Hva man bør og ikke bør på sosiale medier – helt utrolig!!

Dette innlegget er inspirert av et innlegg jeg så på en venninnes Facebookprofil tidligere i dag. Det handler om hva folk legger ut på sosiale medier, og hvordan det oppfattes eller tas i mot av andre. Jeg kjente meg igjen i mye, så derfor litt redigering, klipp og lim så ble innlegget plutselig hva jeg mener, oppfatter, tenker og føler.

En bør ikke være for personlig i det en legger ut. «Du legger jo ut alt, hva med å holde enkelte ting for deg selv??». Ei kan man da heller dele samfunnsrelaterte saker, for det blir ikke «personlig» nok for de «vennene» som leser. De som følger flokken har faktisk store problemer med at enkelte sier ting rett ut og står for meningene sine.

Bilder av mat, kjæledyr eller sine små barn (no portraits, no public) synes flertallet blir for kjedelig. Og deler en bilder fra reiser, feriebilder eller bilder fra ens flotte hjem, da blir man oppfattet som overfladisk. Da deler en et «glansbilde» av sitt liv og er derfor falsk.

Personlig synes jeg mat ofte ser ekkelt ut på bilder, og det er mye sannhet i at enkelte som presenterer «glansbilder» legger fram en forestilling, skuespill, der de fremstiller sitt liv som bedre enn hva det er. Dem om det, hvis det får dem til å føle seg bedre så why not?!

Man kan heller ikke dele at en sliter med sykdom, lidelser eller økonomi. Da er man ubehagelig og sutrete mot de som er friske og har en bra økonomi. Ja, jeg kjenner meg veldig igjen i dette.

Om man har innlegg fra festlige lag, vorspiel og fest hjemme, på pub eller Kiel-ferga.. så er man et fyllesvin. Er man i virkeligheten ute en kveld i uken, så får man høre at man er nærmest alkoholiker og er ute på pub og bruker penger på øl og drinker hver dag.

Om man deler samfunnskritiske innlegg får man høre at man er helt blåst og bare kan pakke trillekofferten og flytte til utlandet om man ikke trives. Er man for streng innvandring, integrering og kritisk til islam, da er man rasist. Man er også rasist hvis man reagerer med brun tommel-ned på innlegg. Brun tommel-ned er nok til å slette «vennskapet».

«Sjekker man inn» på jobb, treningsstudio, legekontor, tannlege, psykolog og psykiater så må vi be om å slippe dine oppdateringer, for vi er ikke interessert!

Om man skulle lytte til alle krav og ønsker, og nærmest irritasjon og sinne, som mange viser, fordi man (jeg) deler mye som andre ikke vil se, kunne ingen delt noe. Sosiale medier ville blitt helt stille, lagt død. Det er allerede mange som ikke tør ytre seg eller legge ut hva de ønsker. De tåler ikke kritikken, irritasjonen, sinnet og noen ganger hatet som en får rettet mot seg.

Det er trist synes jeg, men slik er det blitt.

Selv deler jeg akkurat det som passer meg akkurat der og da, eller her og nå. Jeg er meg, og jeg er min egen herre, jeg er ingens slave for noen, for hvem jeg er eller hva jeg skal gjøre i mitt liv. Det er slik jeg er i det virkelige liv, og internett og sosiale medier er en del av vårt virkelige liv i dag. Og jeg tolererer ulike interesser og meninger, selv om jeg noen ganger blir provosert og eller irritert. Men jeg blir ikke hatefull og sint, for hver dag er jeg et bedre menneske, jeg scroller heller videre til noe som passer meg bedre. Og om noen legger ut bilder av lapskaus, fårikål, pytt i panne og så videre, så kan jeg på sosiale medier endre på noen innstillinger slik at jeg slipper se det. Ingen grunn til å prøve nekte noen å legge ut hva de ønsker eller hva som opptar dem. Ingen grunn til å bli aggressiv!

Dyremishandling, vold og slike ting tolererer jeg ikke. Ute i den virkelige verden ønsker jeg ikke ha den slags rundt meg, det samme gjelder ellers også. Der er min grense, men det er høyt under taket her ellers.

Så budskapet her er, del hva du vil, når du vil. På sosiale medier, i blogg, så lenge det ikke skader noen. Og nå tenker jeg ikke på de som ønsker å bli krenket og dermed blir det uansett. Krenka-trenden er straks over, vi er i 2019. Uenighet og konstruktiv kritikk må man tåle. Men dere som blir så sinna og ufine for visse saker jeg deler, går til personangrep (jævla homo, jævla blogger, rasist, feite faen, hersketeknikk, dumme nordlenning, frp’er, idiot, hahaha og så videre) av mangel på saklige kommentarer og elementær kunnskap. Dere er intet for meg, jeg omgås ikke slike som dere i virkeligheten, derfor eksisterer dere ikke for meg på sosiale medier heller.

Så vidt jeg vet så lever vi bare én gang, er du et normalt intelligent menneske så deler du hva du vil på nett, og lever akkurat som DU ønsker også utenfor ditt cyberlife 😉

Takk for titten!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#sosialemedier #facebook #blogg #ytringsfrihet #virkeligheten #samfunnet #cyberlife #bunnytrash

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg