feies bort, man lager en oppdiktet historie, medier hiver seg på og her sitter du og jeg, iallefall jeg da, hehe, å klør seg i hodet og lurer på hvordan dette kan skje. I mine øyner er denne dama en svindler på høyt nivå som bruker tragedier for hva det er verdt. Noen synes kansje det er bra at hun setter fokus på ting slik at andre mennesker kan komme ut og få hjelp, for de som har f.eks depresjon. Men jeg er redd det virker mot sin selvsikt mot at hun undergraver de som virkelig lider og tar heller oppmerksomheten fra dem.

    2. Det som jeg synes er mest skremmende oppi det hele er at denne jentungen som vet svært lite om livet er et forbilde for tenåringene som vokser opp i dag:-(

    3. Det som er enda mer vittig er at dere som misliker det hun gjør så sterkt, bidrar til å opprettholde fascinasjonen og interessen for henne ved å gidde å skrive et langt blogginnlegg om hvor teit hun er…. Det må da finnes bedre måter å bruke energien sin på?

    4. Sofie: Ja, du må gjerne prøve deg på «omvendt psykologi», haha.. men føler ikke det er bortkastet bidra til at folk får øynene opp, Sophie Elises latterliggjøring av mennesker og alvorlige sykdommer er ikke greit. Og du burde vel da kanskje tenke på hva DU bruker din tid på da?! 😉

    5. Det er ingen konkurranse om hvem som har det værst her. Alle opplever psykiske lidelser forskjellig, er det kun din oppfatning som ER riktig? Blir litt for dumt dette her når du selv har vært m.i.a fordi du har vært nede for telling, og når du velger å skrive så er det for å håne noen med psykiske lidelser? Som sagt, er ingen konkurranse om hvem som har det værst.

    6. Kristine Larsen: Konkurranse om hvem som har det verst?? Hva snakker du om? Jeg betviler ikke at jenta ikke har det bra med seg selv, hun lyver jo ustanselig. Men å lyve om slike ting, det er å gå for langt..

    7. Det er fornuftig å bruke energi på å prøve å forklare folk hva som virkelig skjer. At noen ikke tar det til seg er kansje mere skremmende fordi det viser hvor lett manipulerte folk er og at de faktisk ikke klarer å forstå at de blir lurt og at alt er lagt opp til en ting: Penger. Tro meg, når det kommer til griskhet i denne verden er alt lagt opp til å tjene penger, for hva det er verdt. SE beviser akkurat dette. Om dere viste hva hun har i inntekt burde dere prøve å sammenligne verdien av det som er rundt henne, hva hun skaper i forhold til inntekt. Jeg går på jobb hver eneste dag. Jeg gjør en samfunntjeneste og noe som er nyttig. Jeg skulle gjerne ha hjulpet alle med psykiske problemer men dette er noe jeg ikke er utdannet til. Heller ikke SE. Å øke fokus på et problem er bra, men det burde ikke være av folk som gjør dette fordi de skal tjene penger på dette. Om jeg vil hjelpe noen , skal det første være å tenke at jeg må ha penger for å gjøre dette? Selvsagt ikke. De fleste gjør ikke det. Men SE gjør det, fordi alt hun legger opp til er på basis av reklame og alt hun skriver og gjør på bloggen, der hun får oppmerksomhet gjør at hun øker kontoen sin. Hvor er moralen? Nå kommer en serie om henne. Grådigheten her er at alle andre skal tjene penger på hennes navn. Det man burde spørre seg er hvorfor det blir slik, hvorfor samfunnet tar den veien og hvilke verdier, du og jeg egentlig vil ha? Jeg vet det kan være vanskelig å takle en sannhet, at man blir grundig lurt, men det er bedre å gjøre det FØR enn senere.

    8. Har aldri vært fan av Sophie Elise. Sliter selv med sosial angst, depresjon og dårlig selvtilitt pga mobbing.
      Jeg synes at det hun skriver er helt feil. Det er faktisk blitt en “mote” sak og si at man har en rekke forskjellige diagnoser. Jeg har faktisk opplevd at nærme venner av meg har sagt “Kan jeg ikke få en anti dep av deg? Jeg er så deprimert idag fordi jeg ikke fikk tid til og shoppe…” Jeg har ikke ord. Og helt ærlig så tror jeg ikke på at hun har angst og depresjon. Ja, hun gråter og er frustrert men det definerer IKKE angst eller depresjon. Hadde hun hatt så dårlig selvtilitt så hadde hun ikke postet så mye bilder som hun gjør. Hun har jo før uttalt seg at “om hun ikke var pen” hadde hun ikke vært kjent… Og det henger ikke på greip med tanke på hva hun hevder hun har. Har sett deg kommentere på fb-siden hennes før (har fb-venner som liker og kommenterer bra på alt hun gjør) og jeg har flere ganger trykket “liker” på din kommentar. Syns reaksjonen hennes var teit med tanke på hva du skrev også, det var jo ikke kritikk men her må hun som vanlig trå til med offer-kortet sitt.
      Fælt og si, men jeg er sikker på at hun skriver om dette for å tiltrekke seg flere lesere samt. få sympati om hvor forferdelig (sarkasme) livet hennes er. Og selv om hun har rett i at folk håndterer forskjellige ting så hadde neppe noen med angst, depresjon og dårlig selvtilitt vært i stand til og reise rundt såpass mye som hun gjør + ha kameraer rundt seg hele tiden. Skulle hun hatt en diagnose skulle det vært narsissistisk personlighetsforstyrrelse, for hun spiller på alt hun kan for å skape drama og sympati… Og helt ærlig.. Som en person som har slitt med noe av det hun nevner føler jeg meg latterliggjort. Det er slike som henne som gjør at folk som faktisk sliter ikke blir tatt seriøst!! Blir så provosert og sint…
      Ellers benytter jeg sjangsen til og gi deg skryt, første gang jeg kommenterer hos deg men jeg digger hvor ærlig og usensurert du er. Du sier hva du mener om ting og står for det, og det er virkelig noe og beundre da mange lar seg styre av hva alle andre tenker og mener om ting.
      Stå på videre,
      Klem fra meg

    9. Kjenner du Sophie Elise? Hvordan kan du med sikkerhet si at hun ikke har de diagnosene hun sier at hun har? Hvis du ikke kjenner henne, syns jeg du skal la vær å si noe uten å vite noe sikkert.

    10. Bra innlegg 🙂
      Hun fortjener selvsagt respekt (som alle andre), men det kan jo hende at den virkelige diagnosen hennes er dramatiserende personlighetsforstyrrelse?
      “…kjennetegnet ved overfladiske og labile følelser, selvdramatisering, overdrevne følelsesutbrudd, suggestibilitet, selvopptatthet, selvmedlidenhet, mangel på hensyn til andre, lett sårbare følelser og vedholdende søking etter anerkjennelse, underholdning og oppmerksomhet.” (Store medisinske leksikon)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg