Å ringe drosje er gratis!! – og mat er godt!!

Når en har levd i over 40 år og stadig får noe a la a-ha opplevelser om slike enkle ting som en burde ha visst. Haha.. Særlig når det er nyttig, enkelt og pengesparende.

Jeg var på søndagstur for et par dager siden sammen med et vennepar. Vi kjørte bil gjennom byer og tok båt forbi fjorder, vi shoppet og skravlet om ting og tang. Og vi var på buffetrestaurant som var og er et av høydepunktene med turen. Særlig det å spise sjømat som ikke er så ofte vi lager til i hjemmet. Når det skjer er det mest stekt laks, fiskegrateng, fiskepinner og det mest enkle.

Personlig er jeg ikke så glad i fiskelukt hengende igjen i leiligheten lenge etter maten er tilberedt. Ei heller har jeg et kjøkken som er tilrettelagt for de mer avanserte matlagingsutskeielsene. Misforstå meg rett, jeg liker å lage mat og jeg liker å spise mat, jeg er også utdannet kokk, og komponerer gjerne egne retter. Synes det er moro, men når omgivelsene gjør det hele til et aber, da dropper man det.

Så når man kommer inn på en restaurant med en stor buffet av mat så er det litt luksus. Særlig når det er scampi, kreps og reker, eggerøre, blåskjell, røyket laks og ferskt brød. Da begynner jeg der og kaller det lunsj. For frokost har jeg jo spist hjemme.

Så spiser jeg suppe og kaller det mellommåltid. Så litt kokt laks og torsk med saus til forett. Oksemedaljonger og marinerte kyllinglår til middag. Og hvis jeg klarer, så blir det litt ost og kjeks til dessert. Hahaha.. Og vi koser oss, sitter og prater om alt og ingenting. Så hvordan vi kom inn på dette med telefoner og telefonabonnement husker jeg ikke akkurat nå, men det var venninna mi som spurte meg hvilken leverandør jeg har på mobilen min, og jeg svarte OneCall.

Jeg fortalte hvor fornøyd jeg er med OneCall og at jeg har brukt dem i hvert fall i 12 år. Så da telefoner og telefoni var et tema ble også priser det, og jeg fortalte at jeg er fornøyd med og synes den summen jeg får i telefonregning er helt grei. Gratis ringing og SMS, og noen få kroner for mobildata som jeg bruker når jeg beveger meg ute i samfunnet. Hjemme har vi Wi-Fi.

Jeg fortalte at det eneste jeg synes er dumt er prisene på spesialnummer som femsiffrede nummer, for eksempel til drosje. Venninnen min kikker på meg og spør om hvorfor jeg ikke da bruker det åttesifrede nummeret til drosjen. Jeg kikker spørrende på henne. «Ja for..» sier hun og forklarer at alle femsiffrede nummer har et åttesifret nummer. Og det er jo gratis for de som har slikt mobilabonnement.

Man trenger jo ikke bruke det femsiffrede nummeret, det er for late folk som ikke gidder slå åtte siffer 😂

Nå kan dere le av meg, men dette har jeg aldri tenkt på ei heller hørt om før. På drosjene her i Drammen står det med store siffer på bilene 05060 til Drammen Taxi og 03223 til Elvebyen Taxi. Og med det har jeg brukt disse femsiffrede nummerene.

«Det er jo ikke vanskelig å huske 328 foran disse nummerene, 32 er jo for Drammen så» humret venninnen min.

I morges skulle jeg på malekurs og til terapi, så jeg ringte etter drosjebil som jeg bruker på tirsdager. Jeg ringte til Drammen Taxi som ligger i mitt nabolag. Jeg slo alle åtte sifferene, 32 80 50 60. Og det var ingen annerledes prosedyre enn ved 05060. Men jeg sparte garantert en tikroning eller to.

Vel hjemme før jeg startet på dette innlegget ringte jeg til Elvebyen Taxi, hele det åttesifrede nummeret i stedet for fem siffer. 32 80 32 23. Der kom jeg til en svarer som satte meg over til sentralbordet. En liten omvei, men gratis. I love it!!

Tilgi min uvitenhet, og takk til min venninne Teskjekjerringa som innimellom gir meg «input» av nyttigheter i samfunnet 😘

Tenkte det kunne være flere som kaster bort penger på drosjeringing slik jeg har gjort, så derfor måtte jeg bare dele dette og kanskje hjelpe noen til å spare noen kroner. Jeg personlig vil heller bruke de kronene til noe godt eller nyttig fremfor å slenge dem ut i luften til grådige selskaper, og det tenker jeg flere er enige i…

Nå skal jeg begynne på middagen. Som dere sikkert merket på avsporingen i innlegget så er jeg noe sulten 😂

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#drosje #taxi #drammen #gratis

8 kommentarer
    1. Lagrer alle nr jeg bruker ofte i kontakter så slipper jeg å huske nr til taxi legevakt og lignende 😊 ikke at jeg stadig ringer legevakten men kjekt å ha når man først trenger det😁
      Ha en strålende uke ❤️

        1. Hjemme, på wifi (som ikke stresser meg til å reagere feil/aka “for fort”) finner jeg alltid rimeligste løsning for det meste – elsker internettet! <3

          Men når det gjelder en taxi for å komme seg hjem etter en hyggelig aften, så er det fort gjort å bare kontakte det som er lettest å huske (og som blir promotert på alle bilene) 😀 hehe

          Helt enig med Kirsti, som anbefaler å lagre telefonnumre i fred og ro hjemme! Det er en god del penger å spare 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg