Min onkels skjebne

Det var tidlig sommer 2002. En fin sommer egentlig. Jeg bodde i Harstad den gang og dro til Trondheim for å leve livet.

Det var ikke min første tur til ‘bartebyen’, og ikke min siste. Jeg elsker Trondheim og folkene der. Det var mange solskinnsdager den perioden, jeg opplevde mye morsomt, helt uforglemmelig. Jeg var på de underligste og samtidig beste festene. Jeg var på rockekonserter. Jeg gikk i demonstrasjoner og jeg var med på å arrangere Trondheims første Marijuanamars i regi av Miljøpartiet De Grønne.

Så kom telefonen fra min søster, jeg var på Ranheim, et lite stykke ut av byen. Jeg var å besøkte min eldste nevø som da bodde der sammen med pappaen sin. De bodde der da han var litt over 9 år, i en periode på cirka et år.

Søster fortalte om en gruppe på tre personer som var ute for å fiske på en ettermiddag. De var på Follsjå, en innsjø som ligger i Notodden kommune i Telemark.

En av fiskerne hadde blitt igjen på land, og de to andre mennene rodde ut på sjøen i ei jolle for å trekke garn. Om lag 100 meter ute veltet jolla, og de to falt i sjøen. En av dem, en 41 år gammel mann fra Svelvik, ble straks funnet, omkommet.

Den andre mannen, 47 år gammel, ble meldt savnet. Et par dager etter ulykken fant dykkere fra brannvesenet i Kongsberg mannen rundt 100 meter fra land, omtrent på det stedet der båten sank. Død.

Jeg ble så utrolig lei meg. Jeg kjente han, hadde kjent han hele mitt liv. Han var en utrolig snill mann. Han hadde tatt meg med på så masse. Turer til skogs og på fjell. På fisketurer ved ferskvann og til havs. Det var mye å lære av denne mannen som elsket naturen og å være i naturen. Jeg tror aldri han ble klar over hvor mye han betydde for meg.

Onkel Tor, du var den beste onkelen, ingen tvil!!

Jeg fikk ikke kommet meg til din begravelse, men nå som jeg bor i Drammen så besøker jeg din grav hver gang jeg er innom Svelvik.

Tante Inger sørget for at du fikk natursteinen som matchet deg, med den og stedet der du ligger ved Svelvik kirke har vi et fint sted å minnes deg.

Jeg var ved din grav sist lørdag. Jeg hadde som alltid et par planter med, for det er aldri noen planter i blomstring når jeg kommer til din grav. Det synes jeg er leit. Jeg hadde litt dårlig tid denne gang, det beklager jeg, skulle rekke en buss. Men jeg fikk tilført litt farger til graven din, og en liten pynt, en sommerfugl som jeg er spent på om er der neste gang jeg kommer.

Jeg røsket hurtig vekk litt løv, og fikk satt frem figurene som var gjemt under inni alt ved gravsteinen. Kommer tilbake igjen.

Hvil i fred onkel.

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#harstad #trondheim #ranheim #marijuanamarsjen #2002 #minsøster #minnevø #minonkel #søster #nevø #onkel #follsjå notodden #telemark #kongsnerg #død #funnetdød #ulykke #begravelse #gravstein #grav #svelvikkirke #drammen #svelvik

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg