VEGGDYR

Nå er det ikke slik at vi har veggdyr her i hjemmet, men ut fra hva jeg har forstått, så har mulighetene for å få veggdyr her i huset økt betraktelig for oss siste månedene.

Veggedyr (Cimex lectularius), er blodsugere. Det er kjent 108 arter fordelt på 23 slekter. Seks arter forekommer i Europa og to i Norge.

For noen uker siden satt jeg på cafe med to venninner som begynte å prate om veggdyr, og at de skulle undersøke angående forsikring. Jeg bare hørte på dem snakket om dette, jeg blandet meg ikke da jeg da hadde null peiling på veggdyr. Men det var tydelig at veggdyr er en plage å få, på mange måter. Og de kjente noen som var blitt utsatt.

Senere, en eller to dager etter var jeg innom Europris, der de hadde satt ut en vanvittig stabel av musefeller. «Vet Europris noe som ikke jeg vet?», tenkte jeg. Og lurte på om dette hadde noe med med veggdyr å gjøre.

Kan hende det er invasjon av mus også her på Bangeløkka i Drammen. Det vet jeg ingenting om. Har ikke sett en eneste mus i år. Bare vet at Europris her plutselig fylte butikken med musefeller. Og jeg vet at veggdyr har ingenting med mus å gjøre, for noe har jeg lært de siste ukene. Men på grunn av musefeller begynte jeg å forhøre meg om veggedyrene som var tema i lokalmiljøet.

Cimex lectularius, altså veggdyret, er en velkjent blodsuger på mennesket. Mennesket er det eneste pattedyret bortsett fra flaggermus som blir angrepet. Veggdyret gjemmer seg om dagen inne i sprekker, bak bilder på veggen og andre steder der den har godt skjul, og kommer fram om natten for å suge blod. Stikkene forårsaker gjerne kløe og annet ubehag, men det er heldigvis sjelden at veggedyr sprer alvorlige sykdommer.

Sjelden betyr IKKE, at det ikke kan skje.

Så kom jeg i snakk med en annen venninne som jobber i et utsatt yrke her på Strømsø, kort gåavstand til Bangeløkka. Hun er bartender, og hun var blitt utsatt for veggdyr. Veggdyret hadde spist på barnet hennes. På armer og bryst. Leiligheten måtte renses, og det var en omfattende prosess. Alt, hver minste ting måtte pakkes og fryses og/eller gasses. Familien måtte midlertidig flytte ut. Leiligheten måtte intimgasses. En må ut med flere titusen norske kroner såfremt en ikke har en type spesialforsikring for denne typen angrep.

Jeg må si jeg ble mildt sagt HELT SATT UT av hva min venninne fortalte meg.

Det heter seg at Veggdyr forekommer sjelden i Norge, og at den importeres av og til med bagasje eller varer fra utlandet og kan danne nye kolonier i landet. Da er det vel det som har skjedd her i Drammen.

Etter å ha bodd nå i elleve år her i byen så kjenner en jo en del mennesker, folk som jobber i kommunen, på sykehuset, barnehager, skoler, med dyr, skadedyr, skadedyrkontroll og så videre.

Så det jeg har funnet ut, altså det har blitt meg fortalt at det er funnet flere tilfeller av veggdyr her på Strømsø i Drammen. Blant annet visstnok i Blichs gate hvor det er blitt funnet veggdyr i et helt bygg med leiligheter og der også utestedet Sportspuben befinner seg.

Sportspuben har i samme perioden som økende snakk om veggdyr «pusset» opp sine lokaler for angivelig cirka to millioner kroner. Det blir sagt at inni denne summen ligger et kostbart bryllup der daglig leder var Ali Baba og gjestene var de førti røverne. Og visstnok også inkluderte denne summen en overfladisk rensing, dvs gassing av Sportspubens lokaler. Så da ligger vel «skadedyrutryddelse» og bryllup inkludert i oppussingsutgifter pga økonomisk støtte og skattemessige årsaker?!

Personlig betviler jeg ikke disse ‘ryktene’ da jeg (er blitt fortalt) at det er blitt oppdaget veggdyr andre steder i bygget. Enkelte gjester på Sportspuben er også velkommen der min bartender-venninne jobber. Noe som også kan være direkte årsak til spredning. Og når man ser Sportpubens «nye» lokaler. Altså de har fått en ny bar og ny tapet som ser ut som Ingrid Espelid Hovigs blårutetede kokebok. Da tenker man at 2 millioner er mer enn drøyt.

En overfladisk rensing i et lokale er dessuten langt fra nok. Å bli kvitt ‘dyrene’ er meget omfattende. Og når det er flere leiligheter i samme bygg, med samme problem, så er det veldig greit å ta sine forhåndsregler og utvise forsiktighet i nabolaget. Som sagt, uten en type bestemt type spesialforsikring så kan det bli en meget kostbar affære om en får veggdyr i sitt hjem!

Etter å ha fått vite alt dette har jeg ved et par anledninger drømt, hatt slike «nestenmareritt» om små, flate, nesten vingeløse, gulbrune teger. Storte hoder med små fasettøyne og korte antenner. Stor, nesten sirkelformet bakkropp, korte bein, lite bryst/thorax med forhjørner som stikker fram som "ørelapper" på sidene av hodet. Forvinger redusert til små knopper, ingen bakvinger. Megaekle!!

I drømmen ble venninna mi Tulla og jeg skadedyrbekjempere i «Ghostbusters»-drakter der vi tok rotta på gigantiske utgaver av veggdyr-arten!!

Hahahaha.. kill’em all!!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#veggdyr #blodsugere #cimexlectularius #mennesker #pattedyr #flaggermus #bangeløkka #strømsø #drammen #blichsgate #skadedyr #skadedyrkontroll #sportspuben #insekter #spesialforsikring #forsikring

6 kommentarer
    1. Møbelbutikken SlettVoll har etter mange år i Blichsgate3 hatt flyttesalg nettopp. Er det noen forbindelse??

    2. Veggedyr er absolutt ikke sjelden i Norge lenger..det er mer og mer vanlig. Og svindyrt med firma som bekjemper dritten. Mange norske hoteller har hatt plagen og får det gjerne hvert eneste år på ett eller flere rom… 🙂 Men det reklamerer de neppe med..hehe.
      Enkle forholdsregler: Plasser aldri kofferten din på senga, gulvet eller i skap på hotellrom, verken innenlands eller utenlands. Sett den på badet, helst oppå en krakk eller liknende. Veggedyr trives ikke på våtrom.
      Sjekk alltid under madrassen og se etter avføring o.l. fra veggedyr. Be om annet rom om du finner masse svarte, suspekte prikker.
      Og..i disse gjenbrukstider: Vær forbanna forsiktig med kjøp av bruktmøbler på finn.no
      Sjekk møblene nøye for veggedyr og avføring! Det er folk som har fått svineriet i hus med bruktmøbler derfra. Senger og sengebunner må kontrolleres ekstra nøye. Ikke kjøp brukte madrasser. Sofaer og lenestoler må man også være litt obs på.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg