Barbiedukker og Bunny-shamed!


Herligste Gryende la i dag ut et blogginnlegg som appellerte veldig til meg. Det heter «Barbiedukker og bodyshaming» og dere kan lese hele innlegget HER. Men jeg må bare klippe og lime litt fra Gry sin tekst da får en bedre innsikt i hva som faktisk er tema her. Jeg har ikke spurt Gry om tillatelse, men jeg skjønner at tema er viktig for henne, og det er det for meg også, jo flere vinkler og ståsted en får om dette med kropp, desto bredere forståelse, så derfor tenker jeg at Gry har null problemer whatsoever med at jeg rapper litt av teksten hennes:

«Hva overraskende få later til å koble i det de tar til orde mot body-shaming, der man tilsynelatende skal idealisere mangfoldet, er at det faktisk bedrives body-shaming over en lav sko!

Ikke at det nødvendigvis trenger å være vondt ment i de fleste av tilfellene, men samtidig må jeg jo ærlig innrømme at jeg tidvis lurer på hvor sneversynt det går an å bli. Så lenge det har vært ‘noen kilo for mye’ som har lagt til grunn for de fleste med komplekser i forhold til idealet, så har dette i realiteten blitt denne majoritetens kamp. Og i det det er ens egne interesser som fremmes igjennom en stor gruppe, så mister en raskt evnen til å se ut av eget hode, for å si  det sånn. Som representant for de som, i kroppspositivismens motivasjonstaler på sitt mest flatterende omtales som ‘anorektiske barbiedukker’ som er intet mindre enn feilvarer i forhold til hvordan damer er ment å se ut, så må jeg jo allikevel si det er påfallende få reaksjoner på hva som er body-shaming av groveste slag!

Jeg vet nemlig hvordan slike bemerkninger fører til at tynne/slanke vegrer seg for å gå på stranden o.l der man ikke får gjemt seg bak lagvis med klær. Hva kraftige/overvektige angår, så er det i det minste ikke sosialt akseptert å kommentere deres utseende. Er man derimot slank/undervektig, er det fritt frem for folk å si hva faen de vil rettet mot utseende

Word!! Kjære Gry og alle dere andre der ute, her er jeg så enig med min bloggerkollegas innlegg. Folk er helt på jordet når det gjelder kropp. Hvorfor skal det liksom være helt greit å kommentere slanke og undervektige stankelbein og pinnedyr med kommentarer som skaper vegring, men ikke flodhester og beltedyr? Hvorfor skal man trå så varsomt ift den ene gruppen, mens den andre gruppen bare skulle måtte tåle det? Kroppsaksept blir kun et større problem hvis en veksler mellom grupper å stigmatisere istedet for å rett og slett fremme det som er vakkert uansett former en har. Klarer en ikke det, så er det vel bare å holde kjeft?!

Jeg holder sjelden kjeft om ting, men jeg klarer det faktisk fint i situasjoner der mine ord ville vært kun for å shame, for shamingens skyld, eller kun for å hevde meg selv. For det er nettopp det som er grunnen til at man kommer med utsagn som jeg gjorde litt lengre opp, stankelbein og flodhester. Forskjellen her er at nå er bodyshaming tema, og ord må brukes for å sette ting i perspektiv.

Jeg var en slank gutt. Det var ingen problem. Jeg var energisk og sunn. I tenårene var jeg tynn, jeg brukte harde narkotikum, var bleik og hadde det egentlig ikke så bra med meg selv. Da ble det ikke bedre av at folk kommenterte utseendet mitt. Tvert imot. Men på et punkt ble det bedre, etter passerte tenår ble jeg litt mer «vanlig», fremdeles litt tynn da denne kroppen ikke eier muskler. Kommentarene var sjeldnere.

Da jeg passerte 30 begynte vekten å øke. Flere grunner til det. Det begynte vel med at jeg hadde det bra med meg selv, hadde startet nytt liv et nytt sted, fått meg kjæreste og var lykkelig rett og slett. Spiste masse god mat. Etterhvert kom det sykdommer og plager som da førte meg til den siden av kroppsspekteret som jeg ikke kjente til fra før. Jeg ble feit. Ingen sa noe om det, man sier ikke noe til feite folk, eller en er mer forsiktig. Man skal være politisk korrekt og ikke shame de overvektige. Sånn sett trivdes jeg med kroppen min, jeg hadde det bra. Selv om jeg kan tenke at noen burde snakket med meg om min overvekt, noe helt sikkert flere gjorde bak ryggen min, for det er jo slik de politisk korrekte er.

Som følge av overvekten ble jeg bare sykere og sykere, og jeg måtte gjøre noe. Utseendemessig hadde jeg ikke problemer med å være stor, for jeg opplevde ikke negativitet. Så startet jeg en prosess høsten 2019, og våren 2020 var jeg 28 kg lettere, med perfekt body mass index, men av noen oppfattet som tynn. Som nevnt, det er ingen store muskler på denne kroppen, eller jo én, men den henger utenfor poenget her..

Det som skjedde etter jeg hadde redusert min kroppsvekt var en helt fabelaktig helsegevinst. Jeg hadde panikkangst og dødsangst mange ganger da fedme var direkte årsak til at pusteveiene mine lukket seg når jeg sov. Jeg har stått og hoppet i senga delvis for å få luft, at det skulle hjelpe for å åpne opp, for å få inn luft, delvis umiddelbar panikkreaksjon. Jeg har vært sikker på flere ganger at jeg skulle dø. Og jeg har vært nært. Det sier seg selv at å slippe dette vil jeg gjerne være tynn for. Men med dette å bli slank/tynn så har kommentarene kommet.

Jeg har fått høre at jeg er for tynn og flere andre kommentarer som er nedsettende om kroppen min. Hadde jeg ikke opplevd å ha vært på begge sider av spekteret, og midt i mellom, hadde det ikke vært for min bakgrunn og den helsegevinsten jeg har oppnådd så kunne disse kommentarene bidratt til å redusere min psykiske helse.

Point is, kommentarer in real life og på nett som påfører skam på andre når det gjelder kropp er like ille som rosabloggere som legger ut bilder og forteller at en må gjøre sånn og sånn og sånn med kroppen sin ellers ser det ikke bra ut. Botox, silikon, fillers, implantater FTW!! Kroppen vår er hellig, den er som den er, og det kan være tøft nok fra før om en ikke skal bli utsatt for andres usikkerhet der de påfører andre vegring og skam for å hevde seg selv. Mangfoldet må aksepteres, jeg vil ikke legge på meg for å tekkes andre, jeg risikerer faktisk livet mitt da.

En annen ting jeg også erfarer er at det er ofte såkalte politisk korrekte, godhetstyranner som bedriver bodyshaming. Det er noe med at de følger bjellekua og saueflokken og prøver fremstille seg som bedre enn de egentlig er. De som følger saueflokken tenker ikke selv. Det er når en tenker selv, og faktisk oppriktig bryr seg, det er da man er på riktig sti.

Og om du har problemer med utseendet mitt så er det dine øyne og ditt problem. Invester i optiker og besøk hos øyelege, for deiligere og flottere Bunny i to sko finner dere ikke 😜😘


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#bodyshaming #overvekt #undervekt #fedme #helse #tynn #tykk #whatever #bunnytrash

6 kommentarer
    1. Egentlig sprøtt at folk skal mene så mye om andres utseende, enten det er den ene eller andre veien. Det er bare skallet vi har rundt oss. Og at folk skal SI noe om det i tillegg, enda sprøere egentlig 😛

    2. Lise. Jeg er slank. Folk sier “så tynn du er ” er du syk?. Jeg blir fly forb.. hver gang. Jeg gir klar beskjed om at de ikke skal kommentere mitt utseende . Da er det faktisk noen som tenker seg om. Ja, har opplevd følelsen av å være “for tynn” på stranda.

      Jeg har store problemer med å legge på meg, har ingen problem med det . Er fornøyd jeg (det er folk misunnelige på – dem om det)

      Klem

    3. Banger! 😀
      Jeg vet ikke hvor klar du har vært over det her, men de FOR tynn -kommentarene, ville ALDRI blitt ytret dersom vedkommende faktisk mente det! Uten å overdrive, så følger den kommentaren der bestandig, uten unntak, misunnelse og/eller behov for å dra ned for å føle seg bedre selv..
      – For min del, begynte det med å legge merke til at kommentarene nærmest kun kom fra jenter, mens det kolliderte i mitt uvitende tenåringshode at guttene komplimenterte de samme tingene som skulle være for tynt for jentene. Så kom erkjennelsen av at det aldri kom fra de pene, selvsikre jentene, og da var teorien på plass.. Men det var først på den festen med dette fantastiske mennesket som sa med rene ord hvordan ting hang sammen da jeg var 20-21 års alderen det virkelig sank inn..
      Bare legg merke til HVEM som kommenterer slankingen på giftig måte, -og hvem som er positive, så skal du se at du ikke ser mønsteret ganske kjapt *hehe*

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg