Det er noe galt med øynene mine!!

Helt siden begynnelsen av september har jeg vært plaget med øynene mine. Det begynte med at det plutselig dukket opp en utvekst i øyekanten under mitt venstre øye. Jeg trodde faktisk først det var en kvise og tenkte at det var da en meget underlig plass å få den, og at det ville bli meget ubehagelig før den ble borte. Men det var ingen kvise, utveksten ble større og irriterte øyet slik at det ble rødt.

Etter noen uker ble det til at jeg skaffet meg sotede briller og kontaktet lege. Jeg måtte vente noen uker til før jeg kom til lege. Da viste det seg at min lege var syk og jeg endte hos en vikar. Vikaren avskrev meg med å sende inn henvisning til øyelege på sykehuset.

Noen ganger synes jeg at fastlegeordningen er idiotisk. Jeg kunne henvist meg selv til sykehuset. Trenger hverken utdannelse eller å være lege for å kunne gjøre det.

Etterhvert kom det et skriv fra sykehuset om time hos øyelege i februar. Et par dager etter hadde jeg besøk av en venninne som er sykepleier, hun ba meg gå rett tilbake til legesenteret og be om kloramfenikol øyedråper og øyesalve. Det gjorde jeg, og dama i skranken noterte og sa jeg ville høre fra dem ganske snart om eventuell resept.

Senere samme dag ble jeg oppringt av denne vikarierende legen jeg hadde vært hos. Han ba meg komme til hastetime hos han fordi han ville se på øyet mitt igjen før han skrev ut resept. Jeg møtte tidlig morgenen etter, og mannen så ikke på øynene mine engang før han skrev ut reseptene. Det var tydelig at han bare ville ha dokumentasjon på at jeg hadde vært der slik at han hadde sitt på det tørre.

Å leke lege kan jeg også, det irriterer meg å ha slike i helsevesenet, men én ting er sikkert, jeg skal ikke inn til den karen igjen.

Etter et par uker med øyedråper og salve, samt at jeg holdt en våt varm klut mot øyet noen ganger daglig, så forsvant utveksten. Jeg begynte så med vanlige briller igjen.

Men et nytt problem hadde oppstått.

Når jeg våknet om morgenen så åpnet ikke øyet seg. Jeg må åpne det fysisk med handen min. Det er som om muskler i øyet er svekket. Dette har også begynt å skje med det høyre øyet mitt også. Og når jeg har fått åpnet øynene så føles det som om jeg har utvekster eller noe bak øyelokkene. Jeg må blinke masse og det tar en stund før øynene føles «normale» etter jeg har våknet.

Enda er det en god stund igjen til timen hos øyelege. Men jeg har også en ny time hos min fastlege med en gang hun er tilbake på jobb i begynnelsen av januar. Kanskje kan hun hjelpe meg å få time hos øyelegen tidligere..

Nå er det så mye rart med øynene mine at jeg frykter nesten å bli blind. Ikke at jeg har merket noe på synet, men jeg leser, skriver og spiller bingo så mye jeg kan inntil jeg vet hva dette egentlig er og får det fikset.

I kveld skal snuppen og jeg til middag og noget attåt hos en venninne, og jeg setter veldig pris på at øynene mine fungerer slik at jeg ser veien og vet hvor jeg skal. Det skal jeg slutte å ta som en selvfølge, for det er faktisk ingen selvfølge lenger. En må lære seg å sette mer pris på det en har.

En riktig god helg til dere alle!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#øye #øyne #irritasjon #utvekst #sotedebriller #briller #lege #vikar #fastlege #øyelege #henvisning #sykehuset #sykepleier #kloramenikol #øyedråper #øyesalve #dråper #salve #fastlegeordning #hastetime #resept #dokumentasjon #muskler #øyelokk #blind #frykt #redsel #angst #bingo #sette #pris #på #god #helg #jatillivet

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg