Enig eller uenig?


Stadig oftere og ellers mellom hver fullmåne opplever jeg personer som stiller spørsmål om ting de egentlig ikke vil høre svaret på. Personlig er jeg ikke slik at jeg bare svarer ja eller nei, det er enten eller, men da med et litt mer utfyllende svar.

Noen ganger merker jeg at folk «lukker ørene», jeg har opplevd det selv, folk som ikke hører når jeg svarer, og jeg har observert det når andre snakker. Bekreftelse på mine observasjoner har flere ganger forespilt seg, da med at samme tema dukker opp, og da kommer det frem at ikke et ord som er blitt sagt er blitt vurdert eller tenkt over engang. Som om samtalen aldri har skjedd.

Det er helt greit på mange måter, en skulle tro at det er veldig frustrerende med slike situasjoner, men det er nå engang slik at selv om enkelte føler at de ikke har noe å lære av hverandre, eller av meg, eller om meg, så lytter faktisk jeg, og jeg lærer av andre, og jeg lærer mye om disse andre.

Vi er kommet i en tid der det er slik at mobiler, sosiale media, myndigheter, media og i det hele tatt styrer mennesker. Jeg husker at en person jeg kjenner skrev en status på FB for litt tilbake siden. Den statusen fikk meg til å tenke. Uttalelsen var slik at vedkommende ikke var blitt zombie, men fulgte strømmen hva viktige avgjørelser angår. Jeg bare, ehh..??

En annen situasjon, og et helt annet menneske må sies, var en samtale om hvor mange leiligheter det var i en bestemt blokk, og jeg svarte at det er fire oppganger med seks leiligheter i hver. Vedkommende dro da opp mobilen og fant fram kalkulator. Jeg bare, ehh..?

En mann jeg kjenner har sagt rett ut til meg at han kjøper VG daglig, fordi han mener det VG skriver. Snakker man om noe som ikke har blitt tatt opp i VG så har han ingen mening om saken. Jeg bare, ehh..?

Jeg har ikke høyere utdannelse og er ikke ekspert på noen felt annet enn mitt eget liv og egne erfaringer. Men er det slik at en ikke kan lytte eller lære av hverandre så har man ikke mye å hente fra samfunnet? Robotisk, zombie, indoktrinert, hjernevasket, ignorant.. mange ord en kan bruke. Noen velger bare å melde seg ut fordi ting oppleves ubehagelige.

«Scientia potentia est».

«Knowledge is power».

– Sir Francis Bacon

«Cogito, ergo sum».

«Jeg tenker, altså er jeg».

– René Descartes

Den som aldri lytter, den som ingen interesse viser, intet nytt lærer.

Enig eller uenig? 😜


Denne bloggen tjener ikke penger på klikk! Jeg har i mange år driftet denne bloggen uten intensjon å tjene penger på dette, aldri fått utbetalt én krone for blogging. Alt jeg skriver om er ut fra engasjement og interesse. Jeg har grupper hvor jeg publiserer mine innlegg etterhvert som de blir produsert. Dere er mer enn velkommen til å følge disse.

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#tenkeboks #tenketank #filosofiskehjørnet #bunnytrash

6 kommentarer
    1. Hmm….betenkelig at det er sånn det har blitt. Menneskene er fascinerende. Noe av det jeg liker godt er å lytte til hva andre har å fortelle. Og spesielt når jeg har spurt om noe. Og det er kanskje derfor jeg liker så godt å lese blogg også.
      For jeg liker å høre/lese hva andre har å si. Men det er nok mange som har stengt seg inne i sin egen boble, og tror at det er der livet er, så da spiller ikke andres liv noen spesielt stor rolle.
      Ha en fin kveld ♥

    2. Agree! Knowledge is power!
      Men jag skall ärligt erkänna att jag ibland frågar saker.. Och jag kanske inte alltid “gillar” svaret.. Så på något vis “stänger jag av”.
      Dock ligger det kvar i bakhuvudet och efter ett tag har jag processat och tagit till mig infon i alla fall.
      Så..Ibland tar det tid .. Men att lyssna och reflektera Är viktigt! Hur skall vi annars kunna utvecklas och komma vidare i livet?

      1. Mange ganger, veldig mange ganger liker ikke jeg heller svaret jeg får, men jeg får med meg og jeg er interessert i begrunnelsen til svaret. Jeg har også endret syn i saker fordi jeg har lyttet og da kunne se flere sider av samme sak. Å sitte med meninger uten kunnskap er som å bæsje der man spiser.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg