Blind i Bergen – og folk rundt.

For noen år tilbake satt jeg som nestleder i et lokallag her i Drammen. Han som var leder bodde lengre inn i Buskerud og vi mistet kontakt da laget ble oppløst. Men vi har jo truffet på hverandre i ettertid, men sjeldnere og sjeldnere. Han fikk en øyesykdom og ble plutselig blind, så livet hans ble ganske selvklart snudd helt opp ned.

I dag plumpet jeg innom profilen hans på Facebook, der fikk jeg lese noe som gjorde meg vondt i hjertet.

Marius som han heter skriver at han har vært en tur i Bergen og besøkt et vennepar. Ved en anledning dro de tre en tur i byen der de skulle ta fløibanen, og han som blind har jo rett på ledsager. Han stod i køen å skulle betale. Han sa at han skulle ha en ledsager og en billett. Så begynte et par voksne stemmer bak han å snakke høyt: «ja kanskje vi skal også spørre om ledsager så kommer vi også gratis», så holdt de på å le seg ihjel. Marius ble veldig såret, snudde seg rundt og sa: «tror dere jeg syns dette er veldig hyggelig»? Da blåste de han bare bort med svadasnakk.

De kom opp på fløien og der måtte de jo selvfølgelig ta noen obligatoriske bilder som minner til seinere, men igjen der så klarte ikke folk å oppføre seg, det var ett ungt par som uttalte: «hvorfor skal han ta bilder han ser jo ikke allikevel», så hadde de stått og ledd av han.

Hva faen feiler det folk??!! Det er få mennesker som kan skjønne hvordan Marius har det. Og da plutselig bli blind i midten av tredveårene og hva det medfører sier seg selv at det er hverken godt, uproblematisk eller moro.

Folk som gjør narr av, og er ufine mot funksjonshemmede, pga nettopp funksjonshemningen, er patetiske og dumme. Da har man sunket lavt. Kan ikke synke lavere. Da er man på bunnen av rangstigen over mennesker. Bunnslam!!

Hva mener du?

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#funksjonshemmet #blind #hets #mobbing

6 kommentarer
    1. Altså folk har ikke respekt lenger, jeg er bare 26 år men er oppvokst med og vise respekt – noe jeg lærer mine bare også.
      Dette er et bra innlegg og jeg håper folk leser det og tenker over sine handlinger i hverdagen – ingen fortjener dette som du skriver om.

    2. Forkastelig og mangel på folkeskikk.
      Jeg er ikke perfekt, men jeg har klart å lære ungene mine folkeskikk og menneskeverd, om jeg har bomma på mye annet. Jeg vet at de kan ta folk som får sånne kommentarer i forsvar. Og det er jeg stolt av. De tør å stå opp for andre, og det starta de med tidlig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg