Helsevesenets mottakelse av rusmisbrukere.


Jeg vil gjerne dele en sak som jeg synes flere burde vie litt ekstra omtanke. Ei jeg kjenner er nå innlagt på sykehuset på grunn av kroppskomplikasjoner. Hun har hatt det tøft lenge og levd med sterke smerter og har måttet ta i bruk hjelpemidler (krykker etc) for å komme seg i mellom for å overleve hverdagen, det være til butikk for å handle mat, lufte hunden og slike ting som en må uansett.

Hun har ventet lenge på operasjon for å få livskvaliteten tilbake. Med en pågående pandemi har denne blitt utsatt og utsatt. Til ganske nylig, da ble operasjonen utført og det har tilsynelatende sett ut til å være vellykket. Men.. Det til side, for det er ikke hva innlegget handler om.

Etter noen dager på sykehuset la hun ut følgene tekst på sine sosiale media:

«Jeg er vant med å bli dømt med en gang jeg kommer på legevakta eller sykehuset. Fortiden min er ingen hemmelighet. Jeg har vært veldig åpen og ærlig om den. Jeg er nå på sykehuset på grunn av et sår som har blitt til infeksjon. Irrelevant egentlig, for det ikke det jeg skal fram til. Jeg vil bare fortelle at dette er første gangen på jeg vet ikke hvor lenge at jeg ikke har blitt dømt for min fortid som rusmisbruker. Det er noen som spør, og de spør av nysgjerrighet, det er helt greit og må være lov. Åpenhet gir forståelse. Jeg vil bare uttrykke min takknemlighet for den fantastiske jobben de gjør her. På grunn av korona kan ikke vi pasienter hente kaffe engang. Så nå må pleierne gjøre alt og mer til her, de må hente frokost, kaffe og hva det måtte være til hver og en av oss som er innlagt, selv om mange av oss er fullt kapabel til å gjøre det meste selv. De må levere, bringe og hente utstyr til stell og mye annet i tillegg til den jobben de er her for, de tar vare på oss. De holder humøret på hverandre og oss oppe hele tiden med å være blide og positive. Jeg vil med dette dele til alle at sykepleierne her gjør en fantastisk jobb, mens vi ligger bare her på rommet å forlanger.

Heia sykepleierne 👏»

Dette er i og for seg en kjempefin tekst og en kjempebra tilbakemelding til sykepleierne på sykehuset i Drammen. Vi mennesker er så flinke til å dra fram det negative, og kritisere. Det positive blir ofte tatt for gitt, og omtales sjelden. Så hurra for for denne gladmeldingen!

Det jeg her vil si litt om er de ordene som går på hvordan en blir tatt imot som rusmisbruker, eller som en som har historikk som tidligere rusmisbruker. Jeg kan fortelle at veldig mange som har levd som rusmisbrukere over tid kan være tydelig preget av det. En rusmisbruker eller tidligere rusmisbruker er nødvendigvis ikke en dårlig person.

Uten å kjenne til hele historien til min venninne over her, så vet jeg av erfaring at det ofte er opplevelser før rusen som er årsak til et rusproblem. Rus er en virkelighetsflukt, man flykter fra det vonde en har opplevd og de trauma en sitter igjen med som følge av for eksempel å ha blitt seksuelt misbrukt, vokst opp i voldelig og eller alkoholisert hjem, mobbing.. slike ting.

Det å da bli møtt, da særlig av helsevesen, helsepersonell, hjelpepersoner og systemet med stigmatisering, fordommer, en ovenfra og ned holdning, bli sett ned på, bli dømt og dermed tråkket på. Mobbet som menneske, og føle seg mindre verdt fordi en ikke har vært like heldig i livet, blitt brutt ned og ødelagt i hjerte og sjel. Det er brutalt. Man har opplevd overgrep og blitt traumatisert, og da måtte gjennoppleve dette i møte med de som skal hjelpe og være der for en. Det er ikke riktig!


Jeg har sett, følt på og opplevd disse tingene selv. Jeg er veldig glad for at vår venninne her har en positiv opplevelse denne gang. Det er ikke slik alltid. Faktisk kan man si at det er oftere andre veien, at for rusmisbrukere eller tidligere rusmisbrukere opplever man å bli dømt og tråkket på i møte med systemet. Som hun skriver over her, så er hun vant med å bli dømt med en gang hun kommer på legevakta eller sykehuset.

Det er ikke noe en skal være nødt til å bli vant til!!!

Så folkens, jobber dere i systemet, det være NAV, barnevern, sykehus, kommune, institusjoner, legevakt, politi.. eller whatever. Takk for gode holdninger, forståelse og medmenneskelighet. Snakk om disse tingene, spre disse holdningene til deres kolleger. Spre kunnskapen og forståelsen!

Tusen takk ❤️


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#detoffentlige #sykehus #legevakt #rusmisbruk #trauma #rusmisbruker #overgrep #kunnskap #forståelse #sykepleiere #hjelpepleiere #helsevesen #nav #politi #barnevern #medmenneskelighet #nestekjærlighet #omtanke

6 kommentarer
    1. Har hørt mange sånne historier desverre, der tidligere rusavhengige ikke får tilstrekkelig smertelindring etter operasjoner og tom. Keisersnitt😔Helt forkastelig!

      1. Og hvordan msn kan bli snakket til, mange er direkte ufyselige og uspiselige. Mottoet om å være mot andre slik en ønsker bli behandlet selv forsvinner og blir nærmest ikke-eksisterende når man skal forholde seg til noen som har problemer med rus.

    2. Beste blogginnlegget ditt på lenge!
      Slike historier er der desverre mange av.
      Helt tragisk hvordan noen av samfunnets sykeste mennesker behandles.
      Du sier det rett, ufyselig og uspiselig oppførsel ovenfor andre mennesker.

    3. Dette er dessverre ikke noe nytt.. Ruspasienter blir ikke alltid sett på som ordinære pasienter med en godtatt sykdom.. Fint at du kaster lys over det! 🙂

      Mvh Tidligere rusavhengig

      1. Det er desverre ikke noe nytt, men for mange er det likevel det, også har man de som bare lukker øynene. For meg er dette en hjertesak, og da tar jeg det opp med jevne mellomrom for å få folk til å innse at det hjelper ikke lukke øynene. Fin fin dag til deg 🌹

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg