En morsom ting – musikk kassett!!

Grammofonplater ble oppfunnet i 1926. På slutten av 1940-tallet kom de første moderne LP-platene på markedet (vinyl). Med utviklingen av disse lagringsmedium utviklet også musikk og musikkbransjen seg. I 1963 ble kassettene introdusert. Et par år etter startet en masseproduksjon. Nest etter LP-platen var kassetten (MC) det viktigste lagringsmediet for musikk frem til CD-platen kom på markedet i 1983, og etterhvert de digitale mediene overtok.

I mitt barndomshjem hadde vi TV, video (VHS) radio og kassett-spiller. Mange hadde platespiller til vinyl, men ikke vi. Mine foreldre mente at kassettene hadde større sjanse for å overleve i et familiehjem med små barn. Jeg har en tre år eldre søster, men det var mine fingre dem var redd for skulle ødelegge disse platene, derfor ble det kassetter.

Etterhvert skulle det vise seg at jeg ble alt for glad i musikk til å hverken ødelegge plater eller kassetter. Mine foreldre hadde en del musikk, og jeg brukte enhver anledning til å «guffe» opp Abba, Kikki Danielson, Dolly Parton og Kenny Rogers. Og Smurfene.

Med litt tid fikk jeg en stor kassett-samling selv. Jeg var vel den i klassen min på skolen som hadde mest musikk. Jeg har elsket musikk hele mitt liv.

Etter foreldrene mine skilte seg fikk dem begge CD spillere. Da hadde CD allerede vært på markedet noen år. Etter litt så kjøpte jeg meg selv to CD-plater. Madonna (Who’s that girl) og Boy George (Sold). Da var jeg litt over ti år. Ikke lenge etter fikk jeg eget stereoanlegg med kassett, vinyl og CD spiller. Det var da jeg begynte å holde rommet mitt ryddig, og satt der i timesvis og spilte musikk.

Etterhvert hadde jeg en stor samling med CD’er, og kassettene ble lagt vekk i en eske, og med tiden forsvant de. Jeg samlet CD’er og kjøpte en og annen vinylplate.

Etter tenårene begynte jeg å samle mer på vinylplater også, da jeg fant ut at de hadde en annen sjarm og lyd, og at en hel del gammel god musikk ikke fantes på CD.

Så kom Mp3, iPod og masse duppedingser som jeg hater fordi de var begynnelsen på ødeleggelsen av musikkverdenen som den var den gang. Platebutikker ble nedlagt. YouTube, Spotify.. internett overtok!

Jeg har ikke sluttet å kjøpe CD’er eller vinyl. Jeg liker å ha god musikk i fysisk format med bedre lyd enn både Spotify og Tidal. Men nå kan jeg ikke gå inn på platebutikk å se hva nytt som er kommet og lytte først og kjøpe etterpå. Jeg har halvveis mistet oversikt over nyheter og hvordan en oppdaterer seg.

En opptur jeg fikk etter alt dette var at vinyl-platene gjorde et ‘Comeback’ etter å ha blitt ignorert i alle år folk kjøpte CD’er. Mammaen min kjøpte meg en ny platespiller for tre år siden og plutselig selges det faktisk en hel del vinyl fra blant annet Platekompaniet, CDON og bruktbutikker. Ikke bare gammelt, musikere gir nå ut sine nye album på Vinyl (LP).

Jeg kjenner mange som kvittet seg med vinylsamlingen sin den gang CD «overtok», men jeg gjorde aldri det. Kvaliteten var for bra til å dø ut tenkte jeg. Og rett fikk jeg. Og jeg kjøper enda både CD og vinyl.

Så kom den store overraskelsen. Den fikk jeg i dag, og er årsaken til at jeg skriver dette innlegget. Jeg kom altså over en ny musikkvideo/sang med Kylie Minogue på nettet, «Dancing». Jeg googlet og fant ut at hun kommer ut med nytt album, «Golden», ganske snart. Ettersom jeg liker glad-popen til Kylie, så gikk jeg inn på CDON og Platekompaniet for å se om jeg kunne forhåndsbestille albumet. Og ja det kunne jeg. Ikke bare på CD og vinyl, men også på kassett. Hahaha.. den så jeg ikke komme!!

Nå er altså kassetter på vei inn på markedet igjen!??!

Liker du musikk? Bruker du bare spilletjenester, eller er du som meg og enda holder fast ved det gode «gamle»? Og hva synes du om at vinyl er blitt passelig populært? Og sist men ikke minst – hva synes du om at kassetten kommer tilbake??

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#grammofon #vinyl #lp #abba #kennyrogers #dollyparton #kikkidanielson #smurfene #kassett #mc #cc #cd #compactdisc #madonna #boygeorge #mp3 #ipod #youtube #spotify #tidal #streaming #kylieminogue #golden

2 kommentarer
    1. Har 200-300 kassetter gjemt under senga mi + noen LP-plater. Kjekt å ha og stiger i verdi som samleobjekt. Men alle er kanskje ikke like verdifulle. Kjøpte non singler på ei messe av Cliff Richard m.fl. Har noen VHS som burde ha vært kasta for lenge siden. Alt tar plass.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg