Angstmestringskurs

I dag har jeg fullført ti ukers angstmestringskurs i regi av Psykiske Helsetjenester, Drammen Kommune. Hver tirsdag i ti uker, i dag var siste møtet, med unntak av at jeg skal lage meg en oppsummering og konklusjon som jeg skal ta med meg i en one-on-one samtale med psykologen som ledet kurset.

Jeg følte en periode at jeg ikke fikk så mye ut av kurset, men nå når det er fullført, jeg har vært med på alle møtene og vært grundige med alt hjemmearbeidet og nå tenker over det, så har jeg lært mye om både meg selv og andre. Jeg har helt klart mer forståelse innen psykisk helse, og jeg har kunnskaper om hjelpemidler, «verktøy» og teknikker som kan brukes ved forskjellige typer angst. Jeg innehar informasjon om lavterskeltilbud (og høyterskel) innen psykiatrien og hvor de foregår. Og jeg har blitt kjent med en gruppe helt forskjellige mennesker som jobber med helt forskjellige typer angst og psykiske lidelser, og har enda større forståelse for spekteret og utfordringer enn jeg allerede hadde

Dette kommer godt med videre i livet oppå de kunnskapene jeg har ved å blant annet ha studert barnepsykologi, jobbet på institusjoner som sykehus og sykehjem, samt vært forbrukerkontakt og pedagogisk medarbeider i barnehage. Dette i tillegg til en bred erfaring personlig også.

Jeg minner om at livet er ikke en lek. Det er ikke for ‘amatører’ for å bruke litt humor. Livet er tøft og man må være sterk. Mennesker har syv følelser som er grunnleggende og som er de samme på tvers av kulturer – med andre ord likt for alle mennesker.

Dette er: Sinne, tristhet, redsel, skam, avsky, glede og interesse.

FEM av syv primære følelser er smertefulle følelser. Det at de fleste av de primære følelsene er smertefulle betyr at vi skal ha det mye vondt!

Bare det å være bevisst om emosjoner og følelser er mye til hjelp for meg. Håper det kan gi dere noe også!

Ønsker dere en fin kveld!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#angstmestringskurs #angstkurs #mestringskurs #mestring #angst #kurs #psykiskelidelser #psykiskehelsetjenester #helsetjenester #helse #psykiskhelse #psykologi #følelser #emosjoner #tanker #hjelpemidler #verktøy #teknikker #kunnskap #psykiatri #tilbud #utfordringer #styrke #menneske #medmenneske

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg