Har du hørt om vaginisme?

Jeg har aldri hørt om det før. Tilgi min uvitenhet.

Det var ved en tilfeldighet at jeg nå nettopp kom over et blogginnlegg som het «hvorfor skrev jeg om vaginismen min». Selvfølgelig skrevet av en jente. Hun het Andrine eller noe sånt. Og ja, jeg leste innlegget, men jeg ble ikke noe klokere. Der stod ikke hva ‘vaginisme’ er, bare at hun tror at hun har det.

Derfor googlet jeg, og fikk opp dette:

«Ved vaginisme oppstår en krampelignende spenning i muskulaturen omkring skjedeinngangen så samleie ikke kan gjennomføres. Ofte er det heller ikke mulig å innføre en tampong i skjeden eller å innføre instrument for gynekologisk undersøkelse.

Livslang vaginisme betyr at kvinnen aldri har kunnet gjennomføre samleie eller gynekologisk undersøkelse. Ved ervervet vaginisme er problemet oppstått senere i livet, ofte senkudært til et traume som overgrep eller etter en infeksjon.

I motsetning til ved tilstanden vulvodyni er det ikke lokalisert smerte eller svie ved skjedeinngangen. Det er ikke noe unormalt ved skjeden, selv om kvinnen kan ha inntrykkk av at den er for trang.

Kvinner som oppsøker hjelp, kan få behandling mot den stramme skjedemuskulaturen. Tilstanden kan også avsløres når kvinnen får brev fra Statens helseundersøkelse om å få utført celleprøve fra livmorhalsen. Slik oppfordring får kvinner mellom 25 år og 70 år, og det kommer purring hvis undersøkelsen ikke gjennomføres innen en viss tid. Ved konsultasjon hos fastlege eller gynekolog kommer det da frem at hun ikke har vært i stand til å gjennomføre samleie eller gynekologisk undersøkelse.»

Stakkars Andrine, og alle som henne!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#vaginisme #skjede #skjedemuskulatur #celleprøve #livmorhals #fastlege #gynekolog #samleie #gynekologiskundersøkelse #vagina

4 kommentarer
    1. Hvis jeg ikke tar helt feil skrev hun litt om hva det var i det innlegget hun skrev først om det..har ikke fulgt med videre,men høres litt synd ut at hun måtte komme med et forklarende innlegg om hvorfor hun skrev om det? Høres helt forferdelig ut å lide av dette… glad det ikke er meg hoho;) litt flåsete men sant:)

    2. wenchepia: Jeg tenker nok at hun har skrevet om det tidligere ja, men jeg googlet heller greia da hun ikke linket til hva det er. Og i tillegg så trodde jeg ikke på henne, har vært innom den bloggen før, og det er noe som skurrer..

      Godt å høre at du ikke lider av samme greia, personlig er jeg veldig glad for at jeg ikke har vagina 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg