Blogg legges ned.

Jeg merker meg at flere og flere forsvinner fra plattformen. Bloggere skriver færre innlegg, og bruker heller andre sosiale media hvor de reposter gamle innlegg om og om igjen. Mye enklere enn å skrive noe nytt. Andre linker til bloggen sin på eksempelvis SnapChat og Instagram. Noen poster innlegg så sjelden at det er innlysende at det kun er for å forhindre at bloggen ikke skal bli slettet. Den er kjekk å ha hvis bloggplattformen skulle begynne blomstre igjen. Noe den ikke gjør hvis man bare sitter og venter. Det blir som med plantene mine på balkongen, de vokser ikke hvis ingen vanner dem.

Nei, det er ikke noe nytt at blogglandskapet visner og dør ut. De samme traverne leser og kommenterer hos hverandre, klikken. De som blogger for hverandre. Det er så gøy å lese «nå er det en stund siden jeg har vært her, har ikke skrevet eller kommentert noe særlig, men nå skal jeg lese meg opp og kommentere hos dere andre». Det er i hovedsak bloggere som kommenterer i hverandres kommentarfelt, hvis man er tatt inn i klikken. Sånn intern greie.

Grunnen til at jeg begynte dette innlegget er fordi sent i går kveld leste jeg et innlegg hos Helene aka «DocOgDask» hvor hun skriver etter en periodes fravær: «Det beste vil nok være å følge oss på DOCOGDASK på snap da alt deles fortløpende der. Er så enkelt og greit å dele der, og nå som blogg er et synkende skip, og snap faktisk betaler litt, så er valget greit».

Jeg sitter igjen med inntrykk/følelsen av at vi kommer til å se veldig lite til Helene Dask her på blogg fremover. Personlig synes jeg det er trist, hun er jo en av de gode gamle slik jeg ser det, en av de jeg føler har driftet en blogg uten at den har vært ment som en dagbok eller en syklubb kun for de innviede. Men samtidig skriver hun selv at penger er en viktig del av dette, så da er hun heller på SnapChat, de betaler litt, i motsetning til hva Egmont/blogg.no gjør. Egmont har ikke akkurat delt ut gulrøtter for å få litt fart og engasjement i blogglandia.

Personlig har jeg aldri vært her for penger, og har ikke sådan avtale. Mest fordi det blir strengere regler for de som har sponsorer og denslags, og mye av det jeg skriver om vil da bli stilt spørsmål ved, det vet jeg. Det forlanges en viss grad av politisk korrekthet, og det passer ikke for meg. Jeg vil ytre meg og mine meninger, ikke bli styrt av andre. Denslags ser man nok av i samfunnet. Horder av mennesker som hopper rundt etter andres pipe.

Vi som blogger er her av forskjellige grunner, og det er helt greit. Det er jo faktisk det som skaper mangfold. Hadde alle vært her for penger så hadde det blitt masse rosablogger med fillers og sminke, eller fjaseblogger med robotstøvsugere og hårfjerningsprodukter. Masse reklame. Reklame kan drive meg på flukt, særlig når det er samma greia om og om og om igjen. Overalt er det reklame, hele internett er reklameannonser. Så det å klikke inn på blogginnlegg merket med reklame, det skjønner jeg ikke poenget ved. Det er nok reklame fra før.

Nei, når de gode gamle bloggerne som har holdt seg utenfor klikken og syklubben, de som har vært en viktig del av blogglandia etter rosabloggerne sluttet dominere, nå begynner takke for seg. Når antall sidevisninger fra i fjor vår til i år er uendret og lavere. Når 0-50 sidevisninger er hva som skal til for å havne på topp 100-50 i blogglandskapet, at man kaller seg toppblogger med tresifret antall sidevisninger, og kun plassering 1-3 på topplisten har mer enn 1000 sidevisninger, når bloggere prøver overbevise seg selv om at antall sidevisninger er antall personer som har klikket innom bloggen, så er det vel på tide å bare opprette en gruppe på Facebook og poste litt skriblerier der innimellom.

Ethvert annet nettsted virker til å ha større publikum enn blogg. Og både FB og TikTok etc tilbyr lukkede grupper hvor troll og insekter klaskes rett ut. Eller muligheten er gitt til å kunne blokkere dem. På blogg må en få hjelp av IT-konsulent for hvert insekt en ønsker bli kvitt.

Det er kanskje på tide å vurdere bevege seg fra denne plattformen ja. Jeg har jo kontoer overalt. SnapChat, Instagram, TikTok, Telegram, MeWe, Facebook, men bruker jeg de? Nope, det er lite altså. Jeg liker å skrive, komme i dialog. Det blir bare mindre og mindre dialog på blogg. Det stikker noen bloggere innom og sier de følger og leser, noe de ikke trenger si, for jeg er våken, jeg får med meg. Jeg vet hva som er sant og usant. Min blogg blir lest av andre, hovedsaklig ikke-bloggere, men de av typen som leser og deler, men dialogen uteblir. Folk flest er sluttet å snakke med hverandre, gi feedback.

Kommentarfelt blir stadig mer hatefullt. Når jeg leser artikler fra nyhetssider, det være Nettavisen eller Dagbladet eller whatever, så blir ofte kommentarfeltene stengte fordi folk er så fæle. Det ser jeg tendenser til på blogg også. Er man ikke innad syklubbklikken så er det lite feedback fra de hyggelige, mens insektene surrer fint her inne med hatefulle kommentarer rettet mot den respektive blogger og ens handlelister, flaskesamling og hva det måtte være. Stygge meldinger fordi man maler bilder for å spe på inntekt eller drar på tur for å få et avbrekk eller en pause. Om en deler at ens 12 år gamle hund har bursdag så kommer det stygge meldinger i forsøk på å såre og ødelegge. Det er trist med disse stygge insektene (insektet), på tross av at en får bekreftelse på at en er bedre enn henne/dem. Poenget, dumme feige folk tiltrekkes av blogg, her kan de vise hvem de er, anonymt. Et fristed for grumset.

Skriver meg litt bort her nå ser jeg, men jeg mener å si at nok en gang reflekterer jeg over det å bare skrinlegge bloggen, jeg mistet litt piffen etter å ha lest Helene Dask sitt innlegg. Men det er kanskje på tide med noe nytt, på tide og la Kjerringtanker få drømmen sin, bli nummer 1 på blogg.no sin Toppliste som hun har kjempet i årevis for å få til. Så kan hun skrive innlegg om den som ligger nummer 1 (henne selv) og da kose seg med kommentarfeltet der de feigeste kommenterer, de anonyme insekter og deres pseudonymer. Det er vel på tide å unne Kjerringtanker dette, alle fortjener å få oppfylt en ønskedrøm once in a while.

Og til dere medbloggere. Ikke begynn nå å poste innlegg om at jeg har skrevet at dere skriver for dårlige innlegg og denslags, eller at jeg har skrevet at jeg skal slutte å blogge. Det skjer hver gang jeg filosoferer rundt dette med å «være, eller ikke være» her på blogg. At medbloggere dytter ord i munnen på meg som jeg ikke har sagt. Få heller med dere påskemoro her på bloggen senere i dag, klikk inn og svar på quiz og kanskje vinne en liten Bunny-pris, som kanskje ikke er så liten likevel 😜🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Bloggere kommer og går!
      Moro med variasjon på toppen. Kjerringtanker er snart på topp. Synes det er morsomt hvis hun klarer det!
      Alle blogger på sin måte – mangfold..Jeg tror ikke en bestemt blogg er fasit med to streker under.
      Hver blogg har sine følgere og sine greier! Og det har kommet utrolig mange nye bloggere nå synes jeg..
      Plutselig en dag blir det full fart igjen..jeg blogger på min måte og fortsetter med det..

      1. Ja masse nye blogger. Har du lagt merke til at dem forsvinner nesten like fort? Ja KT får sin plass på toppen, sier seg selv, når alle andre forlater plattformen. Fortsett som du gjør du, jeg stikker nå nesa innom i tide og utide, dann og vann, og det er ikke bare noe jeg sier 😜🐰

    2. Jeg blogger mest for min egen del jeg, for å ha en oversikt over når jeg gjorde hva og sånt. Det er veldig hyggelig når andre er innom og ser på det jeg skriver og kommenterer på ting jeg har tatt bilder av. Deler bloggen på FB og det er det. I ny og ne blir det et bilde på instagram, og snapchat bruker jeg kun til familien. Jeg blogger fordi jeg synes det er gøy og ikke for å tjene noe på det. Jeg har fått noen foto oppdrag gjennom bloggen. Jeg har blitt spurt om turene mine for at andre skulle ta noen av dem. Gi andre turtips til fine steder, både nærområdet og litt fjernere. Jeg koser meg med å lese andres hverdagsblogger og er ikke så opptatt av de som klager mest. Blogg skal være kos og ikke energisluk og klaging. Mange bra svenske blogger og noen utenlandske som jeg følger jevnlig.

      1. Jeg er litt tosidig, noen innlegg koser jeg meg med, andre er mer «politisk» med budskap jeg håper andre vil reflektere over. For egen del? Den skjønner jeg ikke helt, dette er jo offentlig blogg. Hopper over klageblogger jeg også. Veldig mye sykdom blant bloggere. Men men, er litt kjedelig her for tiden. Ingen lurer meg til å tro at man skriver og poster offentlig og ikke ønsker lesere liksom, og de kommer ikke rennende på ei fjøl. Takk for at du stakk innom. Skvatt litt jeg nå, hehe.. 😜🐰

        1. For egen del er at jeg koser meg med å lage innlegg, samt at det er en grei plass for å holde oversikt over hvor og når jeg har vært på tur.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg