Veien mot målet – norske helsetjenester.

Her i Drammen tilbyr kommunen psykiske helsetjenester og samtaler med en fast kontaktperson om den enkeltes helsemål og hva som skal til på veien mot målet. Kommunens tjenestepersoner, fagfolk, vurderer sammen med den enkelte hvor ofte det er behov for samtaler og annen oppfølgning. Kontaktpersonen, det være terapeut i form av spesialsykepleier innen psykisk helse eller tilsvarende bistår den enkelte bruker med å planlegge og trene på å mestre hverdagen.

Men veien til å motta disse tjenestene er lang, og kan både være tøff og frustrerende. Vi snakker blant annet henvisninger, vedtak og ventetid.

Selv fikk jeg tilbud for ca halvannet år siden etter en lang prosess via NAV, lege og en rekke kontorer og personer jeg ikke lengre husker hva var eller hvilke stillinger dem hadde.

I dag på malekurset som er en del av mitt «opplegg» kom min terapeut innom. Hun var veldig alvorlig og spurte om vi kunne ta en kort samtale bare oss to. Selvsagt. Vi satte oss på privaten, og hun prøvde forklare.

På grunn av endringer i kommunen som ble vedtatt av Stortinget i fjor skjer det nå en del endringer og omrokkeringer i tilbudene for psykiske helsetjenester. Flere av terapeutene vil bli flyttet til andre steder, i andre stillinger, deriblant hun.

Jeg stivnet. Hun var sykemeldt rundt tre måneder i slutten av fjoråret. Jeg fikk da tilbud om to andre terapeuter i hennes fravær, men jeg møtte ikke én gang hos noen av dem.

Min historie er omfattende, lang og bred. Jeg evnet ikke å skulle begynne på nytt med noen terapeut. På daværende tidspunkt hadde jeg vært i samtaler hos min «terapeut» i virka et år. Hun har vært med meg i møter med NAV, fastlege, spesialister, politiavhør og U name it! Dama er fantastisk!! Jeg har ikke ord..

Dette er en godt voksen dame med mange år i «gamet», en veteran som har hørt det meste og kjennskap til veldig mye. En gang i fjor sa hun til meg at hun kommer til å «gå av» snart, om et år, eller to.. alt ettersom.. hun sa at min sak var så tøff og spesiell at hun skule følge meg hele veien til målet. Så skulle hun gi seg.

Så kom da altså dette vedtaket, krav om endringer og omrokkeringer. Jeg kan ikke si så mye om det. Men det er altså blitt slik at min terapeut, hun slutter i den rollen hun har nå, som terapeut for enkeltpersoner. Med hennes erfaring vil hun bli brukt i et slags «mottak» for å effektivisere bruken av psykiske helsetjenester. Hun blir den en møter først, den som vurderer og sørger for at brukerne havner der dem skal. Dette for at den enkelte skal kunne slippe den lange veien og prosessen jeg skrev om lengre opp her. Hun selv er meget positiv til «dette nye», og mener det vil fungere. Og jeg tenker, hun burde jo vite, erfaren veteran som hun er.

Så forteller hun meg at hun har stilt et krav. Og det var at hun kunne fortsette å følge meg og min sak. Til målet!

Jeg må si jeg ble rørt, jeg er enda rørt. Slike fantastiske mennesker som henne er det uhyre få av. Så heldige meg, takk!!

Så til dere der ute, veien kan være lang, tøff og hard. Men det beste kommer til slutt, stå på og ikke gi opp. Gi aldri opp!!

Takk for at dere leser!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#psykiskehelsetjenester #terapi #terapeut #spesialsykepleier #helsetjenester #helsemål #nav #drammenkommune #drammen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg