Bloggere harselert av Facebook!


Må si jeg blir provosert av hvordan Facebook tar seg til rette med å behandle sine brukere. Stadig leser jeg om brukere som får kontoer sperret eller slettet, noen blir utestengt over tid og det bare skjer helt plutselig uten noen forklaring. Tar man kontakt med Facebook så kan en bli sittende lenge og vente, for de svarer i all hovedsak ikke brukerne sine. De har sin makt, de er det største sosiale mediet, og uansett hvordan de behandler sine brukere så får det så liten konsekvens for dem at det er ubetydelig – de gir faen!

Grunnen til at jeg tar dette opp nå er fordi ei trivelig dame som figurerer med bloggen Leneetarnes for noen dager siden opplevde at Facebook har blokkert bloggen hennes som hun har brukt noen år med å opparbeide sine faste lesere, og bloggen består av nærmere tusen innlegg. I bloggruppene på Facebook er alle hennes innlegg fjernet systematisk, om noen prøver å dele link til bloggen hennes så får man opp advarsel om at det er ikke lov. Hvis man har delt et innlegg fra bloggen hennes, noe jeg gjorde tidligere i sommer, så kommer det plutselig nå spamvarsel fra Facebook.

Dette er på en måte mobbing, det kan skape et inntrykk av at Lene har gjort noe galt. Skrevet om ting en ikke skal skrive om, vært ufin, brutt noen regler. Det stemmer ikke, det finnes ikke noe kontroversielt med Lenes blogg, det er en koselig personlig hverdagslivblogg fra livet hennes med samboer, utflukter, litt oppussing, interiør, refleksjoner. Altså dette er den bloggen av alle blogger som finnes, hvor det er minst sannsynlig å finne noe som er noe å slå ned på. Så dette er bare dårlig gjort rett og slett. Ekskludering og mobbing fra big FB.

Dere kan stikke innom Lenes blogg her og saumfare bloggen i jakt på noe kontroversielt eller upassende, hvis dere mot all formodning skulle finne noe, så gi meg beskjed. Tenker kommentarfeltet mitt blir tomt for den slags tilbakemeldinger. Uansett en hyggelig blogg å besøke.

Link: Leneetarnes

Første gang jeg hørte om at en blogger var utsatt for dette var Monica Vederhus hvis blogg den gang het «Tilbake til livet». Facebook lot henne ikke dele noen innlegg noen steder. Hun var bannet, fryst ut, uten noen som helst begrunnelse. Monica Vederhus frontet sin blogg med et gjennomgående tema om å bli rusfri, holde seg rusfri, livet tidligere og livet nå. Ikke noe regelbrudd eller upassende, men likevel raderte Facebook henne vekk.

Link: Monica Vederhus

Jeg skulle egentlig ønske at alle som en sluttet å bruke Facebook, de har fått altfor stor makt. Men med det at de faktisk er så store så blir solidariteten mellom oss mennesker så alt for liten. For om vi er ti stykker som sletter profilene våre på Facebook for å ta avstand til hvordan de eksempelvis har behandlet Lene og Monica, så betyr det nada for de som drifter plattformen. Men jeg kan likevel skrive dette og si at Facebook suger!


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

På FacebookLink!!

#facebook #bunnytrash

11 kommentarer
    1. Dette gjør meg varm om hjerte, det skal du vite.❤❤🙏 Tusen takk for fin omtale og fokus på en problematikk som overhodet ikke skulle eksistert. Det er kjipt pga lesertall, det er kjipt pga info man får opp i de forskjellige blogg grupper om denne bloggen. Jeg håper jo i det lengre løp at jeg skal slippe å måtte dele innlegg i alle slags grupper (skal fortsette i dine). Men vi mennesker er enkle og vi vil ha det enkelt, så at jeg ikke kan dele link gjør så jeg mister lesere helt klart 🤦‍♀️

      Klem til deg

      1. Jeg skjønner problemet veldig godt, jeg vet selv at mine lesere kommer via Facebook. Jeg har nesten ingen som går inn via Egmont/blogg.no. Andre bloggere kan jeg telle på én hånd. Venner og bloggere deler ikke mine innlegg, så for at bloggen min skal fungere er jeg avhengig av lesere fra Facebook som liker og deler og har interesse for de temaene jeg tar opp og prøver få ut budskap om. Håper ting ordner seg snart Lene, for det er veldig urettferdig at akkurat du skulle bli utsatt 🥰

    2. Jepp, fb er ein gjeng fascistiske nazirotter, og det eineste som får dei til å la deg vera i fred, er å poste eitt innlegg, der ein skriv det beint ut. Eg tok skjermdump av ein blokkert posting, og to blokkerte kommentarer, og skreiv dette som overskrift, og posta på eitt par sider. Etter det har dei ikkje tatt i noko av det eg har posta, eller kommentarer. Andre som legg ut det same som meg, verte satt i fb fengselet tvert.

      1. Jeg havner i FB-fengsel 1-2 uker annenhver måned i snitt. Men Lene som jeg skriver om i innlegget, når de gjør dette med henne så skulle alle på Facebook vært blokkert. Denne damen har ikke i seg å si stygge ord engang, og en blogg som ikke har noe snev av politikk, sex, religion eller noe som kan krenke. Det blir for dumt.

    3. Det er rett og slett helt horribelt!!
      Jeg mener.. Når de til og med har tatt brydderiet med å forhindre at andre linker til bloggen, så blir det vel så skrudd som det kan få blitt.. Hva pokker begrunner de dette her med, liksom!? Dette er jo en ‘feel-good’ -blogg som er kjemisk renset for potensielt støtende materiale!

      1. Det er det jeg reagerer kraftig på, for nå har jeg fulgt denne bloggen de siste månedene fast, Lene har det ikke i seg rett og slett å gjøre noe som helst som skulle tilsi at de skulle hatt en grunn, så dette er piss og bullshit!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg