En mors verste frykt – vi må aldri slutte bry oss!!

«HÆ?? BRYR DU DEG?».

Slik startet Facebookinnlegget til tobarnsmoren fra Halden som bor sammen med sine sønner på Langhus like ved Ski. Det er nå et år siden dette hendte, og det hele ble anmeldt. Morens ord den gang var som følger:

«Lørdag opplevde jeg som mor det jeg frykter mest av alt. Felix, min yngste sønn på 14 år var invitert i bursdag på Peppes, og Perfect Escape, i Ski sentrum. En god venn fylte femten. De var syv glade gutter som koste seg sammen i en annerledes bursdag. Timene fløy og tiden var inne for å bryte opp. Komme seg hjem hit til Langhus. Flere av gutta skulle spille håndballkamp søndag derpå. Klokka var åtte og fire av gutta ble hentet i bil av en pappa. Han skulle komme tilbake og hente min Felix og de to siste etterpå.

Fjortenåringer er rastløse, og de ble enige om å vandre litt rundt, mens de ventet. De gikk etterhvert i retning McDonalds, men ble oppmerksom på en stor gjeng med gutter som «hang» utenfor. De snudde. Ville ikke havne i trøbbel. Men det var for sent…De var blitt «spotta». To i gjengen fulgte etter dem. Ropte noe til dem som det var vanskelig å oppfatte. Felix svarte «hæ»? Det var nok. Nok til at det smalt..

Han ble dyttet inn mot en murvegg. De gjentok at han må ha respekt. Resten av gjengen ble tilkalt. Et femten minutters helvete brøt løs. Det utspillet seg et FEMTEN MINUTTERS helvete for tre fjortenåringer midt i Ski sentrum fordi en av dem svarte «HÆ?».

De var mange i gjengen. Kanskje 10-15 stykk. Kanskje flere. De fleste var eldre. Og de var feige. De var råtne. De skulle ta 1, EN, min sønn, fordi han sa «HÆ?»

Kameratene hans ble plassert på sidelinja og ble vitner til det hele. De opplevde følelsen av å være maktesløse. Å vente på tur, i femten minutter en kjølig aprilkveld. En tok et godt grep rundt halsen til Felix, klemte til, løftet han opp. «DU må ha respekt!!!» Han ble sparka i skrittet for «han må ha respekt!!!» De var flere som dyttet han hardt hit og dit. Slet og dro i genseren hans. Dyttet han nådeløst inn i veggen. Han er bare 1, EN. Han prøvde å si «sorry».

Gjentok «sorry».

Men «han måtte HA respekt!!!»

Det var midt i Ski sentrum. Biler passerte. Tvers over gata ligger Egon. To mannfolk sto utenfor, luftet seg og tok en røyk. De oppfattet at den ene som var «maktesløs», og «ventet på tur», prøvde å vinke dem til seg. Livredd og desperat og vinket på hjelp. Håpet at noen skulle bry seg. At noen kunne hjelpe og komme til unnsetning. De stumpet røyken og var på vei over. Men snudde halvveis og gikk tilbake og inn på Egon. Følte det vel best sånn.

15-minutters helvete fikk fortsette og det handlet om RESPEKT. Felix måtte stå i det. Han satt fast og måtte tåle slag og spark. De var minst femten stykker og sto foran og rundt ham som i et «kvelertak» midt i Ski sentrum. Det er ramme alvor. Gutta var fra Vestby, Oppegård og Langhus. Flere fra skolen hvor han selv er elev. De opptrer feigt og råttent, og «HAN må ha RESPEKT!!!»

Han var bare 1, EN, men de ville ikke gi seg. Han ble spyttet i ansiktet og de dyttet ham mellom seg «for han må ha respekt». En i gjengen fisket opp en lighter fra lommen og tente den gjentatte ganger. Farlig nær. Og Felix er 1, EN, og kunne ikke gjøre annet enn å si «sorry» om og om igjen. Men det skulle gå 15 minutter for «han hadde ikke respekt»…

DET HADDE IKKE SKJEDD HVIS NOEN HADDE BRYDD SEG…

BRYR DU DEG – VÆR SÅ SNILL Å DEL!!»

Det originale innlegget fra moren: HER!

Jeg bryr meg enda, og jeg deler nå enda et år etter. For dette er ting som skjer daglig i vårt samfunn. Og ikke bare blant ungdommer. Jeg er en voksen mann og har opplevd å bli overfalt av fem utenlandske ungdommer med kniv. Jeg har opplevd en utlending komme ut av sin sølvgrå Mercedes med slagvåpen for å gå til angrep mot samboeren min og meg og vår den gang lille mops valp på noen få måneder. Tilrop og hets har jeg ikke tall på hvor mange ganger, og jeg holder ikke tilbake på det, disse var alle innvandrere og/eller av utenlandsk opprinnelse.

Like før jul nå for cirka fire måneder siden ble jeg vitne til fire stykker som planla å overfalle 1, EN. De skulle «knuse trynet hans».

Link: Planla overfall.

Vi må gjøre som tobarnsmoren på Langhus. Vi må dele våre historier, gjøre folk bevisste, vi må si ifra, vi må kjempe, og aldri godta hvordan ekstreme miljøer ødelegger vårt samfunn!!

Takk for at dere leser og deler!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#gatevold #gjengkriminalitet #overfall #vold #mobbing #hets #overgrep #innvandring #innvandrere #ekstrememiljøer

8 kommentarer
    1. Wow, for en grusom historie du deler:( Jeg fikk kjempevondt av de unge guttene som fikk helvete av en gjeng utlendinger bare fordi han sa «HÆ?»
      Jeg har også blitt slått ned, alene mot fem albanere, alle var gutter i 20 års alderen og jeg var bare 19 år gammel.
      Jeg hadde kommet bort fra noen venner ute på byen, så jeg gikk nedover mot taxi køen for å komme meg hjem da fem utenlandske gutter stoppa meg og ville ha meg med på nachspiel… Men da jeg sa nei og at jeg var trøtt og bare vil hjem så klikka det for de og de sa også at jeg måtte ha mer respekt og de var FEM store gutter mot EI lita jente (meg) på 45 kg og de slo meg bevisstløs og jeg husker ikke mye av det annet enn at jeg plutselig våkna på legevakta m hjernerystelse og fikk blåveis i de neste dagene som ble gul etterhvert.
      Utlendinger er MYE mer opptatt av ære og respekt og sånt bullshit enn det vi er!
      Og de tåler ikke et nei og de er alltid ute etter bråk.
      Nå går det ikke lenger an for unge å gå i byen på nettene eller når det er mørkt fordi utenlandske gjenger henger utenfor 7/11 og Mc.Donalds her også og lager kvalme.
      Det er ufattelig irriterende at ikke noen (feks politiet!!!) tar dem og sørger for at de ikke skader oss mer. Det har jo tatt helt av og de krasjer fester og sloss og ødelegger og har hundre fettere så de alltid er sykt mange mot få, så JA DE ER FEIGE, og så lager de kvalme.
      Jeg er så MØKKLEI av at det skal være sånn og så hvis vi snakker om det så blir vi stemplet som rasister. Jeg er faen ikke rasist i det hele tatt, men jeg er heller ikke blind, og JO DET ER UTLENDINGER som er i store gjenger og lager trøbbel og er voldelige med og uten div våpen.
      De er steingale og eier ikke skrupler så de er livsfarlige og helt syke, og det værste er at ingen gjør noe med det.
      Nå er jeg 35 år og jeg var 19 år da jeg ble slått ned så i 16 år har det vært ille og i følge min lillebror så kommer det alltid store utenlandske gjenger og ødelegger grillfester og fester og sloss og til og med har skarpe våpen på seg!!
      Politiet MÅ TA TAK I DEM!! De må være SYNLIGE i gatene etter mørket og de må følge med og TA de når de gjør no galt og helst FØR de skader flere.
      Jeg håper mange leser innl ditt og deler sine historier også, uten å bli stemplet som rasist. Det er så tett å spille rasisme kortet som de ofte gjør for å slippe unna:/
      Cudos til deg for at du delte dette<3:):)

    2. Ida: Tusen takk for din kommentar og historien du deler med oss, det er veldig viktig at man forteller, for at folk skal aapne oeynene og innse realitetene..

    3. Stakkars gutt! Også de mannfolka som ikke grep inn? De er feige som fy!
      Som utlending selv, og attpåtil fra Øst-Europa, så synes jeg det er meget trist at enkelte utlendinger holder på sånn som dette, uten respekt for noen, lager kvalme, ødelegger og er voldelige. På den andre siden, har jeg selv blitt utsatt for rasisme, sjikanering, utestenging, mobbing osv gjennom hele ungdomsskolen, av ungdommer som var etnisk norske. Jeg ble dyttet, stengt ute, kalt ting som “fattiglus”, “Russland”, “alkoholiker”, “Jeltsin”, påpekt hele tiden at jeg spiste for mye osv osv… Jeg ønsket å bytte skole, men nei, min far orket ikke alt styr med papirarbeid osv (dette var i årene 1998-2002). Dette har satt dype spor i meg, jeg ble tilslutt veldig innestengt, fikk sosial angst, spiseforstyrrelser… Det toppet seg da jeg som 22 år gammel alenemor opplevde at min 4 uker gamle datter ble bortført av ei som utga seg for å være barnevakt, men som hadde skjult agenda (jeg skulle da ha barnevakt bare for å dra på et møte med NAV, ikke ut på byen eller no)… Min datters norske far fikk omsorgen for henne, med alle rettigheter – jeg satt igjen, knust i 1000 biter, helt alene i et fremmed land… Jeg ønsket sterkt å dra hjem igjen, følte meg ikke velkommen i Norge. Men jeg kom meg igjennom det, etter hvert som jeg ble voksen.
      Jeg ønsker med dette å si at det uansett aldri er greit å slå, mobbe og trakassere noen, uansett “grunn”. Jeg har stor respekt for alle mennesker, og har og tatt utdanning som terapeut, for å hjelpe de som har blitt utsatt for traumer og som trenger å komme seg videre i livet.

    4. Julianna: Det er rart med det du skriver. For jeg har hoert det mang en gang. Når det norske folk saa det i sitt hjerte aa ta imot innvandrere med aspne armer, naar man la fra seg skepsis og fordommer, naar alt begynte aa se bra ut.. da oekte innvandringen, og innvandrerne gikk loes på Norge og det norske folk. Og det er ikke bare enkelte, men mange mange mange..

      Takk for ditt innlegg Julianna, veldig trist, men det betyr masse at du deler <3

    5. Hva skjedde med disse guttene som mishandlet Felix ? De skulle hatt så uendelig mye straff og utsettelse av sertefikat blant annet, for dette er mennesker så følelsesløse at de bare forstår virkelig hard motstand.

    6. Anonym: Mange som opplever lignende ting som dette lar vaere aa anmelde rett og slett fordi saken som oftest blir henlagt pga «bevisets stilling» – hvilket som ikke betyr mangel paa bevis, men at staten ikke vil bruke tid aa penger paa rettferdighet for «mannen i gata», altsaa helt vanlige folk.

      Jeg tipper saken ble henlagt, men i innlegget her er det en link til det originale innlegget som moren skrev, og dermed ogsaa tilgang til hennes Facebook-profil. De som vil vite hvordan dette gikk kan jo spoerre henne selv.. <3

    7. Jeg har selv opplevd så mye dritt fra «den kanten» og jeg håper så inderlig at jeg ER en som bryr seg, neste gang – hver gang jeg ser noe sånt bli gjort mot noen andre. Jeg vet meget godt at det var ingen som hjalp meg de gangene jeg opplevde overfall, voldtektsforsøk, voldtekt, bank, mobbing, falsk rykteflom osvosv.
      Jeg ønsker å aldri være en slik feig person som ikke bryr seg.
      Vi må bare fortsette å dele, snakke og bry oss!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg