Dårlig behandlet «feelgood»-blogg!


Det første jeg har å ta opp her på plattformen i dag er urettferdighet og maktmisbruk. Urettferdighet styrt av sosiale media, urettferdighet styrt av Facebook.

Det eksisterer mange blogger fra mange forskjellige som har sine historier å fortelle, sine budskap å formidle. En liten blogg blant alle disse er bloggen til Leneetarnes som lenge har eksistert på listen over toppbloggere på blogg.no hos Egmont.

For tre uker ble bloggen til Lene blokkert på Facebook og Instagram, hun får ikke delt sin blogg, og ingen andre får dele den heller. Ikke fikk hun noen advarsel eller varsel om dette, det bare skjedde. Ingen forklaring i etterkant fra Facebook, og hun får ikke noe svar på henvendelser hvorfor, og hun har derfor ikke peiling på hvor lenge det skal være slik.

For meg er det helt tydelig at Facebook her har gjort en feil. En kan bla gjennom bloggen til Lene og der finner man ikke noe politisk ukorrekt, ikke noen ufine ytringer, ikke noe kontroversielt whatsoever.

Dama har ikke noe ufint å si om noe eller noen. Det ligger ikke i blodet hennes. Den røde tråden i bloggen hennes er hverdagslivet, familielivet, tanker om livet, kjærlighet, oppussing, interiør, hva livet har å by på som burde verdsettes mer, dette er en «feelgood» blogg som absolutt i en rettferdig verden hadde blitt den siste til å bli utsatt for sensur og blokkering. Hun har mange gode ord til ettertanke. Men ironisk nok, så har altså Facebook utestengt bloggen henne totalt fra sine sosiale media.

Det kan dessverre se ut som de årene Lene har brukt på bloggen sin vil bli radert og fjernet, at blokkeringen forblir for alltid. Facebook svarer ikke sine brukere, de bryr seg ikke om egne feil og at enkeltbrukere blir utsatt for deres feiler. Facebook har blitt så stort at menneskene bak profilene hos dem, deres brukere, har ingen betydning for dem.

Teknologirådet Norge er en av aktørene som har forlatt Facebook. Nå ber de alle offentlige instanser vurdere om de burde være på plattformen etter Datatilsynets kritiske rapport.

Link: Teknologirådet mener aktører ble forlate Facebook (NRK).

Datatilsynet oppfordrer altså til å forlate Facebook og Facebooks monopollignende posisjon undersøkes nå av konkurransetilsynene i USA, Storbritannia og Tyskland. Samtidig anklages Facebook for å være skadelig for barn og samfunnet som helhet. Det førte til høring i Kongressen.

Facebook har blitt for mektig på verdensbasis. Når et selskap har blitt så stort og mektig at det kan bidra til å utgjøre et politisk valg, da har det blitt for stort og bør reguleres. Når et selskap har blitt så stort og så mektig at det utgjør en så viktig del av folks liv som det i dag har blitt, og at enkeltpersoner ekskluderes uten grunnlag og selskapet ikke ser ut til å bry seg om enkeltmennesker, sine brukere, så bør det få konsekvenser.

Facebook var et utelukkende positivt sosialt nettverk, i dag er Facebook negativt og ødeleggende. Andre plattformer burde bygges opp og frata Facebook makten og monopolet. Selv har jeg profil på MeWe.

Anyways, stikk gjerne innom Lene og etterlat gjerne noen gode ord for å motivere henne og kanskje inspirere til å fortsette å blogge, potensielt med en nyopprettet blogg.

Link: Leneetarnes


Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#leneetarnes #facebook #blogg #blogger #sosialemedia #blogging #lene #some #instagram #teknologirådet #datatilsynet #monopolisering #ekskludering #blokkering #urettferdighet #maktmisbruk #mewe #bunnytrash

 

21 kommentarer
    1. Jeg blir litt oppgitt over meg selv for at jeg lar dette påvirke meg, men jeg syns det er skikkelig leit å ikke kunne dele link med mine følgere. Det er klart at det å ha den muligheten gir meg mer engasjement på bloggen, det vet vi jo alle. Derfor har min motivasjon dalt litt de siste dagene.

      Men du er absolutt en av dem som VIRKELIG booster min tanke noe enormt. Jeg er så takknemlig for dine ord, jeg er så takknemlig for at du støtter meg og jeg er så glad for at jeg merker at jeg har flere enn jeg tror her på blogg.no som ser meg.

      Tusen takk Roger, du er virkelig en inspirasjon ❤🙏❤

      1. Jeg ser deg Lene. Men nå tenker jeg at du får lage deg en ny blogg. Denne bloggen du har forsvinner ikke, hvis Facebook en dag skulle rette feilen så er bloggen der. Hvis de aldri skulle rette feilen så er det vel egentlig bedre at du starter en ny blogg nå, jo tidligere jo bedre. Nytt navn, nytt design og ny start – har du en dag du ikke vet helt hva du skal skrive om så kan du kopiere innlegg fra den «gamle» bloggen din 😜

        1. Takk, det er godt å vite <3 Tanken på å lage en ny blogg er veldig skremmende og sitter LANGT inne. Er litt spent på å se om det nå etter 3 uker skjer noe, hvis ikke så er det jo kanskje ikke meningen at NOE skal skje 🤔

    2. Jeg er så enig! Jeg har opplevd det samme og man står der maktesløs når det skjer. 🙁 man er jo avhengig av og få delt dette, og den som sier at lesertallene ikke betyr noe lyger. Jeg heier på Lene og håper så inderlig at det ordner seg snart <3

      1. Jeg husker godt da du delte «den mest blokkerte bloggen på Facebook» 😂 ja, både du og jeg vet hvordan dette er, det er vel derfor vi er kanskje litt mer engasjerte enn andre i denne saken?! Det, og at Lene er ei kul dame som ikke burde blitt behandlet så urettferdig av et selskap av dimensjoner.

        1. Selvsagt! tenker det er viktig at vi støtter hverandre. Det gjør det mer personlig når vi faktisk har sittet i den samme båten selv. Jeg kjenner hvor innmari irritert jeg blir fortsatt når jeg tenker på det.

    3. Det er SKIKKELIG dårlig gjort og RART!!! at hun har blitt utestengt sånn. Skjønner det ikke. Hun har den “snilleste” bloggen jeg vet om omtrent. Det går ikke an å stenge henne ute pga det!! Håper hun får noen svar i det minste, at man kan komme i dialog.. Fint at du tar opp dette 🙂

      1. Jeg har litt erfaring med FB og blokkering, jeg tror dsv ikke hun får noe svar fra dem, men helt enig, dette må være den snilleste bloggen som er, og veldig urettferdig at hun skal oppleve dette.

    4. Stakkars Lene, dette er ikke bra. Jeg har ikke helt forstått hva det har dreiet seg om. Så enig at bloggen hennes er en feelgood blogg. At det går an! Skal absolutt innom henne. Takk for at du setter lyset på denne saka<3.

    5. Var inne på bloggen til Lene Elisabeth, og las noko av det hu har skrevet.
      Ein flott blogg, med sterkt bodskap ♥️.
      Så til blokkeringa av henne på fb. Det kan eg forstå, for hu skriv ein del om angst, og bearbeiding av den.
      Zuckerberg er med i WEF, som står bak agenda 2030, og frykt/angst, er deira fremste våpen. Folk som lider av angst klarer sjelden å tenka logisk og rasjonelt, og Lene Elisabeth bidreg til at nokon finn tilbake den evna, og då kan dei sjå kva djevelskap deisse folka (WEF) styrer med, og det må dei jo prøve å forhindre.
      Tenk om folk skulle verta kvitt klimaangsten, pandemiangsten og rasismeangsten med meir, og oppdaga kva som eigentleg skjer i verda i dag. Då stiller ikkje dei så sterkt, og mister makta dei har over folk.
      Dette høyres nok ut som ein skikkeleg konspirasjonsteori, men tru du meg. Etter 27 års aktiv tjeneste med hemmelige oppdrag for den gjengen, så er der ingen konspirasjonsteori som overgår sanninga.
      WEF består av dei mest vondskapsfulle menneskene som finnes.

      1. Vet du at jeg har ingen tvil om akkurat det, men samtidig er dette med angst et ganske utbredt tema i bloggverdenen, og i går på Verdensdagen for psykisk helse så handlet nesten hele plattformen om angst.

        1. Ja, men dei må jo vise eitt visst måtehold, og så kjem det litt ann på korleis ein skriv om angst.
          Ei psykiatrisk sjukepleiar eg har hatt litt kontakt med, fekk og til stadegheit sperra innlegg på fb, når hu skreiv om angst. Ikkje alle, men nokre. Når me gjekk igjennom dei, var det alltid innlegg som handla om metodar til sjølvhjelp i forhold til sjukdomen. Der hu berre skreiv om sjukdomen generelt, dei gjekk rett igjennom. Så der var ein rød tråd gjennom det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg