Hjernevasket av evangeliesenter og pinsevenner.

En kan vel si at det er på grunn av oppveksten min, valgene jeg har tatt og miljøene jeg har vært innom, at jeg gjennom livet har hatt mange bekjente og venner som har flyttet inn på et evangeliesenter for å bli nykter, altså rusfri. Den dag i dag kjenner jeg flere enn jeg kan telle på en hånd som er på evangeliesenter.

De fleste er meget forandret når de kommer ut fra et slikt senter, men sjelden rusfri.

I 1983 ble stiftelsen pinsevennenes Evangeliesenter grunnlagt av Lise og Ludvig Karlsen. De var selv rusmisbrukere før de "møtte" Jesus og ble "frelst og fri". Snart fant de ut hvordan å tjene penger på samfunnets utslåtte og ulykkelige mennesker med rusproblemer og åpnet det første Evangeliesenteret på Roa (nedlagt i 2008) på Lunner på Hadeland i Oppland. I mars 2004 døde Ludvig, og Lise overtok som daglig leder.

Jeg opplevde at stadig kom venner og bekjente tilbake til hjembyen. Altså byen jeg ble født og vokste opp i, Harstad. De hadde vært på et slikt evangeliesenter og blitt frelst og rusfrie. De snakket mye om Jesus, og kunne ofte si til folk de hadde rundt seg: "Jesus elsker deg!". Greit nok, men hva hvis man svarte at man er homofil, ville de da sagt: "Jesus elsker deg uansett!"?

Det er også ufint å slenge slikt til ikke-troende eller til mennesker som har en annen tro. Respektløs propaganda.

I juli 2010 ble Lise Karlsen delvis pensjonert, og da overtok hennes datter Monika Johansen Evangeliesenteret sammen med Trond Eriksen og David Filtvedt, noe de tjener grovt på i dag.

Til eksempel: året 2005 ble det registrert over 2000 innleggelser fordelt på ca 800 enkeltpersoner. Totalt antall beboerdøgn var 82320, 45 prosent av beboerdøgnene ble dekket helt eller delvis ved fakturering basert på lovgrunnlag. Det vil si ved støtte fra kommuners sosialavdeling eller ved egeninnbetaling fra klientene. I dag er Evangeliesenteret over hele landet, rusproblematikken høyere enn noensinne, og med støtte fra kommuner og stat sier det seg selv at Evangeliesenteret er en gullgruve for de som driver det.

I dag er det største senteret Østerbo ved Halden i Østfold. "Tilbudet" inkluderer hospits, avrusning, motivering, omsorgsplasser, arbeidstrening, utdanning og ettervern. Andre sentre er Varna i Østfold, Sandvik i Mosjøen (Nordland), Granlien i Nes (Hedmark), Fjordtun på Hadeland (Oppland), Brubakken i Drangedal (Telemark) i tillegg til "Mottak og kontaktsenteret" i Oslo.

Evangeliesenterets ledelse skriver selv at "gjennom årene har hundrevis fått et nytt liv. De er fri fra rus, har møtt Jesus som sin frelser, og mange familier er blitt gjenforenet. "Ennå er det håp" er deres motto. Mennesker blir aldri oppgitt. Hver dag får noen en ny start på et verdig og samfunnsnyttig liv".

Øyet som ser..

En bekjent av meg skrev følgende på Facebook etter at han fikk vite at den nye paven, Frans I, er mot ekteskap mellom homofile: "Veldig trist, tenk på de unge jentene og guttene som tror at det er noe galt med dem bare fordi de er homofile. Selv er jeg oppvokst med en far som var predikant i pinsemenigheten. Jeg har slitt mye med anger og følt at det var noe galt med meg. Min far og min mor kunne ikke skjønne hvorfor jeg var homo og de ville frelse meg, hvis ikke ville jeg komme til Helvete. Jeg er den jeg er, og jeg har tilgitt dem. Jeg var heldig, det er mange som ikke holder ut livet ved å bære den byrden! Jeg sier som Jesus: "tilgi dem fader for de vet ikke hva de gjør".

Med de ord så kommer det vel tydelig nok frem det Evangeliesenterets ledelse ikke skriver på sine sider, hvor mange hundre som gjennom årene har fått sitt liv ødelagt av pinsemenigheten og evangeliesentrene, hvor mange som har fått et verre rusproblem etter å ha vært på evangeliesenter og blitt dømt for sin legning og for å være den de er, hvor mange familier som er blitt ødelagte, og hvor mange som etter "rehabilitering" på evangeliesenter kommer ut i samfunnet og dømmer homofile og lesbiske for hvem de er og ødelegger livene deres med noe som skaper fordommer og mobbing, som igjen skaper angst, mer rusproblematikk og selvmord.

Evangeliesenteret er Norges største hjelpetiltak for russkadde, og dermed også en av de største kilder til fordommer mot homofile og lesbiske. Stiftelsen Pinsevennenes Evangeliesenter, til vanlig kalt Evangeliesenteret, er en diakonal kristen frivillig organisasjon (med kommunal og statstøtte) som driver arbeid mot rus, hjelp med avvenning og hjelp til å begynne "et nytt liv". Men er det riktig å redde et liv på bekostning av en annens? Er et menneskeliv mindre verdt enn en annens?? Etter å ha lest dette så er det sikkert flere som trekker på skuldrene og tenker "hva så?", og det er sikkert enda flere som rister på hodet og nekter for at situasjonen er som jeg beskriver. Men dessverre slik er det!

Jeg hadde en samtale med en som er på et av de største Evangeliesenterene, dette er hva han fortalte meg:

"Vi var på møte-tur hos en menighet i Egersund. På møtet sto en predikant i èn og en halv time og skrøt så fint av Jesus og fortalte at Jesus likestiller ALLE… Jeg sa til han at det syntes jeg var fint, og at jeg gledet meg til å møte mine fargerike homofile venner i himmelen. Da ble predikanten som er ansatt som sangleder hos Evangeliesenteret og er evangelist i Betania i Rakkestad kraftig irritert og kunne fortelle meg at det kom aldri til å skje! Homofile er uønsket i denne sammenhengen sa han, for det stod skrevet i Bibelen. Dette greide han å avslutte møtet med etter at han først hadde stått over en time og sagt at i Jesus øyne var vi alle like verd…"

Er dette noe å si på et møte for unge narkomane som ønsker hjelp til å bli rusfrie? Er dette medmenneskelighet? Er dette riktig måte å gjøre ting på? Er homohets nødvendig for å rehabilitere narkomane? Finnes det ikke bedre ting å bruke skattepenger på?

At kommuner og stat støtter rehabilitering av narkomane er veldig bra, men å støtte Evangeliesentrene som bruker metoder som dette er jo helt forferdelig. Å hjelpe et liv på bekostning av en annens liv er jo galskap. Dette leder jo ingen andre veier enn å vedlikeholde problemene. Hvor mange homofile blir ikke narkomane med slike holdninger i samfunnet?! Og når de da blir sendt til et senter der de sier at man kommer til Helvete fordi en er homofil, hvorfor skal en gidde bli rusfri da??

Nei hør folkens, det må ryddes opp i Evangeliesentrene! Ledelsen og de ansatte må skiftes ut. Inntil da må kommuner og stat må kutte ut støtten de gir til disse sentrene og opprette en bedre måte for rus-rehabilitering.

Så kjære medmennesker, del dette innlegget, spre det til alle! La det komme foran de rettes øyne og ører slik at mennesker som trenger hjelp får hjelp uten at det går på bekostning av andre. Unngå at enda flere liv blir ødelagt på grunn av dette!!

Mvh

Roger Endré aka Bunny Trash

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#evangeliesenter #pinsevenner #jesus #rus #narkomane #rehabilitering #avrusing #arbeidstrening #utdanning #ettervern #fordommer #mobbing #angst #selvmord #homo #homofili #hjelpetiltak #helvete #rusmisbrukere #hjernevasking #diskonalkristen #kristen #frivilligorganisasjon #religiøs #religiøsorganisasjon #pinsemenighet #støttetavstaten #statsstøttet #avvening #egersund #betania #rakkestad #bibelen #norge

Det er en stund siden dette innlegget ble skrevet. Men det er fremdeles like aktuelt!!

Send meg gjerne noen ord om evt endringer.,

10 kommentarer
    1. Jeg har vært innom de fleste sentre siden 1999,og jeg må få si til deg at den beskrivelsen du her gir,er for meg totalt ugjenkjennelig. Jeg er pr idag,på Varna,og har gleden av å få være i et godt miljø,med flotte folk.Du bør få med deg at 70%av de som reiser ut BESTÅR. Håper du får et bra liv.Mvh Bjørn Arve Wangsmo

    2. Enig med Bjørn her, jeg kom til evangeliesenteret selv først i 2016-2017, ja, jeg sprakk vell og merke igjen i 2017, men det hadde absolutt ingenting med evangelietsenteret å gjøre, men det kan være det samme, men kom tilbake hit i mai 2019, og har vært siden, og jeg er på Varna selv, er sammen med Bjørn Arve her, og han har helt rett i at 70-75 % av de som kommer inn på senteret blir fri fra rus, og de forblir rusfri etterpå også…. Og visst du ser til statlig, så er det bare rundt 20-25 prosent som klarer seg etter behandling, men det er nok feil det også, for statlig måler hvor mange som står bare et halvt år etter de har reist, og mange av de har sikkert sprukket i ettertid, mens senteret regner på de som har vært ute 5 år etter endt behandling og som står enda… Så skal ikke ha mye IQ for å forstå at evangeliesenteret hjelper mange… Og det du sier om homofile, ja, vell og merke er det en del som mener at det er feil, rett og slett fordi det står i bibelen, men de har dessverre misforstått bibelen litt, og det for være de sitt problem, men de aller fleste pinsevenner både i og utenfor Evangeliesenteret har ikke noe direkte imot det, og vi har 2 homofile/bifile her på varna nå, og de føler seg veldig godt tatt imot her, han ene har vært her i 2 år ca nå, og han føler ikke at det er noe spesielt har fra noen fordi han er homofil… Vi kan ikke ta alle under en kam kjære du, da kan vi jo like godt ta med alle de ikke kristne eller religiøse som hater homofile, og der er jo snakk om ekstremt mange fler…. Og at de som driver dette tjener grovt på det… Nja, da må du nok tenke litt mer… Evangeliesenteret får ca 30 millioner i statsstøtte i året, og bare østerbo alene koster 80 millioner å drive… Og er faktisk ikke så mange som betaler så mye for å være her, det fungerer i praksis sånn at de som har inntekt, de skal betale opp til maks 9000 kr i måneden, det avhenger i hvor mye man har i inntekt… Og det er ikke mye med tanke på at vi får mat 3 ganger om dagen, vi får tak over hue, gratis turer ut på utflukter som kino, bowling badeland, handleturer og diverse, vi reiser stadigvekk på møteturer rundt om i landet der vi overnatter flere dager noen ganger, får sett mange byer og steder, rett og slett en slags ferie, helt gratis, reiser vell og merke ikke så mye nå, enkelt å greit pga av Corona..
      Men så er det sånn at de som ikke har penger, de får være her helt gratis, og det er faktisk mange…. Og bare rundt 5-6 prosent av de som bor her går dekt oppholdet av nav… Og da gjenstår det ganske mange penger som mangler til å drive, og dette får vi samlet inn via kollekt fra folk som villig gir det, er ikke tvang til å gi, og er ikke sånn at senteret blir sur om det er noen som ikke vil gi… Så det sier seg vell selv at ingen tjener grovt på dette… Koster å drive, må også huske at Lise og Ludvig startet dette her i si egen garasje med 2 sengeplasser… Så dette er virkelig en ildsjel fabrikk, dette drives av folk som ikke er ute etter pengene, mange av de som jobber her jobber på frivillig basis uten å tjene en krone på det… Så vær så snill neste gang de skal henge ut noen eller noe, uansett hav det skulle være… Skaff heller litt ordentlig info først… For mye her stemmer ikke i det hele tatt… Og sier som Bjørn, håper du for et godt liv 😊👍

      1. Nå er dette innlegget noen år, så det er såvidt jeg husker innholdet. Men etter det ble skrevet så har jeg kjennskap til flere som har vært innom dette senteret og faktisk blitt så hjernevasket om homofili at det er helt drøyt. En som het Thommassen hadde vært der for å bli rusfri, han kom ut og hadde da funnet Jesus og fant meg på nett og bedrev direkte hetsing fordi han var rettroende og jeg homofil. Han var rusfri en stund. En stund. Tror ikke det er mye som ikke stemmer av det jeg har skrevet, men det går fint an å mene noe annet. Lykke til.

    3. Som barn ble jeg tatt med på møtene i pinsemenigheten av min mor. Da jeg var 14 nektet jeg å være med og da fikk jeg klar beskjed at nå var djevelen tatt bolig i meg og at jeg ville havne i helvete. Dette ble sagt av min egen mor.
      Det som skjer i pinsemenigheten er ren manipulasjon av hva man skal tro og det leder mener skal menigheten rette seg etter. Alt det som pinsevenner tror på stemmer ikke etter min mening. Helvete eksisterer ikke og heller ikke djevelen. Det er skapt av kristne for å være vonde mot andre. Man kan spørre når det gjelder bibelen. Den er skrevet av menneskehender og var virkelig Gud tilstede for å rettlede de som skrev bibelen? Det er ikke logisk i det hele tatt.
      Tenk over det. Jeg tror av hele mitt hjerte at det finnes en Gud og at han har skapt himmel og jord. Det som står i bibelen. Er det virkelig etter Guds vilje. Er han virkelig så vond. Jeg tror ikke det. Jeg tror at Gud er snill og rettferdig som vil det beste for en person.. Jeg mener at man skal vrake alt som står i bibelen og hvordan mennesker oppfører seg i alle religioner og istedenfor tro på Gud av et oppriktig hjerte og ikke la seg påvirke av andre.

        1. Jo. Dette var godt skrevet da. Enig. Men de som skrev over, har jeg også fortrolighet til. De forteller jo ut i fra sine egne erfaringer. Burde vel da tro på de? Personlig tror jeg også at vi alle søke må være oppriktige i livet! Og gjerne søke et nørmere forhold til Gud. Og min erfaring er at Den IKKE går gjennom pinsevennene men denne erfaringen kan erfares ved kjærlighet til Jesus Kristus. Og så la denne tilgivelsen gå videre til andre mennesker. Derfor var det så vakkert å lese dette at du også hadde tilgitt dine foreldre, Benny. Dette med tilgivelse tror jeg nok er nødvendig om vi ønsker et nogenlunde godt liv (uavhengig om vi kristen eller hedning)!? Et liv finnes også -hvor vi ikke bare tilgir, men elsker de som kanskje har vært dårlige og slemme imot oss.

          (Pinsevenn, Halden)

          1. Det er noe med det å bli hjernevasket. Ved «hjernevasking» brytes personligheten og personens integritet og selvrespekt først systematisk ned ved hjelp av en kombinasjon av psykologiske metoder med isolasjon fra andre og ofte søvndeprivasjon. Noen ganger brukes også medikamenter. Det skapes et psykologisk og følelsesmessig vakuum hvor personen føler seg tom, ensom, usikker, hjelpeløs og forlatt. Dette erstattes gradvis med «vennlighet», «støtte» og «hjelp» etter hvert som offeret gir slipp på sine egne oppfatninger og aksepterer gjerningpersonenes oppfatninger, forklaringer og politiske verdier som sine egne.

            Enkelte religiøse sekter og bevegelser kan utsette sine tilhengere for en kombinasjon av isolasjon fra vanlig kontakt med omverdenen og bruk av psykologiske teknikker som i noen tilfeller faller inn under hjernevask slik det er beskrevet ovenfor. Spesielt psykologisk sett usikre, søkende individer på jakt etter klare verdier og med behov for å tilhøre et fellesskap, løper en risiko for å bli trukket inn i slike bevegelser og bli offer for ledernes «hjernevasking». Og da overbevist til å tro på en konstruert virkelighet.

    4. Du har fuldkommen ret, evangeliesenteret er blevet en familie klan som kun tenker på sit eget og sin egen familie. Efter den nye ledelse kom da Ludvig døde. Er de blevet korrupte. De dækker over deres egne familier og de løgne som de spreder. Ledelsen står på platformen og underviser i at vi må ta os av vores egne men glemmer at sige at det kun gælder inderkredsen. (Familen)!
      De har leder som har misbrugt sin autoritet og haft forhold til beboeres koner, sang leder som står og er hellige men horer og ryger. De har været gift op til flere gange. Dette dækker ledelsen over når det er deres egne familie medlemmer og nære venner. Andre medarbejder blive bare brugt og kastet ved den mindste fejl.
      Hvad siger Bibelen nu om dette?!!!!!!!!!
      Top ledelsen for million løn, og værner om hinanden.
      Så du har fuldkommen ret i at de hjernevasker folk til at tro på at de skulle være bedere end dem.
      Dette er blevet en pengemaskine som sluger alt hvad de kan av midler så de fremstår som gode barmhjertige samaritaner.
      På vise punkter er det nok rigtigt men når det gælder ledelsen og familien så trenger de nok en grenskelse.
      De tror de er mere hellige, en sandt er.
      Og homofile bliver ret som du beskriver det set ned på, du kan ikke være homofil på evangelie senteret.
      Der har evangeliesenteret et stort problem, de har gjort deg afhængige af statsmidlerne som er oppe over 30-40 millioner om året og de troendes midler som også er oppe over de 30-40 millioner om året.
      Og staten siger at alle mennesker er lige og alle skal have Hjelp.
      Så jeg forstår godt når myndighederne siger at evangeliesenteret er uprofessionelle .
      Ledelsen er blevet en magtbegærlig pengemaskine, som hjernevasker samfundet til at tro som de!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg