NAV lyver (Bombe!!)

Det var ganske fortvilende å se beløpet som kom inn på min kontoen min i går ettermiddag. Jeg har et midlertidig vedtak hos NAV om AAP. 20% av utbetalingen var borte, og jeg satt da igjen med penger kun til å betale husleie. Ikke én krone igjen til mat, legeregninger, medisin etc. Jeg hadde ikke hørt et ord fra NAV om trekk eller lavere utbetaling, og jeg har heller ikke gjort noe feil i forhold til meldekort.

I dag ringte jeg NAV på 5555 3333. Tastet inn 2 og 2 og mitt personnr. Så satt jeg i 12 minutter før jeg fikk snakke med saksbehandler. Jeg fikk da beskjed om at Skatteetaten hadde satt opp min skatteprosent, og at NAV ikke kunne gjøre noe med det. Adjø, case closed!

Så ringte jeg Skatteetaten som hadde feil med sentralbord i tillegg til estimert ventetid på 22 minutter. Skatteetaten har telefonnummer 80080000. Jeg har rett og slett ikke råd til en slik ventetid/samtale.

Ihvertfall ikke under situasjonens tilstand. Så jeg la på.

Ei dame jeg går på malekurs med overhørte meg i mine telefonsamtaler og kom bort til meg og sa hun hadde snakket med NAV og at det var en feil i systemet som gjorde at veldig mange ytelser var feil og alle hadde fått en hel del mindre utbetalt enn riktig. Hun hadde blitt fortalt at det som manglet på utbetalingen denne gang vil bli utbetalt neste gang.

Så til meg sa NAV at dette var ikke noen feil hos dem men at jeg var blitt trukket mer i Skatt og at de (NAV) ingenting kunne gjøre. Til henne sa de at utbetalingen var feil og at pengene som manglet vil komme automatisk ved neste utbetaling.

Så googlet jeg og fant på nett informasjon om dette på «abcnyheter», der står følgende: «Feilen har oppstått i forbindelse med overgang til nye trekkoder i Skatteetatens systemer, melder Skatteetaten på egne nettsider. Etaten hevder samtidig at de samarbeider med Nav om tiltak for å redusere omfanget og for å finne gode løsninger for dem som rammet

Så mao var NAV fullstendig klar over dette da både jeg og min kurskollega tok kontakt.

Videre skriver «abcnyheter»: «De fleste må selv endre skattekortet for å få riktig skattetrekk ved neste utbetaling. Dersom du oppdager at du har blitt trukket for mye i skatt og ønsker å få dette tilbakebetalt nå, kan du ta kontakt med Nav. Etter at nytt skattekort er utstedt og hentet av Nav, kan Nav betale tilbake differansen mellom for mye trukket skatt og riktig skattetrekk.»

Link: abcnyheter

Dette unnlot NAV å fortelle. I stedet så gjorde de seg helt uvitende da vi som klienter tok kontakt.

«Den gode løsningen» de valgte var å unnlate å fortelle sannheten, altså lyve, og ikke fortelle hvordan man løser problemet.»

Så for å være helt sikre på å ikke havne helt i uføret, og for å motta ytelser den enkelte har som vedtak så må en kontakte Skatt og NAV selv og sørge for å få rettet feil og for å motta de penger en har krav på.

Mange havner i trøbbel på grunn av feil ved denne ene utbetalingen. En kan ikke forestille seg hvor problematisk det kan bli når det skjer gjentatte ganger. At NAV unnlater å fortelle hvordan en retter opp på dette og at de kan utbetale differansen mellom for mye trukket skatt og riktig skattetrekk er det samme som å lyve.

De leker med liv!

NAV er pill råtten!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#nav #skatteetaten #abcnyheter #aap

4 kommentarer
    1. NAV har ikke unnlatt å informere om dette. Sist jeg logget meg inn på nav.no (forrige uke) så sto det et skriv der at enkelte ville bli trukket feil pga skatteetaten og at dette kunne tilbakebetales ved utsendelse av nytt skattekort, ganske ordrett det samme som står i nyhetssaken fra ABC. Ganske underlig at de man har snakket med pr telefon ikke vet dette.

    2. ill jill: Nyhetssaken fra Abc er flere dager gammel, så de som pløyer internett for alt av nyheter var vel i visshet om dette. Men vi – oss klienter var på ingen måter informer eller opplyst om dette, ihvertfall ikke jeg eller noen av de andre brukerne jeg har snakket med. Og det er jo faktisk oss som trenger informasjonen.

      Det er jo også helt feil at det er klienter og brukere selv som må ordne opp i dette og lide under dette.

      Og du kan gjerne kalle det underlig at de ansatte man snakker med hos NAV «ikke vet» om dette. Tror de fleste som har med NAV å gjøre synes det er hverken underlig eller nytt fra NAVs side å behandle mennesker slik.

    3. Jeg er også bruker og fikk denne informasjonen fra NAV i forrige uke. Men så den som sagt bare på nettsidene deres (nav.no. Der sto det med svært rød skrift), men egentlig burde de ha sendt ut brev om dette. Og skatteetaten og nav er to forskjellige instanser så vanskelig for nav å fikse dette når skatteetaten gjør endringen.
      Men enig at det ikke er første gangen de man snakker med på nav har lite peiling. Best liker jeg å bruke nettsiden, der står det svart på hvitt!

    4. ill jill: Den svære røde skriften har gått mange hus forbi. Ikke alle som har daglig nettilgang. SMS burde vært sendt!

      Helt enig i at det er vanskelig for NAV å rette feil hos Skatteetaten, men å lyve og si til enkelte brukere at de ikke kan gjøre noe er simpelt. Og direkte løgn. Fakta er at de har inngått et samarbeid og at etter at klientene er blitt opplyste og «klienten har fått nytt skattekort utstedt og kortet er hentet av Nav, kan Nav betale tilbake differansen mellom for mye trukket skatt og riktig skattetrekk».

      Men først må jo brukerne motta disse opplysningene for at det kan la seg gjøre… og når en ringer NAV personlig burde en ihvertfall motta disse opplysningene.. dette synes jeg ikke er noe å kverulere med.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg