Dagen i dag er historisk for kjærligheten og ekteskapet!


Registrert partnerskap (Partnerskapsloven) var en lov som regulerte parforholdet mellom to av samme kjønn. Den ble innført våren 1993 og opphevet 1. januar 2009, da endringene i ekteskapsloven ble iverksatt.

På daværende tidspunkt viste et flertall på 58 prosent at de var imot loven om likekjønnede ekteskap, mens et mindretall på 28 prosent støttet det. For meg er det en gåte at dette skulle være et problem for noen. Religiøs fanatisme ble sagt å være den største årsak. Det skulle visstnok være ukristelig at par av samme kjønn skulle kunne vise sin kjærlighet på denne måten og inneha samme rettigheter som alle andre. Disse såkalte kristelige holdningene minner mer om hva vi ser i islam som er imot likeverd, likestilling, ytringsfrihet og grunnleggende menneskerettigheter.

Det var i mars 2008 at lovendringsforslaget for felles ekteskapslov lagt fram i statsråd. Og 11. juni 2008 vedtok odelstinget den nye ekteskapsloven. Den trådte i kraft 1. januar 2009, og med det ble partnerskapsloven opphevet og likekjønnede par, altså homofile og lesbiske kunne inngå ekteskap.

Selv ble jeg gift under partnerskapsloven i 1997. Han jeg da ble gift med og jeg var de første som signerte for dette i min fødeby, i hele landsdelen faktisk, det på tross av at partnerskapsloven trådte i kraft hele fire år før. Jeg kan ennå ikke se at noen har tatt skade, lidd nød eller hatt noen negative følger eller konsekvenser av at vi erklærte vår kjærlighet til hverandre og ble gitt rettigheter som alle andre. Tvert imot!

Som i mange andre parforhold så opphørte vår allianse, livet gikk videre og jeg traff snuppen min. Vi er nå på 15. året sammen. Vi er ikke gift, men om vi skulle valgt å inngå ekteskap enten av kjærlighet eller på grunn av rettigheter, eller begge deler, det har da intet med andres velbefinnende å gjøre.

I disse dager med mye omtale rundt Pride er det veldig mye snakk om homofile, og et gjentakende utsagn er at homofile burde slutte å eksponere hva vi gjør på soverommet? Vi sover der. På meg virker det som om at det er de som sitter med fordommene som er mest opptatt av homofilt sexliv. Selv tenker jeg ikke noe på det, mindre enn andre tydeligvis, og det er jeg som er homofil. Oh the irony!

Det samme gjelder ekteskap, hvorfor være så opptatt av hva homofile gjør enten det er i tinghuset, på soverommet eller i kirken?!

Kjærlighet bør en kunne unne alle, like rettigheter og et godt liv. Hvis en ikke kan unne sine medmennesker dette, noe som ikke koster mer enn aksept, så har en problemer. Hvis en på grunn av homofile opplever sjalusi så er det ens eget problem, ikke skyv disse problemene over på andre. Mennesker som har problemer, bør bearbeide disse hos seg selv, hvis det ikke lar seg gjøre bør en søke hjelp.

Det at den nye ekteskapsloven ble vedtatt 11. juni 2008. Det er en bra ting! Ja til livet og kjærligheten 💜


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#partnerskapsloven #ekteskap #ekteskapsloven

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg