Kjenner du noen som sliter med angst, depresjon eller annen psykisk sykdom? Da vil jeg fortelle deg noe..


Jeg kjenner flere mennesker som lider under angst og depresjoner, oftest i form av sosial angst, panikkangst, generell angst, ptsd, suicidale eller andre psykiske problemer under psykisk sykdom.

Jeg har også slitt en del, noe som har ført til utallige legebesøk, angstmestringskurs, medisinering, selvmedisinering og rus. Jeg har kjempet en tøff kamp. En lang kamp. Jeg har det veldig bra i dag, men jeg kan aldri si det, at problemene er over.

Av mennesker rundt meg oppleves det som om at mange tror dette er noe jeg innbiller meg, skuespill, hypokonderi, latskap, trygdesnylting, og gudene vet hva annet. Det er en usynlig krig, en grusom krig. Saken er at når menneskene rundt en ikke ser eller skjønner problemene gjør det at man møter liten og ingen forståelse.

Den det gjelder som sliter psykisk jobber så utrolig hardt for å kunne fungere. En blir lett irritert, frustrert, sint, aggressiv og såret. Uten forståelse fra andre så blir en lett alene i sin verden. Å være sosial, få venner, bygge nettverk, stole på noen. Alle disse tingene blir ofte veldig vanskelige. Mange ser ned på deg, mistror deg og misliker deg sterkt i sin mangel av forståelse. Psykiske sykdommer er ekte. Jeg ønsker for fremtiden at folk blir like empatiske og følsomme for de som lider av depresjon og angst som man er for mennesker som sliter med fysiske lidelser eller sykdommer.

Det er mange som sliter psykisk som heller ville vært blind eller sittet i rullestol fremfor å ha det slik som de har det. Jeg har hatt venner som har hengt seg, skutt seg, tatt overdoser – til og med grillet seg til døde med elektrisitet i badekaret. Ingen som ikke sliter under psykiske lidelser og sykdom gjør slikt!

Jeg har generell angst, under «kontroll» i dag. Men før jeg fikk hjelp var min vei ut enten rus eller sinne og aggresjon. Hadde det ikke vært for rus så hadde jeg kanskje tatt mitt eget liv den gang. Med rus fikk jeg avstand. Men i lengden skapte det nok bare større problemer. En tyr til lettvinte løsninger når det er ingen annen hjelp å få, når ingen hører eller ser deg.

En dag flyttet jeg vekk fra rusmiljøet, rusen og livet jeg levde. Langt vekk. Ting ble meget bedre. Jeg fant kjærlighet og forståelse. Jeg var i jobb, stortrivdes, og jeg mestret hverdagen. Så ble jeg syk og klarte ikke jobbe. Jeg fikk ikke lov, jeg ble erklært en fare for meg selv og andre.

Obstruktivt søvn apné syndrom, og deretter flere andre kroniske diagnoser bare angrep meg én etter én. Da ble det psykiske verre, og jeg fikk panikkangst. Jeg trodde jeg hadde et hjerteinfarkt, noe jeg sammen med blodpropp, hjerneblødning, diabetes og lungekollaps har høy risiko for med min Osas.

Mange ganger har jeg sluttet å puste, luftveiene går tette, andre ganger er det panikkangst. Jeg har hatt ukontrollert hjertebank etterfulgt av svette og risting. Men så skjønte jeg at det psykiske fulgte med mine fysiske symptomer.

Som en person som vet hva angst og depresjon er har jeg lyst å gi noen råd til folk som ikke forstår psykisk lidelse:

1). Ikke anklag noen med angst, depresjon eller andre psykiske lidelser for å være lat!! Mest sannsynlig må akkurat den personen jobbe dobbelt så hardt for å gjøre det som du, eller «vanlige folk» gjør, for å for eksempel våkne, kle på seg, dusje og forlate huset. De som står i dette er ikke bare tøffe, de er helt rå!!

2). Ikke kall noen for dramaqueen, dramatisk eller hypokonder. Ikke vær anklagende, ikke si at en tenker for mye. Ikke spør hvorfor en ikke bare kan slutte med å være så «opphengt»! Vi snakker om en kjemisk ubalanse i hjernen. En hjerne som ofte ikke produserer nok serotonin, hormonet som gjør at mennesket kan oppleve lykke, glede og velvære. Blir som å be en blind mann ta synstest og forlange at han skal forklare farger og bokstaver.

3). Å råde noen til å slutte med medisiner er tåpelig. Å fortelle at en har hørt om metoder, naturmedisin og så videre er velment og informerende, men å be noen slutte å ta medisiner for å håndtere sin angst.. ikke lek lege! Be en diabetiker om å slutte ta insulin og se hva som skjer. Be en epileptiker slutte med antiepileptika! Psykisk sykdom er en reell tilstand som kan være ødeleggende hvis den blir ubehandlet.

Hvis vennen din forteller deg at h*n har et panikkanfall, spør han eller hun hva du kan gjøre for å hjelpe. Hører du noen som fordømmer noen med psykiske lidelser eller usynlige sykdommer generelt – sett dem på plass!!


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#psykiskhelse #psykisksykdom #sosialangst #psykiskelidelser #sykdom #angst #depresjon #suicidal #selvmordstanker #tvangstanker #forståelse #medisinering #medisin #lidelser #ignoranse #uvitenhet #vennskap #osas #fatique #medmenneskelighet #diabetes #epilepsi #generellangst #panikkangst #panikkanfall #medmenneske #omtanke #opplysning #se #hør #lytt #kjærlighet

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg