Kunsten å kommentere.

Jeg bruker en del tid på internett. Leser politikk og nyheter og ellers hva jeg finner som interessant. I tillegg følger jeg en del kjente personer, politikere og bloggere, av forskjellige årsaker.

Når jeg føler for det så kommenterer jeg i kommentarfeltet til det jeg har lest. Kommentarfeltene er ment til å komme med meningsytringer, så når jeg leser noe som jeg føler jeg har noe å si noe på, så skriver jeg en kommentar; en kommentar til forfatteren, en betrakning over det aktuelle temaet som artikkelen, innlegget eller bloggen tar opp. Er det et åpent kommentarfelt, så er det fordi en ønsker tilbakemeldinger. Stiller man spørsmål, så er det fordi en ønsker svar.

Så skjer det noe. Det er ikke forfatteren selv som svarer på kommentarene. Det er de «politisk korrekte», eller de som mener at det finnes kun et riktig svar, deres, og det er gjerne det svaret forfatteren ønsket. Hvis forfatteren spør om leserne synes h*n har fint hår, så er det eneste riktige svaret «ja». Hvis en person svarer «nei det synes jeg ikke du kledde», da begynner det å koke.

En ting jeg har lært: Noen har svært lite til overs for andres meninger enn deres egne. Og noen synes de kan si hva de vil til andre, samtidig som de skal belære og beordre andre om hva de skal og ikke skal kommentere.

Siste kommentarfeltet jeg skrev i endret diskusjonen seg fra tema til å handle om meg. Jeg blir spurt om jeg ikke har bedre å gjøre enn å kommentere. Altså, har ikke vedkommende selv bedre å gjøre enn å kommentere? Vi gjør jo det samme, bare det at jeg som er saklig ikke skal få lov. «Hold kjeft», skriver en annen og tagger navnet mitt inn i diskusjonen. Vedkommende sier med ord at h*n ikke ønsker mine meninger i diskusjonen, men handlingen med å tagge meg inn i diskusjonen igjen sier noe annet. Mange som deltar i diskusjoner er så usaklige at det blir skammelig. Plutselig skriver noen i tråden om meg, det er også greit mener dem, samtidig som det ikke er greit at jeg skriver min mening om det som faktisk er tema i diskusjonen. Skjønn den som kan. «Har dere sett bildene av han der han poserer i bar overkropp med trutmunn og diverse, og bildene som er tatt når han sitter på do?», skriver ei jente om meg. Skal latterliggjøre meg, det er også greit. Alt er greit unntatt å ha en annerledes og ærlig mening om det som er tema.

Altså, det saklige nivået i diskusjonen er skremmende lavt, altså de fleste kommentarene handler ikke om saken, og baserer seg ikke på saklig argumentasjon. De går ofte på usakelige sammenligninger, forenklinger og fornektninger med liten basis i fakta. Samt at kommentarfeltet begynner å leve sitt eget liv og til slutt handler det ikke lenger om den opprinnelige saken i det hele tatt.

Det er ikke rom for annerledes tenking, meninger og ytringer. Da starter hylekoret, med sin dobbeltmoral, eller mangel på moral kveler de saklighet med masse støy. De som faktisk prøver seg med å kommentere saklig og med basis i fakta blir ofte «downrated», kommentert med personangrep og «stilt til veggs».

Dette er direkte årsak til at mange ikke tør å kommentere, ikke tør å ytre dine meninger. All debatt blir drept, og temaer en burde snakke ihjel blir tiet ihjel. Disse menneskene skaper et slags forbud, en forestilling om at en gjenstand, et begrep, en person eller en gruppe ikke må nevnes eller røres ved. Tabu!

Jeg kommer aldri til å la meg kneble til taushet. Men jeg undres, siden når er det negativt å ikke se verden i svart hvitt? Siden når er det negativt å være annerledestenkende og ha egne meninger? Det er ikke alltid det en tenker først som er det mest riktige. Og det er heller ikke alltid at slik en tolket noe først er det riktige. Noen kommentarer og svar er lurt å tenke over først, hva vedkommende faktisk mener. Noen ganger kan de beste råd komme fra den en minst forventer det fra. Slutt å tenk det verste om folk først, slutt å følg flokken, tenk selv og tillat andre det også. Egne meninger og friheten til å ytre dem er noe vi bør kunne unne hverandre, alle sammen!!

Eller??

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#kommentarfelt #meningsytringer #blogg #innlegg #artikkel #kneblere #blogger #artikler #innlegg #ytringer #meninger #oppfatninger #spørsmål #svar #hylekor #politiskkorrekt #diskusjon #debatt #tema #saklighet #usaklighet #hersketeknikk #trolling #hets #netthets #nettroll #annerledestenking #moral #dobbeltmoral #enighet #uenighet #downrating #personangrep #svarthvitt #frihet #tabu

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg