En ny verden!

I dag klokken 14:00 møtte jeg til time på søvn og hørselssentralen på Vestre Viken sykehus her i Drammen. Omsider skulle jeg få høreapparat til ørene mine.

Jeg hadde høreapparat for cirka 12 år siden. Store brune klosser bak ørene som pep og hylte for den minste ting. Ikke var det gode innstillinger på dem heller, det var faktisk ingen innstillinger, så for meg ble det bare ubehagelig og støyende. For eksempel blant folk, i folkemengder, ble det nesten ikke til å holde ut. Så den gangen, en kveld jeg var ute på Sfinx, den gang et livlig utested i Harstad, så brydde jeg meg lite og ingenting da jeg mistet det ene apparatet på gulvet og noen tråkket på det. «Jaja», tenkte jeg og tok like gjerne av meg det andre. Og siden har jeg ikke brukt høreapparat, og har ikke anelse hvor det er.

Det er vel et år siden, eller halvannet, muligens to år, at det begynte å skje endringer i ørene mine igjen. Forverring av allerede problematikk. Det ble flere undersøkelser og henvisning til spesialist. I januar i år ble jeg operert i venstre mellom- og indre øre. Vellykket tror jeg. Betennelsen jeg hadde er hvertfall borte. Vet ikke om hørselen har justert seg. Men jeg har fått 90 % av smakssansen tilbake etter den forsvant etter operasjonen. Og i dag fikk jeg høreapparatene. To små dingser, en bak hvert øre med en tynn streng som går inn i øret.

Jeg har egentlig ikke sett fram til å få høreapparatene etter den dårlige erfaringen jeg har hatt fra tidligere. Kjenner også mange som har plagdes. Men etter forrige møte på hørselssentralen forandret det seg, jeg fikk masse ny kunnskap og jeg begynte å glede meg.

Via en app på mobilen kan jeg styre volum, lyder og distanser på apparatene. Jeg kan sette lyden i fokus på en enkeltperson eller en gruppe. Jeg kan fjerne bakgrunnsstøy og myyye mer.

Akkurat nå har jeg fått appen i gang, og jeg har nå prøvd å streame musikk via høreapparatene (Bluetooth). Det er helt fantastisk! Nå slipper jeg høreklokkene, er jo helt rå (og høyere) lyd inni disse duppedingsene jeg har bak ørene nå. Altså de tre-fire siste årene har dette med høreapparater forandret seg totalt. Det er små datamaskiner med kjempepraktiske og kule funksjoner, for eksempel hvis en alarm går av så vil høreapparatene mine dempe lyden etter to sekunder for å beskytte ørene mine.

Dette er noe alle burde ha!!

Men jo, de koster, prisene er helt PSYKO!!!

Utpå sommeren får jeg mer utstyr til apparatene, med James Bond funksjoner. Det ser jeg fram til.

Nå skal jeg ta meg en tur utendørs og teste ut streaming og musikk i ørene der. Så til dere som kjenner meg, hvis dere ser meg dansende borti gata uten høreklokker, så vit at det er musikk inni ørene mine, hahaha..

Så får jeg lære meg mer med appen og funksjoner etterhvert.

Ha en fin onsdag kveld alle sammen!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#søvn #hørselssentralen #vestreviken #iphone #hørselshemming #oereoperasjon #operasjon #drammensykehus #høreapparat #datamaskin #app #streaming #signia #pure312nx #smarttelefon #jamesbond #007 #pure13nx #mycontrol

6 kommentarer
    1. Pussig, jeg var på samme venterom med min gamle far…. Så deg vennen….. 😉 Blitt “kjent” med deg via bloggen og da jeg så en med solbriller, hvit t-shirt og sorte lange shorts fik jeg en “følelse” av at det var deg….og det var det faktisk….ønsker dere begge en god helg…. 🙂

    2. Så godt å høre at du er fornøyd. Teknologien har gått kjapt framover. 🙂 Bare håper at tinnitusen jeg sliter med om dagen blir borte av seg selv og at jeg ikke må igjennom en haug med undersøkelser. Skjønt, det er kanskje verdt det?

    3. Liv: Hei, og ja pussig.. jeg ser ikke på folk naar jeg er i slike situasjoner, skulle gjerne hilst paa deg – vi maa avtale den kaffen snart! Hvilke dager i uken passer best for deg?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg