Artig møte med Mandarinanda!


Hei på dere alle sammen, nå har vi det deilig dere?! I hvert fall har jeg det helt toppers, og det ønsker jeg for alle dere der ute også. Ikke alle i denne verden har det bra selvfølgelig, så da får vi andre prøve å ha det så bra som vi kan ha det. I dag har dét vært lett!


Snuppen min og jeg har vært ute og gått i flere timer i dag. Et par pauser ble det jo selvfølgelig. Spist Foccaccia, Chilli Cheese og drukket masse iskald drikke. Blir jo i så utrolig godt humør av frisk luft, sol, varme og smakfulle ting og dytte inn i hølet. Say no more..


Turen vår i dag gikk hjemmefra og over til andre siden av elva. Noen kilometer opp mot Åssiden der det ligger en park som heter Bacheparken. Har aldri vært der før, den ligger litt sånn «innimellom» og det er egentlig bare et stort gressområde med en andedam og noen få benker. Det ligger nært trafikk også, så det er egentlig ikke noe idyllisk sted. Men i det nydelige været i dag er vel de fleste steder flotte, hahaha..


Nå har det seg slik at de tre siste sommerene, jeg tror det er tredje sommeren i år, så har det seg slik at det har «forvillet» seg en Mandarinand hit til Drammen. Den liker seg veldig godt i Bacheparken. Snuppen min og jeg har ikke sett denne anda før, så vi tenkte at i dag skulle vi ta turen for å se om vi traff på den. 1,5 mil tur/retur.


Mandarinand er da altså én av to arter i slekten Aix, som er skogender, de inngår i underfamilien ender i andefamilien. Blir dere klokere? Artens nærmeste slektning er brudeand. Mandarinand er monotypisk. Arten opptrer naturlig i det fjerne østen, inkludert Japan. Men som dere ser her så har den blitt spredt til mange andre steder i verden gjennom import og rømninger.


Her i Drammen er det bare denne ene. Men den må jo trives da den fortsetter å komme tilbake. For noen uker siden ble det skrevet og lagt ut bilder på siden til Drammens Tidende om at Mandarinanda hadde fått seg en kjæreste, eller hadde en romanse på gang med en «vanlig» jenteand. Om så var tilfelle så tror jeg den romantikken ble kortvarig, for jeg og snuppen traff faktisk Mandarinanda i dag, og han var alene hele tiden.


Nå er ikke jeg en som har noen form for peiling på ender. Men der var en art/variant til i denne andedammen som jeg ikke har sett i andre dammer her i Drammen. Ikke sett den i Drammenselva heller. Kan jo hende at jeg bare ikke har lagt merke til den. Jeg så bare denne ene, og den hadde små barn.


Det var mange andunger i Bacheparken, og det var jo veldig moro å se. De er utrolig søte de små nøstene. Fuglelivet i parken der var jo det som gjorde at det ble så koselig. Der var
en andemor som var veldig nysgjerrig og pågående. Den kom helt bort til oss. Tror den hadde lyst på Foccacciaen min 😜


Hvordan har deres dag vært? Har dere sett Mandarinand før? Jeg vet den er blitt observert blant annet i Bergen og Follo. Takk for titten anyways, titt gjerne innom igjen!


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#mandarinand #mandarinduck #aix #and #duck #ender #bacheparken #andedam #sol #sommer #varme #glede #idyll #drammen

8 kommentarer
    1. Å den er så fin 🥰 Aldri sett en i virkeligheten men har lest om den, kjærest vil ha ender hjemme i hagen og den der er jo bare helt skjønn. Fargerik og flott ❤️

    2. Den anda er kul. Sett anda hos Fruens Vilje også. Så blitt glad i den “anda” Ikke sett noen her i Fredrikstad. Farger er lekkert…
      Fin tur dere hadde – nå kan dere slappe av. God kveld og natti natt…

    3. Hahaha!! JAg verkligen Älskar det breda spektrat i din blogg. Från sådant som får det att vrida sig i magen av skräck och ångest till helgturer till Tönsberg och Nu… Mandarinänder. Jag måste få skratta 😉
      Underbart, helt enkelt! Bloggar som dina behövs! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg