De nye SOPERNE!!

Ordet faggot, forkortet til fag betyr opprinnelig “vedbunt” (bunt med kvister for å brenne), og av en eller annen merkelig grunn ble ordet endret til et ord for å fornærme andre. Det begynte i Nord-Amerika på slutten av 1600-tallet som et skjellsord til damer, så ble det et nedsettende ord om fattige, deretter ble det et ord for å fornærme de eldre.

Bruken har spredt seg fra USA i varierende grad til andre steder i den engelsktalende verden gjennom massekultur, inkludert filmer, musikk og internett og ble et nedsettende begrep om en feminin homofil mann, og nå et skjellsord mot alle homofile.

I land som Norge hvor man har et eget språk ble ordet faggot/fag desverre oversatt til soper etter at det ble funnet tungvindt å oversette “fag” til “vulgært, nedsettende ord om homofil mann” hver gang det ble brukt.

I går kveld så jeg på tv en episode av en Canadisk TV-serie der de tok opp akkurat dette. Barna i TV-serien synes det var så dumt at de homofile ble plaget med nedsettende tilrop, derfor bestemte de seg for å gjøre noe med det. Først fant de ut hvor ordet “fag” egentlig kom fra, så fant de ut hvordan ordets betydning hadde forandret seg gjennom årene. De bestemte så at en annen gruppe mennesker, de som oftest ropte nedsettende til homser, og de som bråkte mest skulle være “fags”, eller “sopere” som det heter på norsk. Så da bestemte de at “de bråkete menneskene med Harley Davidsons” var de nye faggots/soperne. Dette også fordi motorsykkelfolket ofte skulle virke så tøffe at de tålte det meste, så da burde de tåle dette slik som damer, fattige, eldre og homser hadde gjort før dem.

Jeg lo godt da jeg så dette, men skjønte poenget. Jeg tenkte tilbake noen år til den gang jeg i et samarbeid med LLH Harstad prøvde å få til et treff-sted for homser og lesber i Harstad og områdene rundt. Vi fikk i gang en avtale med en Pub, satte annonse inn i Harstad Tidende for å gjøre de homofile obs på stedet. Da var det noen i en MC-klubb som reagerte kraftig og gikk til avisen og sa at denne puben var ikke og skulle aldri bli et møtested for homofile. Det var helt uaktuelt! Så joda, jeg kjente igjen den “vi er tøffe” og “MC-holdningen” mot de homofile.

Videre i tv-serien prøvde guttene å få skriftlig endret betydningen/definisjonen av “faggot/fag”, slik ordet hadde blitt endret før. Før i tiden når en slo opp ordet “faggot/fag” sto der: “fornærmende ord mot eldre og damer”. Nå står det: “nedsettende begrep om homofil mann”. Guttene ville forandre det til “mennesker som kjører Harley Davidson”. En fin måte å få fjernet et skjellsord!

Jeg er med!!

Tenk dere, hver gang en som kjører HD passerer så kan en si: “der kjører en soper”. Når man sitter på puben og det kommer en inn med Harley Davidson -skinnvest. “Der kommer jaggu en soper!!” “Og der er en til. Sopere!!!” Og på disse MC-klubbene henger det bare sopere!!!

Helt greit for meg!! Harley Davidsonfolket (“Harley-riders”) er de nye soperne!!!

SOPERE!!

Og bare så det er sagt, jeg har ingenting imot sopere, jeg kunne tenkt meg en Harley selv 😉

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!
Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#fag #faggot #soper #sopere #homo #homofil #harleydavidson #bikere #bikers #mc #mcmiljø #llh

4 kommentarer
    1. Ja, jeg syns det hørtes veldig ut som episoden “The F Word”, men siden du skrev at den var Kanadisk så hørtes det et øyeblikk ut som at det var noen luringer som har laget sin egen versjon. South Park er amerikansk.
      Og selv om man stiller deg et vanlig spørsmål, så trenger du ikke å bruke opp alle spørsmålstegnene. Det fremstår som ufint å skrive “South Park ????”. Selv om jeg ser South Park, og kjente igjen episoden, så er det ikke alle som gjør det. 😊

    2. Benedikte: jeg brukte ingen spørsmålstegn, hos meg står det South Park smilefjes. Men takk for moralprekenen. Selv synes jeg det er ufint å moralisere uten at en faktisk vet om det er en teknisk feil eller noe annet.. ??

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg