Gode tips til en bedre hverdag!


♥ Det første tipset er det viktigste, det er (1) å ta til deg kunnskapen om at vi mennesker har syv følelser som er grunnleggende og som er de samme på tvers av kulturer – med andre ord likt for alle mennesker.

Dette er: Sinne, tristhet, redsel, skam, avsky, glede og interesse.

Fem av syv primære følelser er smertefulle eller vonde følelser. Det at de fleste av de primære følelsene er vonde eller smertefulle betyr at vi skal ha det mye vondt. Det er en del av å være menneske, så du er ikke alene om å ha en dårlig dag, eller ha det vondt, alle mennesker opplever dette, selv om mange prøver å gi inntrykk av noe annet.

♥ Det andre tipset mitt er å være ærlig med deg selv, akseptere det første tipset mitt her. Akseptere dine følelser. Er du sint, så vær sint. Knus et glass, slå på boksesekk, hyl alt du kan. Finn din måte å bearbeide dine følelser. Er du trist, så gråt hvis du vil det. Å gråte er en bra ting, ikke tro noe annet. Kryp under dyna og ligg i fosterstilling.

Hva som helst som er i tråd med (2å være ærlig, akseptere og bearbeide akkurat den følelsen du har. Er du redd, ikke flykt, men konfronter frykten. Er du skamfull, be om unnskyldning eller tilgivelse, snakk med en venn. Vær åpen.

Å snakke med en venn (3) er et tips i seg selv, uansett hvilken følelse du sitter med. Har man en god venn som en kan stole på og snakke med alt mulig om, så hjelper det utrolig mye.

Snakk om hvordan du har det, men ikke la dine følelser gå ut over vennen.

Det er mye følelser i musikk. Som jeg bruker si, «forskjellig musikk til hver sin tid». Sett på den musikken som du føler passer til dine emosjoner. Har du kjærlighetssorg, hvilken musikk passer? Er du sint, hva passer da for deg? Å høre musikk (4) er bra for hjerte og sjel.

For tiden hører jeg mye på siste albumet til Kylie «Disco», det er oppmuntrende og jeg får gjort ting hjemme. Miley Cyrus album «Plastic Hearts» har litt «fuck you attitude» som gjør meg godt for tiden. Madonnas album fra 90-tallet «Bedtime Stories» får meg til å slappe av, og hennes siste «Madame X» tar meg med på en reise, en virkelighetsflukt.

Alle har noe å glede seg til/over, så hvis du velger å ikke tenke på eller bearbeide følelsene som gjør at du har en dårlig dag, hvis du velger å utsette bearbeidelsen, så (5tenk på noe du har å se fram til, eller ting du er glad for.

Nå er det helg, snuppen min har fri fra jobb denne helga. Skal kjøpe noe snacks og vi skal ta noen drinker i morgen. Sitte på balkongen, høre bra musikk og se på alle fargene som vi har pyntet med her til jul. Kanskje hvis vi er heldige bestemmer en venn eller tre seg for å komme på besøk også. Søndag skal vi kose oss på sofaen med jentene våre.

Jeg har en kjempesnill og god samboer og en herlig liten familie. Vi trives så godt sammen og vi er så glade for at vi fikk kjøpt leiligheten vår for et år siden. Vi trives veldig, og det var virkelig rette tidspunkt, rett før verden forandret seg med året 2020.

Skriv gjerne punkter på et ark, det kan fungere oppmuntrende.

Som med musikk kan også (6film, bøker og tv-serier fungere. Har du noen favoritter du kanskje kunne tenkt deg å se igjen? Eller en fantastisk bok å fordype deg i?

For tiden ser jeg «The Crown» serien på Netflix. Den er interessant, og jeg har ikke sett noen sesonger før, så nå tar jeg hele serien på én gang. I slutten av måneden kommer siste halvdel av finale-sesongen med «Vikings», den ser jeg fram til.

Hobbyer (7) kan også fungere for å stenge ute «støy» fra omgivelsene. Hobbyer er sunt og kan hjelpe en å slappe av. Jeg brukte for eksempel å male bilder over en periode, jeg har staffeli og har planer om å gjenoppta malingen etterhvert. Siste året har jeg fått veldig sansen for å gå tur i naturen, der kan en få inspirasjon, ta bilder, trekke frisk luft og tillate seg å kjenne på følelsene sine og kjenne at en lever.

  mitt åttende og siste tips i denne sammenhengen: å minne deg selv på at du er et menneske, du har følelser som alle andre, og at de to øverste tipsene mine i innlegget her er de grunnleggende og viktigste.

Det tredje rådet er også veldig viktig, det er fint med gode venner som en stoler på.

Resterende råd, eller tips, er «midlertidig flukt». Om du «flykter» fra en dårlig dag, utsetter bearbeidelsen, så vil det en dag komme igjen, en ny dårlig dag – det som ikke blir bearbeidet eller håndtert vil alltid komme tilbake.

Det er greit å «utsette» litt, men bearbeidelsen må til, hvis ikke kan det etterhvert bli for mye, og det er ikke bra.

Jeg tror at hvis du virkelig (8jobber med de to første tipsene, at du tar til deg kunnskapen, aksepterer og bearbeider, så vil du straks oppleve å ha det bedre med deg selv og dermed bedre med andre, og en bedre hverdag.

Husk, du er ikke alene.

Lykke til ❤️



Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#sinne #tristhet #redsel #skam #avsky #glede #interesse #livet #følelser #råd #tips #makeyourownkindofmusic #palomafaith #jatillivet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg