Kunstnerisk frihet om islam og homofili!

I dag var de ansvarlige for maleriene som skal stilles ut på kunstutstillingen i forbindelse med «Verdensdagen for psykisk helse» og hentet bildene på atelieret vårt. Som jeg nevnte i innlegget mitt for nøyaktig en uke siden så er det ikke sikkert at jeg får lov til å stille ut mine malerier.

Link: Maleri-sensur?!

Det ble en konflikt forrige tirsdag da jeg ble fortalt av en av de som bestemmer at hun ikke ønsket et av bildene mine som tilhører en serie på tre, at hun ikke ville ha det med på utstillingen. Jeg tok saken videre, klaget og sa at enten stilles alle tre bildene ut, eller ingen av dem. Saken skulle de da ta opp i et møte.

I dag fikk jeg ikke vite noe mer, men jeg så de tok med seg alle tre bildene i serien. Så jeg håper og tror de blir stilt ut. Det fjerde bildet, som er en politisk statement i forhold til islam og homofili, det tok de ikke med. Det var visst helt uaktuelt. Det bildet har allerede provosert.

To muslimer (mann og kvinne) som kom innom atelieret en gang ble veldig sinna. De ville ikke engang høre hva som var bakgrunnen for bildet mitt. Da de roet seg litt spurte hun om hun fikk knipse bilde av maleriet mitt med mobilen sin. Jeg sa ja det var greit. Så begynte han også å knipse, noe som også var greit, til jeg skjønte at det var meg han tok bilder av. De fikk jeg han til å slette. Det ble en underlig stemning på atelieret den dagen.

Jeg er amatør når det gjelder å male bilder, men jeg liker det, og jeg liker hvordan jeg kan bruke bilder, symboler og farger til å uttrykke meg. Jeg liker kunstuttrykket og jeg liker ytringsfriheten en har. Kunstnerisk frihet. Men det er altså slik at nå forsvinner ytringsfriheten gradvis her i Norge.

Dette bildet med min «statement» ble påbegynt etter en rekke hendelser hvor muslimer har ytret hat mot min kjære, mot meg, mot homofile. Så bildet er en reaksjon på det, hvor jeg lar ideologien islam omfavne de homofile og kjærligheten vi/de har.

Link: Viste fingeren, ropte jævla homo, og truet med vold!

Temaet for «Verdensdagen for psykisk helse» er nettopp «Vær Raus». Det er også tema i alle bildene mine til denne utstillingen, også det bildet som ble helt ekskludert.

Istedet for «statement»-bildet mitt tok de ansvarlige med to andre bilder jeg har malt. De to bildene er jeg ikke helt fornøyd med, anser dem som uferdige. Men jeg tenkte det var greit likevel.

Bildene som er valgt er nå hengt opp på Union Scene og kan sees der allerede, selv om utstillingen ikke erklæres som åpen før kommende torsdag klokken 11:00. Hvis det ene bildet i serien på tre ikke er hengt opp sammen med de to andre, så kommer jeg til å ta ned de to også. Jeg vurderer å ta en titt innom i morgen.

Er alt «som det skal» så håper jeg å se både blogglesere, bekjente og venner på utstillingen torsdag på Union Scene!

Øverst er et «svamp-bilde» jeg ikke kommer til å stille ut, det ble laget som en øvelse. Det bildet nederst er det bildet som ble helt ekskludert. «Statement»-bildet. Hva synes dere? Synes dere at jeg burde fått hengt det også på utstillingen? Eller skal kunstutstillinger være «politisk» korrekte? Skal ikke kunst kunne provosere eller vekke følelser? Skal det ikke være lov å kalle en spade for en spade eller kritisere negative islamistiske holdninger?

Noen som vil gi bud på det? 😜

Takk for at dere leser 😊

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#maleri #kunst #bilder #utstilling #kunstutstilling #islam #islamistiskeholdninger #ytringsfrihet #værraus #verdenspsykiskehelsedag #kunstneriskfrihet #psykiskhelse #verdensdagen #unionscene #drammen

4 kommentarer
    1. Kunst skal vel provosere også? Ikke bare behage..himmel og hav! Men folk får tåle såpass uten å lage spetakkel, synes jeg. Håper du sørget for at bildene av deg virkelig ble slettet helt, ikke slik at de kunne gjenopprettes med en gang…den type muslimer er skumle, nemlig.

    2. Hmm: Jeg tenker at hvordan msn velger å tolke og reagere på enkelte bilder sier litt om hvem en er. Bildene av meg ble slettet, om de kan gjenopprettes er en annen sak..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg