Statistoppdrag og lønn

I dag har jeg vært en liten tur i Oslo på et kort oppdrag, som statist. En scene i serien «Unge lovende» sesong 4. Har ingen anelse om hvilken episode. Det hele gikk fort og greit, var hverken kjedelig eller spesielt moro. Men noen observasjoner satte igang en del tanker hos meg.

I dag har jeg lyst til å skrive litt om noe i forbindelse med statist- og smårolleyrket i forhold til honorar og lønn. For jeg opplever at det i en og annen produksjon at statister blir ganske så utnyttet.

I dag for eksempel så jeg en utlysning på Facebook etter statister til en NRK serie. Innspilling på Fornebu. Ute. I 5-8 timer. For 500 kroner. Skattefritt eller ei, dét er simpelt!

Et av mine tidligste oppdrag, uerfaren ble jeg tilbudt en bestemt sum for et heldagsoppdrag. Vi vet alle hvor lang en arbeidsdag er. Denne dagen gikk, men produksjonen greide ikke å overholde den avtalte tiden. Så deres taktikk var å spille på samvittigheten til statistene for å holde dem igjen. Det ble snakk om et par timer overtid til slutt. Uten tillegg. Det tok 14 timer fra jeg dro hjemmefra til jeg var hjemme igjen. Oppdraget var i Oslo, jeg bor i Drammen.

Jeg sov i to døgn etterpå.

Et annet oppdrag ble vi spurt om noen ville være igjen etter endt oppdrag og spille i en ekstra scene. Uten overtidsbetaling.

Altså en full arbeidsdag er mange ganger veldig slitsom. Statister går og står, har ofte på seg ukomfortable kostymer og for trange sko. Noen ganger er man en hel dag ute i kulda og fryser. Vi står og ser på at skuespillere blir servert hva det måtte være, får servert bedre mat, fløte og sukker i kaffen, og de får svære jakker og pledd lagt rundt sin kropp av assistenter. Blir pleiet og stellet med. Alle får ordentlig lønn og overtidsbetaling, men ikke alltid statistene.

Hvorfor skulle man ta på seg ekstra timer uten betaling? For å ikke bli klippet ut av scenen? For at ikke castingbyrået skal «miste» navnet ditt og emailadressen? For at oppdragene ikke skal utebli?!

Jeg har vært på en del oppdrag nå. Gjort meg noen erfaringer. Fått med meg en del ting. Noen lever faktisk av statistoppdrag, er avhengig av det. De har også familie og barn de skal forsørge og være sammen med. Vi er alle mennesker.

En kveld fikk jeg tilbud om et hasteoppdrag. Tidlig dagen etter dro jeg til avtalt location. Det var snø og kaldt, men jeg gjorde jobben min og fullførte oppdraget. Det var ikke skrevet kontrakt, så da jeg skulle dra etterlyste jeg en slik. Jeg fikk beskjed om at de dessverre ikke hadde med seg kontrakter på settet, så jeg måtte kontakte vedkommende som hadde castet meg. Det gjorde jeg og fikk ikke svar. I flere uker prøvde jeg få kontakt via forskjellige emailadr og telefonnummere. De få gangene jeg fikk kontakt ble jeg lovet ting som ikke ble overholdt. Kontrakt ble aldri skrevet, men jeg fikk honoraret mitt til slutt etter mye om og men.

Så var det et oppdrag jeg var på i forrige uke. Statistene ble lovet et honorar på 1000 kroner for et uteoppdrag i vind og kulde. Det var fra klokken 07:30-16:00. Etterhvert dukket solen opp på denne dagen som ifølge værmeldingen skulle være overskyet, og det ødela for opptakene. Statistene ble da spurt om å kunne være til 18:00 for 300 kroner ekstra. Noen ringte til familiene sine og venner for å få andre til å hente barn i barnehage og diverse. Noen fikk merutgifter for de måtte avstå fra avtalt skyss, og ordne andre løsninger. Statistene jobbet for at produksjonen skulle få ferdig disse scenene, men så klokken 17:00 finner produksjonen ut at de skal avslutte og trekker da ifra en tredjedel (33%) av overtidstillegget som ble lovet.

Det synes jeg var meget utakknemlig!

Nylig oppdaget jeg en side, en underskriftsaksjon delt av en statist, for å bedre forholdene til statister. En bra ting tenkte jeg. Vedkommende gikk ut og rådet andre statister til å ikke godta underbetalte honorarer. Dette er ordrett fra siden: «Blir du tilbudt honorar på 500 kr for over 4 timer – bør du si nei! Og ikke vær redd for å si ifra. Sammen gjør vi en forskjell!»

Ironisk nok ble jeg i dag vitne til at samme vedkommende tok imot et jobboppdrag i dag fra klokken 14:30 til 18:30 for 250 kroner!!!

Snakker om å utgjøre en forskjell!! Det er jo stikk motsatt av hva en burde gjøre for å bedre forholdene! Jeg fikk samme tilbud, men jeg sa adios!! De timene tilbringer jeg heller sammen med jentene mine, familien min ❤

Ha litt respekt for dere selv folkens, sett noen krav, og prioriter riktig!

Tusen takk for at dere leser!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#statist #oppdrag #tv #tvserie #innspilling #opptak #småroller #statistogsmårolleyrket #ungelovende #honorar #lønn #nrk #underbetalt #utnytting #overtid #casting #castingbyrå #utakknemlig #underskriftsaksjon #respekt #selvrespekt #prioritering #oslo

10 kommentarer
    1. Sjøl var statist på en NRK serie som ble delevis tatt opp i Drammen i fjor. Var der 2 dager og fikk 1100 kr i lønn. Først dro jeg til Oslo på kostymeprøve som tok 15 min, så da dagene kom var det som ventet mye venting, gåing og mer venting. Så det var dårlig betalt men man bør se det hele som en erfaring. Men nå har du mer erfaring enn meg i det der. Men det var tross alt en artig opplevelse.

    2. Jeg synes det er dumt at sannheten ikke kommer frem fra noen statister. Noen er redde for å klage.Redd for at castingbyråer som leser dette ikke vil bruke dem lenger. Avslutte med å synes det var moro, kan jo føre til at castingbyråer henger seg på “moro” uttalelsen. Som igjen kan føre til at statistenes kår er som den er..At statister kun er med for at de synes det er moro. Derfor blir arbeidsforholdene til statistene enkelte ganger bli som den blir.

    3. Hei. Først og fremst, bra innlegg! Men, det oppdraget du snakker om for 250 kr… Det kjenner jeg ikke igjen! Jeg gjorde ett oppdrag i mars som var 14.30-18.30 men da fikk jeg 1000 kr. For det var jeg som startet kampanjen nemlig. Jeg jobber nesten aldri etter kl 16 pga barn i barnehage, så 14.30-18.30 er en vanskelig tid for meg å jobbe på. Jeg måtte omrokkere på planer og mannen måtte bytte vakt for å få dette til. Så dette oppdraget var det ikke 250 kr for, så her har det skjedd en misforståelse. I mars jobbet jeg svært lite pga sykdom, men synes ikke noe om 250 kr for 4 timer. Hadde aldri jeg gjort. Vennligst korriger det som er feil, du har min mailadresse så er bare å sende meg mail.

    4. Julianna: Jeg endrer aldri paa mine innlegg, jeg staar for hva jeg skriver. Jeg kan heller ikke se at det staar noe konkret i innlegget som peker DEG ut. Saa tror heller det er du som har misforstaatt naar du har lest. Takk for kommentar.

    5. Ok, det var jo jeg som startet kampanjen, men kanskje en annen hadde delt denne, og selv tatt et dårlig betalt oppdrag? I så fall beklager jeg misforståelsen 🙂 Jeg bare kjente igjen det oppdraget jeg tok 12.mars for 1000 kr.

    6. Julianna: Mitt innlegg ble skrevet 8 mars. SÃ¥ dette er litt foer ditt oppdrag. Og veldig bra at du startet kampanjen, faar haape at de som signerer, de fleste iallfall, ikke tar underbetalte oppdrag – det hadde gjort ting bedre for oss alle.

    7. Sant det, der så jeg datoene gitt, var nok litt tilfeldig at jeg også hadde et oppdrag som gikk fra 14.30-18.30, enda det er svært sjeldent jeg får til å jobbe kveld 🙂 Ja det håper jeg og, da legger vi press på hele bransjen. Derfor har jeg et stort fokus på dette med honorarer og minstepris når jeg snakker med ferske statister, og dette er også en viktig del av både mitt gratiskurs og onlinekurs. Om det er greit for deg, kan jeg dele innlegget ditt på min blogg?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg