Jeg husker mest av alt ansiktet hans – og alt blodet.

I går skrev jeg om tragedien som skjedde her i Drammen i rundkjøringen mellom Holmenbrua og Strømsø bru. Det var nå sist fredag at en fjorten år gammel gutt ble påkjørt av en lastebil og drept.

Les mer: her.

Vi hører og leser hver dag om fæle og triste ting som skjer i denne verden. Krig, terror, kreft, ulykker og så videre. Noen gang blir det bare ord, det oppfattes ikke som virkelighet. Men jo nærmere det er desto virkeligere blir det, og en blir mer påvirket og berørt av det.

Ulykken nå sist fredag har fått fram reaksjoner hos mange jeg kjenner. Og jeg tenker mye på det jeg også. Bare minutter å gå fra hjemmet vårt mistet en fjorten år gammel gutt livet sitt så alt for tidlig, og på en helt forferdelig måte. Jeg tenker på familien hans. Jeg tenker på sjåføren som må leve med dette resten av sitt liv. Jeg tenker på alle klassekameratene som var vitner til ulykken.

En blir aldri kvitt bildene en får i hodet sitt.

Jeg tror jeg var åtte år gammel. Jeg mener det var i perioden da mamma og jeg bodde i kjelleren hos min mormor i Kila, cirka ti kilometer sør for Harstad sentrum, hvor jeg vokste opp.

En av mors nærmeste naboer var Kila barne- og ungdomsskole. Jeg tror det var slik at gutten var på vei til eller fra skolen. Han var ihvertfall, som i tilfellet som skjedde her nå nylig, på sykkel.

Han ble påkjørt. Folk samlet seg rundt han. En mann prøvde livredning. Om gutten var yngre enn meg, eller omtrent like gammel eller eldre, det husker jeg ikke. I dag ser jeg bare et barns ansikt. Han var ikke så veldig utvendig skadet så vidt jeg kunne se. Jeg så jo ikke hvordan det var under klærne, men jeg husker ansiktet hans.

Ansiktet hans, og alt blodet kommer jeg til å huske for alltid. Og ansiktet til mannen som prøvde å holde liv i han. Jeg husker ‘grøss’-følelsen jeg fikk der og da. Da jeg så at mannen hadde mer blod i sin munn enn gutten selv hadde. Jeg skjønte at gutten kom til å dø. Så mye blod var det.

Ambulansen kom og gutten ble hentet. Husker ikke om det var snakk om timer, en halv dag eller et døgn. Noe mer var det ikke. Det gikk fort. Gutten var død.

Skadene innvendig var alt for store.

Ikke kjør i be/ruset tilstand, kjør forskriftsmessig og forsvarlig, bytt til vinterdekk i god tid – ikke bruk mobiltelefon mens du kjører!

Husk bilstol for små barn, og bilbelter til øvrige.

Bruk refleks, se deg godt for før du går over veien – trafikken er ikke et sted for lek – det er i trafikken flest ulykker skjer, og liv endes.

Link: Trygg Trafikk

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

holmenbruen #holmennokken #strømsøbru #ulykke #drammen #bilulykke #dødsulykke #trafikkulykke #dødsfall #kila #harstad #barndom #dødtbarn #endtbarndom #dødungdom #tragedie #indreskader #død #sykkel #refleks #brukrefleks #mobil #mobiltelefon #mobiltelefoni #tryggtrafikk #bilbelte #brukbilbelte #tryggtrafikk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg