Det er aldersdiskriminering!

Før tenkte jeg aldri på aldersdiskriminering, jeg trodde nesten ikke det eksisterte. Altså å rakke ned på noen pga alder er bare sååå langt fra min oppdragelse. Jeg vokste opp med at man skal respektere de eldre, og passe på de unge.

Etterhvert som jeg selv ble eldre tok jeg til meg filosofien at respekt er gjensidig, en er mot andre slik en ønsker å bli behandlet selv. Det er helt uavhengig av alder som for meg bare er tall for å bevise identitet. Tall en må ha i fødselspapirer, pass og førerkort for å bevise hvem en er, kunne tjene penger, kjøre bil, reise utenlands og så videre. Bevise at en er en lovlydig person som kan bevege seg fra A til B. Det har tatt meg noen tiår å bli bevisst på aldersdiskriminering, og hva det faktisk er.

Det var i 2015 at mitt store idol Madonna ga ut sitt album «Rebel Heart» med fantastiske låter som «Devil Pray», «Ghosttown» og tittelsporet «Rebel Heart». Medprodusenter var blant annet Billboard, Diplo, Kanye West og Avicii. Nicki Minaj, Nas, Chance The Rapper og Mike Tyson var gjesteartister. Et solid og sterkt album. Men mange vet ikke engang at det ble gitt ut. Under promoteringen av albumet så kom det frem at amerikanske radioer ikke ville spille musikken hennes mer. Hennes nye musikk. På grunn av alderen hennes. De ønsket kun å spille musikken til «nye og unge» artister. Så slik ble det da, en av musikkverdenens største artister ble nektet sin musikk på amerikanske radiokanaler fordi hun hadde nådd 57 år. Eneste måten hun kunne promotere seg selv på var å legge ut på turne. «Rebel Heart Tour» som ble en fantastisk suksess og utsolgt verden over. I år blir Madonna 61 år og kommer ut med nytt album, og mest sannsynlig en helt ny måte å promotere det på siden radio ikke vil. Blir spennende å se..

Men altså, hva er dette for en måte å være på? Mot sine medmennesker? På grunn av tall.. Jeg tenker at radio burde spille musikk så lenge det er bra og kul musikk. Hvem skulle tro at det vi hører på radio av musikk i dag er avhengig av om artistene er «unge» eller ikke?? Nå vet jeg ikke om det er slik her til lands, men i Amerika er det blitt slik, og da kommer det etterhvert hit uansett.

Men aldersdiskriminering eksisterer i beste velgående i Norge i dag, og har vel alltid vært her, men det er i det siste på internett og sosiale medier jeg synes det har tatt veldig overhånd og blitt veldig ufint. Jeg har faktisk blitt tilskrevet flere ganger at jeg som 41 år ikke har noe å si, mine meninger teller ikke. I temagrupper, på bloggsider og diverse nyhet, debatt og diskusjonforum har jeg fått tilsnakk pga alderen min. Altså meninger betyr mindre enn alder på steder der man utveksler meninger. Hvor teit er ikke det?!?!!

Utviklingen er blitt slik at sosiale medier er blitt nye samfunn. Alle skal jo ha lov til å bevege seg i samfunnet, og alle skal jo ha lov til å ytre seg. Eller? Ta rosabloggerne for eksempel. De er veldig opptatte av alder. Isabel Raad var med på Paradise Hotel i fjor, og gjennom hele sitt opphold uttalte hun om de andre at de var så unge, barn og drittunger. De var faktisk på hennes alder, 2-5 år som skilte dem. Men jeg synes ikke det er det verste.

Ta Sophie Elise, hylekoret og hennes «wannabees». Sophie Elise legger ut offentlig til alle å lese, «klikk her» skriver hun, og så stiller hun spørsmål. «Hva synes dere om silikonet mitt, implantatene» eller hva det måtte være. Spørsmålstegn!! Da er det fritt fram for alle å si hva dem mener. I hvert fall hvis man er under en bestemt alder. Er man eldre er det ikke greit. I hvert fall ikke hvis man ikke gir Sophie Elise medhold. Da får man høre det av hylekoret. At man er gammal og har uverdige meninger på grunn av det. Jeg synes det er helt forkastelig.

Når man diskuterer og ytrer seg, så er det er jo politikk og situasjoner i samfunnet hvor vi alle deltar. Om jeg mener og ytrer at jeg synes hverken det er fint eller flott at man opererer inn implantater, bruker silikon og botox og forteller 11 åringer at det er greit, fint, ufarlig og flott. At det skaper kroppspress og usikkerhet. Så er jeg, vi, uavhengig av alder i vår fulle rett til å ytre det i et offentlig diskusjonsforum.

Jeg husker da mine besteforeldre levde. Min bestefar brukte si «den ungdommen, den ungdommen» og meningen sin om det som var årsaken til meningen hans. Jeg ba han ikke holde kjeft, jeg sa ikke til han at hans mening ikke teller fordi han var eldre. Jeg respekterte meningen hans. Jeg ber ikke mammaen min holde kjeft fordi hun er eldre. Eller naboen min, eller mannen i gaten. Ikke på grunn av alder i hvert fall. Og i en samtale eller diskusjon har jeg aldri, ei kommer jeg heller aldri til å bruke alder i mot noen. En del av mine beste venner er flere år eldre enn meg, og noen er en hel del yngre enn meg. Meningene deres er like betydningsfulle, vise, smarte, dumme, lure, uintelligente, idiotiske, rare og intelligente uansett alder. Bruker man alder som argument eller mot noen så er man bare dumme.

Tenårene mine husker jeg som en lang og innholdsrik periode hvor mye skjedde og man hadde hele livet foran seg. Plutselig var man 18 år, og nesten som om det var dagen etter var man plutselig 20 år. Tiden går fortere og fortere. Fra jeg var 30 til jeg ble 40 føltes som under halvparten i tid som fra da jeg var 20 til jeg ble 30. Så til dere aldersdiskriminerende arrogante besservissere vil jeg bare si, pass dere nå, eldrehjemmet er rett rundt hjørnet!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#alder #aldersdiskriminering #diskriminering #ageism #samfunn #internett #sosialemedier #respekt #oppførsel #oppdragelse #politikk #ytringsfrihet #offentlig #debatt #diskusjon #temagrupper #blogging #bloggere #blogh #bunnytrash

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg