Det blir rettsak!!

I morges når jeg våknet lå det en melding på mobilen min fra advokaten min..

Det var 13 januar i fjor jeg ble første gang kontaktet av politiet i Harstad om dette. Bang – så hadde fortiden innhentet meg. Noe jeg hadde prøvd å fortrenge og glemme var plutselig virkeligere enn noengang før.

Jeg hadde selvsagt aldri greid å fortrenge eller glemme. Overgrep gjør noe med en, så jeg greide ikke fortrenge det. Men jeg greide å leve med det. Jeg flyttet fra Harstad for elleve år siden, og det gjorde det lettere.

Etter noen år dukket overgriperen opp på Facebook, og jeg la merke til at han la til mange kjenninger av meg i vennelisten sin, folk jeg visste han ikke kjente. Jeg ante ugler i mosen. Mange av disse folka har barn. Jeg kjente sinnet tok meg, angst og frustrasjon. Frykt for hvordan mannen kunne bruke internett og da særlig Facebook til å lure, utnytte og misbruke.

Jeg skrev derfor den gang to blogginnlegg til skrekk og advarsel til folk i Harstad. Det var det innleggene var ment til, å advare. Jeg visste mange i Harstad leste bloggen min og kunne dele innleggene. Jeg ønsket at de som hadde lagt han til skulle fjerne han. Være obs på han, be sine barn holde seg unna han. Jeg prøvde så godt jeg kunne å få folk til å forstå, men jeg turde ikke bruke hans navn i selve innleggene, i tilfelle det kunne 'smelle' tilbake på meg.

Folk flest brydde seg ikke. Når jeg endelig begynte å åpne meg litt om dette, for muligens redde andre barn fra hva jeg selv har gått gjennom, så viste det seg at folk var likegyldige. Noen spurte i ren nysgjerrighet hvem mannen var, men de beholdt han som venn på Facebook. Slik at deres barn, deres venner og bekjente kunne tro at de faktisk var venner.

Jeg visste ikke hva mer jeg kunne gjøre. Tidlig i mine tenår anmeldte jeg en onkel for vold. Politiet reagerte med å henvise meg til barnevernet. Barnevernet forsøkte å sende meg på institusjon. Hadde jeg kommet ut den gang og fortalt om disse overgrepene hadde jeg blitt tvangssendt til institusjon. Ironisk nok av de som skal verne barn, men faktisk verner overgripere.

Men jeg hadde rett, mannen var enda aktiv overgriper etter jeg kom meg vekk (les link under).

Link: Om jeg blir den siste som sitter igjen.

Etter politiet kontaktet meg første gang 13 januar i fjor dro snuppen min og jeg sammen med venner på en tur med Stena-båten fra Vippetangen i Oslo til Fredrikshamn i Danmark. Den turen ble jeg hentet på min lugar av vakter ombord, utsatt for vold og tortur på en celle før jeg ble kastet i land i Fredrikshamn sammen med to ungdommer. Det gjorde ikke situasjonen bedre. Til jeg var hjemme igjen handlet jeg instinktivt. Men da det var ‘over’ knakk jeg sammen.

Link: Hendelsene på Stena Saga.

Siste året og litt til har vært knalltøft for meg. Sykdommer, en stalker her i Drammen, blind vold på byen, trusler fra min far og hans omgang. Også disse sakene. Jeg anmeldte vaktene på Stena Saga, saken ble henlagt uten avhør av vitner eller etterforskning. Jeg har klaget saken, og jeg kommer til å kreve voldsoffererstatning pga hvordan politiet og jurister har håndtert saken.

Jeg kontaktet organisasjoner som jobber med andre som har vært utsatt for overgrep. Fikk flere tips om advokater. Ordnet meg advokat. Har vært i politiavhør, samtaler med Bris, psykiater og jeg har ukentlig kontakt med psykisk helse, Drammen kommune hvor jeg har fast terapeut. I en periode gikk alt ‘i ett’. Jeg tror jeg aldri før delt ut så mange falske og uekte smil som jeg gjorde i 2017. Eller.. nesten så.

Etter noen måneder i fullstendig stillhet fikk jeg nå tirsdag 13. februar følgende melding fra min advokat:

«Hei! I dag har jeg sendt anmodning om å få tilsendt nye saksdokumenter. Jeg har også spurt om når vi kan forvente en påtaleavgjørelse. Jeg tar kontakt med deg når jeg har fått tilsendt saksdokumentene, så møtes vi for å gjennomgå dem sammen.»

I dag morges fikk jeg følgende melding:

«Hei igjen! Jeg har fått saksdokumenter fra politiet. Det er mye å gå gjennom. Kan ta et møte XX mars hvis det passer? Kan jo bare kort si nå at politiet jobber aktivt med saken, de har enda flere mulige fornærmede og har satt seg som mål å være ferdig med etterforsking til 23. mars (påske). Så vet du det.»

Jeg hadde lenge bekymringsangst for at politi eller rettsvesen skulle ødelegge denne sakens slik at den ble henlagt eller noe, eller at de skulle holde på så lenge med etterforskningen at faenskapet rekker å dø før han må stå til rette for hva han har gjort. Nå ser det ut til at vi rekker rettsak. Akkurat når jeg har lært meg å slappe av og ikke er så psykisk plaget av dette – så er det igang igjen.

Men dette må gjøres, det er det jeg vil!

Står nå som nummer 1 og 2 i venteliste på forskjellige angstmestringskurs. I tillegg har jeg min lille familie, mine få gode venner, terapeuten min som er en utrolig støttespiller, malekurset som er terapeutisk fantastisk, og småroller og statistoppdrag som gjør både meg og tankene mine litt «opptatt».

Takk for at dere leser ❤

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#advokat #barn #barndom #avhør #politi #drammen #politietharstad #partybåten #barnasbåt #stenasaga #stenasagaoslofredrikshavn #stenasagafredrikshavn #stenasagasvenner #stenaline #voldsoffer #påtale #påtaleavgjørelse #voldsoffererstatning #anmeldt #facebook #facebookmannen #sosialemedia #vippetangen #oslo #fredrikshavn #anmeldelse #seksuelleovergrep #overgrep #trusler #sak #dømt #pedofil #dømtpedofil #pedofili #dom #dømt #rødekors #plastelina #arbeiderpartiet #etterforskning #politietterforskning #arbeiderpartietharstad #terapi #terapeut #psykiskhelse #psykiater #bris #psykolog #angst #angstmestring #angstmestringskurs #rettsak #harstad

18 kommentarer

Siste innlegg