Mine døde fingre.

Onsdag i forrige uke “døde” et par av fingrene mine på venstre hand, og deler av handen. Altså når jeg skriver “døde”, så er det som om blodsirkulasjonen er blokkert, fingrene har på en måte visnet og blitt nummen. Mistet krefter. Det er lille Petter spillemann og Leiesvenn som er utsatt. Langemann er delvis. Slikkepott og Tommeltott er litt nummen. Men i det hele og store er det veldig ubehagelig.

Jeg “kan ikke” røyke med venstre hånd, for jeg kjenner ikke at jeg holder sigaretten. Jeg sliter når jeg skal re opp senger, lage mat og ta oppvasken. Hvilken hand skal jeg holde med, og hvilken skal jeg vaske med? Forestill dere selv og plutselig få nedsatt følelse og kraft i en hand.. Jeg har jo brukt begge henda i snart førti år. Det er helt ‘weird’, jeg lover.

Anyway – etter jeg hadde vært på Brystdiagnotisk senter på sykehuset i går, så hadde jeg time hos legen min. Der ble det tatt blodprøver, som alltid. Men både lege og terapeuten min henviste til en nerve som ligger i armen som kan ha blitt belastet, eller havnet i klem. Det er 80% sjanse for at det er det som er tilfellet med meg.

Resterende 20% er at det kan være psykosomatisk.

I begge tilfeller mente både legen og terapeuten min at dette ikke er uvanlig i min situasjon. Jeg har utsatt kroppen for nye ting, og spenninger i det siste med at jeg har trent av meg 15 kilo. Og det jeg opplever mentalt med å gjenoppleve ting fra barndommen, overgrepet som vaktene på Stena Saga utsatte meg for i januar. Politi. Advokat. Psykiatri. Rettsak. NAV. Osv. Det kan også utløse reaksjoner i kroppen.

Det eneste jeg kan gjøre er å la det gå over av seg selv. Hvis det er psykosomatisk så kan det hjelpe ned psykiatrisk hjelp. Og den hjelpen er underveis da det allerede er ordnet med henvisning til psykiater. Jeg bare venter på at han skal innkalle meg.

…nå skal jeg snart ordne meg, ta med meg jentene og gå en lang tur i det flotte været som er. Jeg har en del småærender på meget forskjellige steder, så passer meg bra at det er slikt knallvær 🙂

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!
Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#syk #sykdom #blodsirkulasjon #blokkertblodsirkulasjon #dødefingre #nerve #nerveiklem #belastetnerve #psykosomatisk #terapeut #lege #psykiater #psykiatriskhjelp

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg