Etter vaksinering av mine nære og kjære, venner og nettverket vårt.


I noen innlegg tidligere har jeg skrevet om bekymringene mine rundt at snuppen min, min nærmeste skulle vaksineres. Han jobber i akutten og også gjennom siste året en del i corona-teltet med testingen av befolkningen. Så jeg gruet meg veldig da jeg regnet med at han tidlig ville få tilbudet om vaksine.

Han valgte som de fleste andre å la seg vaksinere, det var hans avgjørelse, samtidig som han følte at han ikke hadde noe valg med jobben han har. Så jeg gikk lenge og gruet meg til den dagen det skulle skje. Så kom dagen, den 17 februar ble han og flere av hans kollegaer vaksinerte. De var fem stykker sammen den dagen.

Dette var AztraZeneca vaksinen. I følge informasjon rundt dette så ville eventuelle bivirkninger komme i løpet av 1-3 dager. Dette er det lille man vet per i dag, bivirkninger etter noen måneder, et år og to år vet vi ingenting om. Så det gjenstår å se.


Men uansett. Nå har det da gått snart to uker. Heldigvis ingen bivirkninger har min kjære fått. Han merket selvfølgelig at han hadde blitt stukket, og at der var satt en vaksine, men ellers har han vært helt fin. Ingen økt kroppstemperatur, ingen smerter, ingen hodepine. Ingenting. Men det må sies at han er den eneste av de fem som tok vaksine som ikke har hatt bivirkninger.

To av de andre opplevde feber og andre milde bivirkninger. De to siste fikk høyere feber og ble dårlige, hun ene begynte først å fryse, deretter ble hun så varm at hun ikke klarte å ha klær på seg. Der var også skjelvinger og så videre. Men alt er bra med alle fem i dag.

Av alle de som jobber akkurat der så er det bare én som har takket nei til tilbud om vaksine. Om hun er konsekvent nei, eller om det er inntil videre for å se ting an, det vet jeg ikke.

Per i dag er det meldt om passerte 2215 bivirkninger så langt, av disse er passerte 1204 behandlet. Per 25/2 er 208 av tilfellene regnet som alvorlige, mens 996 er såkalte «mindre alvorlige». Per 18/2 (oppdateres bemerkelsesverdig sjeldent) er det behandlet 93  meldinger om dødsfall etter vaksinering hos eldre pleietrengende. Det foreligger ingen offentlige opplysninger om dødsfall blant yngre, eller ikke-pleietrengende etter vaksinering.


Jeg hadde nettopp nå en dialog med en venninne som også er Helsearbeider. Hun opplevde at sin kollega som også fikk vaksinen AstraZeneca fikk farlige bivirkninger. 2 timer etter vaksinasjonen så havnet hun på legevakten med anafalystisk sjokk, hoven tunge, svelg og gane, hun kunne knapt puste!!!

Denne kollegaen er nylig fylt 40 år, altså i sin beste alder egentlig. Hun ba helsepersonellet innstendig om å dokumentere det hele. Og som hun og venninnen min sier, «da håper vi det ble gjort!». Jeg håper også det, men jeg merker at innen helsesektoren er det faktisk en del som er skeptiske. At man «håper det blir gjort» viser at man har ikke 100% tillit til hvordan ting fungerer, og det burde si litt når disse er helsearbeidere selv.

Denne kollegaen kom seg etter et par dager, så da får man håpe at det forblir. Det er jo en dose til som skal settes. Om hun velger å avstå, eller tar den, det får tiden vise.

Venninnen min er litt som meg. Hun har takket nei og stiller seg heeeeeelt bakerst i køen. Så kan hun holde meg med selskap der inntil videre!!

Hold hjertet varmt og hodet kaldt folkens, takk for titten, og ta vare på dere selv og hverandre ❤️


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#pfizer #biontech #moderna #astrazeneca #vaksine #vaksinering #massevaksinasjon #helsearbeidere #helsesektor #bivirkninger #covid #corona #korona #norge

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg