Bli med å få dette til å rulle alle sammen! Vi heier på Vivian på hjul!!

Det var rett før bursdagen min i år jeg klikket meg inn på bloggen som går under tittelen «Mamma på hjul» uten noen tanker om hva som ville utspille seg videre. Jeg var ikke noen leser av denne bloggen fordi den het ‘mamma’-et eller annet. For som kjent blant mange så er jeg sterkt kritisk til hvordan mange bruker sine barn for å fremme seg selv som bloggere, dere husker «Mammaen til Michelle», «16 år og mamma til 7» for å sette det på spissen?! Jeg synes det er så kvalmt og unngår disse så langt jeg kan.

Men i denne bloggen er det ikke på noen måte noen barn som blir brukt. Historier om barna dukker opp, men her utleveres ikke i detaljer hvor barna befinner seg til enhver tid og hvor man kan finne dem klokken da og da. Ingen høyeksponering av annet enn eget liv, der det ikke er til å unngå at mann og barn følger med. «Mamma på hjul» handler om Vivian Brosvik, hennes liv og de utfordringer hennes liv består av.

Dette er virkelig noe folk bør få med seg. Selv ble jeg liggende å lese bloggen til Vivian i maaange timer denne første gangen, gjennom hele natten leste jeg. Jeg var så grepet og beveget at ord ble fattige. Siden har jeg fulgt Vivian. Hun er min no.1 blogg. Ikke kun fordi dette er dypt og rørende, men også fordi hun er gitt en gave at hun kan formidle tanker og følelser på en måte vi ikke ser i bloggverdenen eller ellers på sosiale forum. Men igjen, dere må lese bloggen til Vivian. At tittelen på bloggen hennes er uthevet i blått over her betyr at dere kan klikke dere direkte inn på bloggen hennes der.

Link til et tidligere innlegg jeg har skrevet om Vivian, rett etter jeg begynte å lese: Tronen har hjul, for der sitter ‘Mamma på hjul’!

Forestill dere følgende folkens..

Du har giftet deg etter endelig å ha møtt den rette, mannen eller kvinnen som føles mer riktig en noen annen har gjort før, den du føler vil være med deg i et og alt, støtte deg og elske deg ubetinget, da også gjensidig. Lykken er storfamilie, få mange barn og se dem vokse opp. Du får et barn, to barn, tre barn. Livet er fantastisk. En er høy på livet, endelig funnet lykken, som det så fint heter – faktisk lever drømmen.

Vi vet alle hvordan det er, nesten alle i hvertfall. Denne deilige forelskelsen, og en gjensidig kjærlighet så stor at en havner i en slags boble, et sted man skulle ønske ville vare for alltid. En sådan lykke en vet å sette pris på, for en vet jo livets realiteter, mange humper i veien, mye trist og mye vondt.

Så opplever en det som er en del av livet, triste ting, en økende grad av svikt i både motorikk, styrke og balanse. Mens du eller din kjære går gravid med deres fjerde barn.

Det blir liksom stadige besøk hos leger for testing og det som hører med for å finne ut av dette. En kjenner på angsten, frykten for hva dette kan være, og en går i uvisshet. En har begynt å skjønne at det er noe alvorlig galt, kjenne hvordan kroppen stadig blir svakere, bokstavelig talt for hver dag som. Møte leger som ikke vil høre, en etter en feier de deg vekk med at en er ung, og frisk, ja tilogmed møte en lege som sier «du er i din beste alder». Alle bare blåser det bort og ber deg ta tiden til hjelp.

I mitt tilfelle har enhver diagnose jeg er blitt gitt vært en slags lettelse da det gir en forklaring på hva problemet er, og en kan deretter gjøre ting for å håndtere dette, men i dette tilfellet jeg her skal fortelle om, hva som ble utfallet for Vivian Brosvik er at hun opplevde alt dette jeg har beskrevet over, og så kom omsider svarene etter legebesøkene og testingen, og jeg tror hun har ønsket dette svaret annerledes så mange ganger at hun selv ikke vet hvor mange..

En beskrivelse jeg leste i min venninne og medblogger Gryendes blogg var at den diagnosen Vivian Brosvik aka Mamma på hjul da viste seg å skulle være: en sykdom som får selv den mest aggressive kreftform til å fremstå som en lettere influensa; Du har ALS!

Amyotrofisk lateral sklerose.

Vivian fødte sitt fjerde barn, en søt liten gutt som i dag er seks år. Under fødselen ble hun lam.

Dette er så drøyt, for en grusom sykdom, altså gjennomsnittlig levetid fra det øyeblikk diagnosen stilles er ikke bare tre år, men tre år bestående av at du vil lammes i en stadig økende grad, frem til åndedrettet bare stopper. Alt dette mens du er 100% mentalt tilstede..

Vivian Brosvik skriver om hvordan hun opplever sykdommen. Hun øker bevissthet. Hun setter ting i perspektiv. Hva som betyr noe. Hun forteller oss hva vi ikke burde ta for gitt, hvor verdiene ligger. Og nei, denne bloggen er ikke en trist blogg, selv om der er en del triste hendelser. Vivian representerer virkeligheten, en brutal virkelighet. Men hun serverer oss masse humor og gleder, hun er ekte og ærlig. Hun og hennes familie, ihvertfall hennes mann går ikke rundt grøten på noe, for å si det sånn. Så her rommes hele spekteret fra de kjærlige gode øyeblikk, de latterlige absurde stundene, og de største forbannelsene i ord og utspill. Ikke det at Vivian banner og har stygt språk, men jeg ler godt når hun beskriver sin mann, finnmarkingen.. jeg ser filmene i hodet!

Anyways, det har blitt startet en Spleis for Vivian Brosvik. I skrivende stund har den spleisen gått noen dager og det er samlet inn 68 000 kroner. Dette er penger som skal gå utelukkende til advokat for Vivian, for hun skal gå til sak mot Bergen Kommune.

Grunnen til at spleisen ble startet er fordi man ser at det å klage for Vivian og hennes familie på de vedtak og avgjørelser som Bergen kommune bestemmer seg for, det er visst som å snakke til en vegg, de rette vedkommende hører ikke, de nekter å lytte.

Da er å samle inn penger til advokat en viktig nødvendighet. Vivian er i dag i den sitasjonen at hun har fått vite at hun ikke får velge å ha brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Kommunen setter henne over i en kommunal ordning som de av en eller annen grunn har gitt navnet «hjemmesykepleien pluss» som består av ufaglærte faktisk, uten krav om utdanning som arbeidstaker i denne ordningen. Vivian selv og hennes mann får ikke noen medbestemmelse i hvem som skal jobbe i deres hjem og det er kun kommunen som bestemmer arbeidsoppgavene.

Vivian får heller ikke ta med selv assistentene ut av kommunen, hun mister all bestemmelsesrett og man kan si at livet hennes og kvaliteten på livet hun har igjen blir enda mer begrenset enn det er i dag. De utestenger henne fra samfunnet og låser henne fast inne i hennes eget hjem der hun ikke skal sees eller høres mer så lenge hun lever.

Men Vivian er en fighter, samme er mannen hennes, og vi er mange som digger dette ekteparet og følger med. Så for Vivian, hennes mann, for alle som er berørt av ALS i dag og i morgen og i framtiden. For medmenneskelighet og likeverd, her må vi gi så det monner. Advokater koster, så jo mer som kommer inn til denne saken jo mer kan Vivian sammen med sin advokat og støttespillere KICKE ASS og sørge for noe som betyr noe. La dette bli Vivians ettermæle, her viser hun barna sine og oss alle hvor viktig det er å kjempe den gode sak! Faen jeg er stolt av deg Vivian som dundrer i vei på hjulene dine!!

Setter inn 500 kroner på denne spleisen her og nå jeg, og hvis alle dere som leser gjør det samme, eller mer, så blir det skikkelig ASSKICKING i Bergen. Og passer det ikke, så husk at en 50-lapp eller en 10-kroning teller også. Mer en man skulle tro, så klem til!!!

 

Link til Spleis:

—> Advokat til Vivian Brosvik <—

Takk til initiativtaker Chanet, aka Min lille dagbok!! 


Hvis dere liker bloggen min så følg meg gjerne i gruppene mine på Facebook og MeWe. Beste alternative bloggen i Norge!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#mammapåhjul #mammapaahjul #vivian #vivianpåhjul #vivianpaahjul #vivianbrosvik #gryende #bergen #bergenkommune #als #fuckals #spleis #advokathjelp #advokat #chanet #minlilledagbok #amyotrofisklateralsklerose #bunnytrash

16 kommentarer
    1. Har fulgt henne lenge og hun er en fantastisk formidler uansett om det er glade dager eller triste dager. Denne spleisen har jeg helt klart støttet og håper av hele mitt hjerte at hun får det slik hun vil i hverdagen. DET er det minste hun fortjener ❤🙏❤

      1. Dette er så absolutt en sak folk flest her til lands burde støtte, for en vet aldri hva en selv kan rammes av, ALS er en grusom sykdom, men mange kan havne i lignende situasjoner gjennom ulykker og diverse.. selv har jeg to i familien som er bundet til rullestol. Den ene av dem har gitt opp og sitter innelåst slik de ønsker at Vivian skal. Så snart FBen min åpnes så skal dette innlegget og spleisen DELES!! ❤️

    2. Mamma på Hjul er en sterk kvinne <3
      Flott skrevet av deg – gir godt innblikk i hennes liv for de som ikke har lest eller leser bloggen!

    3. Visste at du ville være med å spre! – Og dessuten passet det veldig bra at ditt kom nå, i det effekten av den spredningen vi andre har foretatt har dabbet av. – You come in as a breeze of fresh air (or whatever *haha*) <3 😀

      1. Selvfølgelig uten å tenke på det engang ville jeg uansett både bidra til spleisen og spre saken. Hadde gjort det med en gang hadde det ikke vært for at jeg var i utlandet og det også medførte noen begrensninger. Håper du har rett i at jeg kan bidra med en liten «booster» med å være litt etterpå, vi får se, tatt i betraktning at jeg har mistet tusen lesere og er utestengt fra FB så begrenser det seg ganske mye.. men jeg gjør det jeg kan 😜👍🏾

    4. Skal innrømme at jeg har ikke vært innom denna bloggen før, men akter så absolutt å stikke innom nå, ja. Og spleis er genialt for de som trenger hjelp – så godt kjenner du meg vel nå, at du vet at jeg veit.. ❤️

      1. At du ikke har besøkt en blogg som har eksistert over ti år og samtidig tilhører en du kjenner må føles som en skam. Men må sies at denne bloggen blir for hard og tøff for mange, ikke for sarte sjeler. – og ja, vet at du vet.

        1. Skal være heilt enig med deg i at det kan virke som ei skam at jeg ikke har besøkt bloggen hennes før – og har absolutt ingen forklaring hverken fra eller til.. Men på ett punkt tar du feil..jeg kjenner henne ikke…har faktisk ingen idé om hvem dama er..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg