Super ide til advent- og julekalender!

Snuppen min og jeg var ute på på byen en kveld sammen med noen venner. Vi koste oss og pratet om løst og fast som venner gjør. Vi snakket om jula, om hvor dyrt det er blitt å feire jul, og om hvordan handelstanden har overtatt og ødelagt mye for den koselige høytid.

To av dem vi var ute og spiste med har barn sammen, og barnefaren fortalte om den jula da datteren på under 12 år fikk en iPhone 5 i julegave. De kunne se hun ble skuffet, for hun ville ha en iPhone 6 som da nettopp var kommet på markedet her.

Personlig blir jeg rystet når jeg hører slikt. Jeg kjøpte den nyeste (dengang) iPhone til snuppen min i førtiårsgave, og det kostet meg dyrt. Veldig dyrt!! Og han kjøpte nyeste iPhone til meg i sommer da jeg hadde rund dag.

Og ikke nok med julegaver på selve julaften. Nå frem til julaften skal barn (og ungdom) ha julekalendere med en pakke hver dag. Og da er det ikke snakk om en liten bit sjokolade for hver dag, eller små minileker som man kan tre på en snor (slik som da jeg var barn). Fox, Knox eller et kinderegg er heller ikke bra nok i dag. Nei, i dag snakker man merkeundertøy, Blu-Ray, tv-spill, dyr sminke og elektroniske duppe-dingser. Hver julekalender er en formue i seg selv!

Så jeg har et forslag, om å ihvertfall ta førjulstiden tilbake. Slutte med dyre pakker for hver dag i kalenderen, og gi barna bedre verdier!

Hva med en julekalender med en lapp for hver dag. På lappen kan det stå for eksempel: "I kveld er det filmkveld med familien, vi skal se 'Hjelp det er juleferie' sammen".

På en annen lapp kan det stå "I dag skal vi bake pepperkaker sammen".

På lappene kan det være å ha filmkvelder, bake lussekatter, bygge pepperkakehus, snømann. Kan lage skattekart for å finne noe, for eksempel godtepose, lip-gloss eller ullundertøy. Gåter og rebuser funker for litt større barn, og for de minste kan det stå: "I kveld skal pappa fortelle eventyret om 'Snekker Andersen og julenissen' evt 'Den lille gjetergutten' eller 'Den lille piken med svovelstikkene' osv.

Vet at dette ville jeg gjort om jeg hadde barn!

Lykke til planlegge julekalendere!!

😊😊😊

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#juelestemning #advent #adventstid #adventskalender #pakker #barn #familie #høytid #julekalendere #julepakker #jul

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg