Jeg kler meg heller i en skitten burka før jeg går med pels!

Lenge har jeg vært forundret over at det finnes så mange mennesker uten empati for andre veseners lidelse. At de velger å betale tusenvis av kroner som går til å støtte mishandling av dyr, kun for å få litt pels på jakken sin. At de uten å blunke punger ut og betaler for dyremishandling av groveste sort.

Det kan umulig finnes så mange empati-løse mennesker?! Antakelig er de fleste uvitende om hvilken mishandling de støtter og opprettholder. Eller…?!

Folk som velger for eksempel Canada Goose jakke, kan umulig vite at pelsen kommer fra coyoter som blir fanget med fot- eller halssakser.

Eller vet dem og bare gir faen?!

Denne jaktmetoden påfører dyret enorme lidelser, og ofte sitter de fastklemt og lidende i mange timer før de blir funnet og drept. Denne jaktformen er forbudt i Norge, men allikevel har vi lov til å importere svineriet. Det stopper heller ikke her. Inni jakkene er det gåsedun, fra gås som brukes i produksjonen av gåselever og gåsekjøtt.

Fuglene tvangsfôres ved at rør presses ned i halsen, og tvinger i dem maten. På en slik måte oppnås ønsket størrelse på leveren, som vil si flere ganger så stor som en vanlig gåselever skal være. En slik tvangsforing er også forbudt i Norge, men det er likevel lov å importere dette makabre svineriet.

Fuglene blir ribbet for dun mens de er levende, slik at dunet vokser ut igjen, og de kan plukkes flere ganger før de til slutt slaktes for å spises. Det sier seg selv at ribbingen er svært smertefull for for det stakkars levende dyret.

Det er faktisk tortur!

En slik praksis er ulovlig i EU, men i Norge er det lovlig å importere det… 😠

Norges pelsindustri er heller ikke noe å skryte av. Ifølge Lov om dyrevelferd §23, kreves miljø i samsvar med artstypiske og individuelle behov. Rev og mink som på norske pelsdyrfarmer blir tvunget til å leve hele sitt liv i et bitte lite nettingbur, får ikke oppfylt sine artstypiske og individuelle behov. De som mener at disse dyrene har god velferd, vet svært lite om dyrs evne til å føle både smerte og redsel.

Ikke støtt og oppretthold dyremishandling av verste sort. Det finnes mange fine jakker som ikke er laget av torturerte dyr!

SN, Student

Roger Endrè Pettersen, Blogger

Link: Dyrevernsalliansen

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#dyrevern #pels #dyremishandling #rev #mink #pelsdyrfarmer #nettingbur #dyrevelferd #pelsindustri #lovomdyrevelferd #canadagoose #coyote #dyrefeller #gås #tvangsforing #ribbing #tortur #norge

22 kommentarer
    1. Olga: Rart hvordan hodet ditt fungerer, lol.. Hvem har sagt at jeg synes det er ok å spise burger? Og jeg har ihvertfall aldri spist kjøtt som er dratt ut av levende dyr… Olga du liksom, hahaha 😛

    2. Ja det ville jeg sett! Hva er egentlig problemet? Pels og kjøtt er noe vi mennesker har brukt i alle de år. Jeg har selv vært på mye på minkfarm i Valdres, og det du beskriver skjedde ikke der. Dyrene ble avlivet før pelsen ble fjernet. De levede i bur, men de visste heller ikke om noe annet liv. Avlivingen gikk humant for seg, og pelsen ble skilt fra resten. Det var litt ekkelt å se pelsen ble revet hel av skrotten, men dyret var dødt og kjente ingenting. Sølvrevpelsen var nydelig. Hilsen ei som har slektninger som lever av pels.

    3. så utrolig bra skrevet dette innlegget her. godt å se at det er faktisk andre jeg kan relatere mine tanker og synspunkter til. kunne faktisk ikke vært mer enig. det å høre om og se disse pelsfarmene og deres kvalme og umenneskelige behandling av dyrenes helse og velferd gjør meg bare dårlig og irritert. helt utrolig at mennesker kan drive å holde på slik mot en stor befolkning som faktisk gjør verden til et mye bedre og ikke minst vakrere sted med et nydelig mangfold..

    4. ja hadde jeg vunnet millioner av penger, så skulle mitt mål nummer 1 vært å stenge alle pelsfarmer der ute som eksisterer og slippe fri alle dyr som allerede ikke har blitt torturert og plaget. ville hjulpet dem ut i det fri igjen hvor de faktisk hører hjemme eller satt dem på en annen anstalt som hadde tatt vare på dem for at de skal bli bedre også sluppet dem ut

    5. Jeg skrev jeg feil. Det skulle selvfølgelig være Revefarm :)))))
      Minkfarmene er i Danmark hos mine slektninger. I Valdres er det Rev.

    6. Anonym: «Humant» for rev og mink og leve i bur, jaja, det må jeg si… vanskelig å huske/holde rede på hva slektninger har og hva en er oppvokst med.. mhmm..

    7. Jøss så lite kunskap der er ute og går og mye ufint 😟men Pels er Fantastik miljøvenlig og ikke giftig som Fuskepels miljøskadelig 😟har familie med Farm dere feilinformert

    8. Tror ikke de gidder tenke på det. Gidder sikkert ikke tenke mye i det hele. Canada og USA tillater fangstmetoder som ble forbudt i andre land på 30 tallet.
      Where your own skinn dirtbags

    9. Hei. Så fint at du har tatt grunnlag i ett innlegg jeg har skrevet, men da du har endret det såppas – inkludert overskrift, ønsker jeg at du fjerner mitt navn. Mvh silje norstrøm.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg