Skal du på ferie til Thailand? Vit dette..

Nå er det høysesong for familiekos og utenlandsreiser, og sjansen for at jeg kjenner noen, eller at du som leser dette, kjenner noen som skal til Thailand en gang i siste halvdel av året er stor. Et vennepar av meg og snuppen min fortalte oss nylig at de har tenkt seg til Thailand i november. Så derfor skriver jeg dette og håper du vil bruke et minutt på å lese dette. Dette er altså en Facebook-status skrevet av en annen venninne av meg, den er fra 2013, men er dessverre like aktuell i dag..

«Torsdag 14.november druknet pappaen min på Karon Beach i Thailand.

Seks dager etter, altså den 20.november druknet en engelsk mann på Karon Beach.

Igjen 27.november druknet ei svensk dame på Karon Beach.

I tillegg druknet en tysk mann på nabostranda den 17.november.

Jeg har selv feriert på denne dødsens stranda i 2007, da hele familien var der og feiret mamma og pappa sin 25års bryllupsdag. Stranda markedsføres som ei familiestrand, og jeg har aldri før hørt ett eneste ord om at folk drukner der hele tiden. Grunnen er enkel; Phukets myndigheter nekter å gi ut statistikk på hvor mange som faktisk ender sine liv der, tallene er for grusomme til å se dagens lys.

Myndighetene lever etter regelen; om ingen vet, så har ingenting skjedd.

Virkeligheten viser at mennesker drukner på denne stranden omtrent hver uke, og enkelte dager går opptil flere liv tapt. Pappa var drukningsoffer 30 så langt i år. Jeg har selv i etterkant av pappas drukning lest meg opp på saken, og sitter igjen sjokkert, sint, lei meg og matt. Hadde vi bare visst.. hadde reiselivsbransjen bare brydd seg.. hadde tiltak blitt satt inn…

Ingen fortalte oss at denne stranda sluker folk, at familier sitter sønderknuste i hver sin ende av verden, og savner en som gikk bort så altfor tidlig.

Pappa ble bare 55 år gammel, han var i god fysisk form og han var godt svømmedyktig. Han gikk alltid ut til skuldrene når han badet, og svømte stort sett langs etter stranda.

Torsdag 14. svømte han på en såkalt "lifeguardzone", en trygg sone, men likevel druknet han. Det var ingen livvakter å se da mamma oppdaget hva som foregikk, og hun måtte løpe alt hun hadde ett par hundre meter for å skaffe hjelp i form av båt og scooter.

Flere med pappa ble dratt langt utover, men takket være mamma, ble de andre reddet opp av vannet, levende. Pappa var død da han kom på land.

Karon Beach har flere såkalte "rips". En "rip" er en undervannsstrøm, og havner du i en slik er det meget mulig at du, som så mange andre før deg, drukner. På Karon er det en faststående "rip", altså en strøm som står og går på samme plass, og minst èn vandrende "rip". Den vandrende "ripen" vet man aldri hvor er, før man er så uheldig å bli tatt av den. Da er det mest sannsynlig for sent.

Karon Beach, ferieparadis eller familiehelvete?

Hensikten med å skrive dette: Jeg vil skremme dere alle, slik at dere kan unngå den sorgen det er å miste noen man er glad i på denne meningsløse måten, eller at dere selv møter samme skjebnen som pappa. Varsle de dere kjenner, advar mot denne stranden, del gjerne innlegget slik at flere enn mine venner og bekjente får vite om denne forkastelige fortielsen, der Phukets myndigheter går over varme lik for å opprettholde sitt familie-ferieparadis. Et sant helvete for 30-50 familier hvert år.»

Dette innlegget er skrevet av en ung dame, en god venninne av meg fra Trondheim. Det er mange år siden jeg har truffet henne, men den gang åpnet hun sitt hjem for meg, og jeg bodde hos henne store deler av en hel sommer. Hun har alltid vært blid og god mot meg. Jeg er henne evig takknemlig, og hun vil alltid være i hjertet mitt. At hun har mistet pappaen sin er trist og en del av livets gang. Men at pappaen hennes skulle bli bare 55 år og dø på denne måten på grunn av Phukets myndigheter ønsker å holde virkeligheten skjult for at de skal tjene penger, det er bare grusomt.

Det er mange medskyldige til dette, reisebyråene burde opplyse og advare om disse strendene og farene der, det gjør de ikke. De norske myndigheter burde også komme frem med denne saken (og alle andre myndigheter).

Jeg tviler på at å opplyse og advare vil ødelegge for turismen til Thailand. Jeg tror heller at det vil komme en annen gruppe turister til Karon Beach, dristige sjeler som liker å utfordre døden. Mens familier og andre som bare vil kose seg, ha det gøy og slappe av vil besøke andre strender.

Men å nå ut til fler, desto bedre..

Men det jeg ikke tviler på er at det vil redde liv at folk blir opplyst og advart – så om myndigheter og reiselivsbransje ikke vil gjøre det, så skal jammen jeg gjøre det jeg kan!! Og det håper jeg dere også vil!!!

For deg Lisa Hanssen Østgaard, for din pappa, for alle som deler hans skjebne, og for deres familier ♥

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#karonbeach #karon #thailand #død #dødsfall #dødsulykker #myndigheter #reiselivsbransjen #phuket #drukning #feriehelvete #sorg

10 kommentarer
    1. Det er tragisk at så mange drukner på en slik vakker strand. Men det kan skje uansett hvor det er. Ulykker er det mye av, man kan bli drept i trafikken når man er på ferie eller ei. Det er alltid en risk når man er ute og reiser så reiseforsikring er meget viktig.
      Det skjer sikkert mange drukningsulykker både i Spania, Hellas og andre steder som man ikke hører noe om.

    2. På Karon beach står det STORE skilter med skrift og bilde som forteller på mange språk at det er farlige undervanns strømninger, det står også hvordan du skal reagere for å komme deg ut av dette. Det største problemet er at folk ikke følger anvisningene og flaggene som forteller hvor og når du kan gå ut i vannet. Alle drukningsulykker er tragiske, men tror de fleste ville vært unngått om man brukte hodet og sunn fornuft

    3. Trist å høre. Jeg og datteren min som da var ti år havnet i en rip på nabostranda Kata. Grusom opplevelse men heldigvis slapp vi unna med skrekken. I ettertid har jeg hørt at å svømme på skrå mot land er lurt.
      Veldig bra at det opplyses om dette.

    4. Dette har det vært opplyst om ganske heftig de siste årene, og står store skilt på den omtalte stranda, og mange andre. O’m en ikke har fått dette med seg kan det ikke være mye i pappen – ganske utrolig.
      Rip current er ikke det samme som understrømmer, men at vannet tilbake i havet, mellom to sandbanker får ekstra fart, og en kan bli revet med. En går som regel ikke under og må ikke kjempe imot – da tapper en seg for krefter, men heller svømme på skrå ut av området.
      K’ona og jeg ble nesten tatt for ca. 15 år siden – da var det ingen opplysninger om fenomenet. Så også noen japanere som ble tatt, men hentet inn igjen med jet-ski. De var segneferdige etter den forholdsvis lille turen der de nok hadde kjempet hardt, og kanskje fått panikk.
      https://kvasir.no/alle?q=rip+current

    5. SIGUR: Jeg leste fram til «om en ikke har faatt dette med seg kan det ikke være mye i pappen», det er slemt og lavmaal aa skrive slikt om avdoede og deres familier. Fakta er at dette har blitt sjekket opp, og da var det ikke godt nok opplyst, og saker ble dysset ned av myndigheter og reisebyraaer. Om dette er i bedring i dag, saa er det bra. Men maaten du ordlegger deg paa er ikke bra. Takk for kommentar likevel.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg