Har DU kontroll på DEG selv??

«Hvorfor er du så negativ i bloggen din?» «Hvorfor skriver du så mye trist?» «Hvorfor så mye sinne?». Det er mange som har stilt disse spørsmålene gjennom tiden. Og jeg bruker å svare at bloggen min handler om meg – altså mine opplevelser, mine tanker, meninger, oppfatninger og så videre. Og mine følelser omkring dette.

Jeg vil være ekte, og dét er jeg uansett hva andre måtte mene. Jeg driver ikke og legger ut som om livet mitt er rosenrødt, alt er kult og party party. For meg er bloggen terapeutisk, og da må den være ærlig.

Det er faktisk slik at negative følelser hjelper deg å overleve. Følelser er også mer ubehagelige hvis en kjemper i mot dem. Hvis en tillater følelsene sine så blir de mindre ubehagelige. Jeg ønsker alle mine følelser velkommen og lytter til dem. Da blir følelsene mine lettere å håndtere. Og jeg står i det som følelsesmennesket jeg faktisk er!

Jeg kan ta eksempel i en opplevelse jeg hadde sist lørdag kveld, bare tre dager siden, jeg nevnte det i innlegget mitt forleden. Det var en mann og en kvinne som dumpet sitt sinne på meg, var sinte og ufordragelige. Slengte masse drit mens jeg satt der og drakk kaffen min. De hadde så mye negative følelser – frustrasjon, frykt, hat, sinne. Så utrolig mye at en kan se med et halvt øye hvor dårlig de har det med seg selv.

Link: Lørdag kveld.

Følelser er reaksjoner på opplevelser som angår oss. Vi kaller det også emosjoner. Vi har syv følelser som er grunnleggende og som er de samme på tvers av kulturer – med andre ord likt for alle mennesker.

Dette er: Sinne, tristhet, redsel, skam, avsky, glede og interesse.

FEM av syv primære følelser er smertefulle følelser. Det at de fleste av de primære følelsene er smertefulle betyr at vi skal ha det mye vondt. Det er en del av å være menneske!

Skjønner dere poenget mitt her?

Det handler om å bli kjent med og forstå sine egne følelser. Akseptere de vonde følelsene og sette dem i riktig retning. Enhver kan vel forstå at å dra ut på byen og med vitende vilje og skjelle ut folk, kritisere, være aggressiv med hensikt ikke er bra, at vedkommende ikke har det helt bra med seg selv. Eller å sende hetsende stygge meldinger anonymt til noen. Muligens er vedkommende ganske enkelt ondskapsfull, men det skjønner man at ikke er bra det heller.

Så da skriver jeg heller om mine følelser i en blogg, min blogg, så kan de som ønsker, de kan forstå meg bedre, og de som ikke ønsker, behøver ikke lese engang 😜

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#følelser #glede #tristhet #skam #sinne #redsel #avsky #interesse #ærlighet #terapi #psykologi #intelligens #bunnytrash

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg