Ord, et filter for følelser: Savn!

Har dere noen gang tenkt over hvordan språket vårt påvirker oss? Språk og ord har nemlig en stor rolle når det gjelder å håndtere følelser, humør og tilstand. Dere kan endre store deler av livet bare ved å lære dere kunsten å tenke positivt.

Når vi mennesker kommuniserer ved hjelp av ord, sender vi ut lyder til hverandre. Lyden blir oppfattet av hjernen og brytes ned til et bilde slik at vi skjønner hva meningen med hva som blir sagt er. Vi har lært et eller flere språk ved å trene opp hjernen til å danne bilder av ord.

I det øyeblikket dere gir en tanke eller opplevelse ord, vil opplevelsen bety noe. Før dette betyr ikke ordet noe. Vi har trent opp hjernen til å danne et bilde i hode av hva dette er for noe.

Ved å bruke ord, skrive om hendelser, kan en bearbeide følelser, på godt og vondt.

❤️

Min mormor døde i går, og når jeg våknet i dag var hun min første tanke. Det er trist at mor er borte, men litt godt også. Hun var blitt gammel, skjør og preget av aldersdement. Det er alltid trist når noen nært dør, men jeg tror hun er glad.

Som barn elsket jeg å dra til mor, hun hadde et stort fang, og det fanget elsket jeg.

Et godt barndomsminne er de gangene vi feiret julaften hos mor. Da vi barnebarna var så små og jeg trodde på julenissen. Bak masken var onkel Nils-Johan som var så stille av seg at ingen merket at han var borte. Han var perfekt til nisse. Eller når tante Rita var julenisse og dyttet gavene som var til henne selv under stolen hun selv satt på. Hehe.. Og mor var vertinne, og en varm bestemor, og familiens overhode.

Da jeg var 8 år flyttet mamma og jeg inn i kjelleren hos mor. Mamma og pappa gikk fra hverandre, og han sverget hevn. Vi var tryggere med familie rundt oss. Mor holdt oss trygge og tok vare på oss.

Som tenåring og narkoman så ble jeg konfrontert av mor, noe jeg ikke taklet der og da i min tilstand, og reagerte med et sinne som skremte henne voldsomt. Hun tilga meg lett, selv om hun ble veldig redd. Vi trengte ikke snakke om det sa hun, bare vi har det bra sa hun. Hun ville bare at alle barna hennes, og vi barnebarna, og oldebarn skulle ha det godt.

Fire ganger på ti og et halvt år har jeg vært i Harstad etter jeg flyttet derfra. En av gangene dro snuppen min og jeg på bingo med mor, det var hennes første møte med han. En annen gang var mors 80 årslag for syv år siden. Og siste gang jeg var i Harstad var jeg sammen med hele #minlillefamilie på besøk hos mor. Mamma, jentene mine Ella og Ariel, og snuppen min. Hun elsket jentene mine, og syntes bare godt om snuppen min. Det er tre år siden det besøket.

Vi brukte også å ringe hverandre innimellom. På slutten snakket hun mye om hunden til onkel Roy, og om folkene som brukte gå på loftet hennes. Jeg merket hun begynte bli påvirket av alderen, samtidig som hun var veldig klar på hvem jeg var.

Da samtalene stoppet visste jeg..

Hun ringte meg sist, den gang tok vi farvel. Hun flyttet kort tid etter på institusjon.

I går kveld døde hun.

Min søster Anita var tilstede.

Jeg sitter her og klarer ikke helt slutte tenke på mor. Jeg var alltid veldig glad i henne. Kommer alltid til å være det. Det har ikke gått helt opp for meg ennå at hun er død. Jeg håper og tror at det skjer når jeg drar i begravelsen hennes.

Derfra vil hun alltid leve med meg i mitt hjerte!

❤️

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#ord #mor #mormor #død #barndom #barndomsminner #jul #julenisse #tante #onkel #mamma #pappa #skilsmisse #trygghet #hevn #trygg #narkoman #barn #barnebarn #oldebarn #mylittlefamily #ella #ariel #snuppen #ellamadonna #arielmadonna #dement #aldersdement #institusjon #søster #anita #begravelse #sorg #kjærlighet #farvel

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg