Lille «Nemo» er død.

For 13 dager siden dro snuppen min og jeg på et fantastisk 2 dagers minicruise til Kiel med Color Lines fantastiske båt «Magic». Det var en fredag, så var vi hjemme igjen søndag for 11 dager siden.

I løpet av den helga har det vært fødsel i akvariet mitt. En av mine to røde platy-hunner hadde fått barn. Før vi var kommet oss hjem var de fleste spist opp av de andre fiskene, så jeg oppdaget ikke hva som hadde hendt før på tirsdagen da jeg skulle foreta et vannskifte i akvariet. Da fant jeg to bittesmå platy-babyer i luftpumpen. Jeg tok dem ut og hadde dem i en egen bolle. I løpet av første natta døde den ene.

Da var det bare én igjen. «Nemo».

Platy er en mexicansk levendefødende populær akvariefisk. Den blir inntil 6 cm lang og kan raskt få over 30 barn på en fødsel. De er utrolig små, men fantastisk at en mor kan bære så mange levende barn.

Det er nå 9 dager siden jeg fant lille «Nemo», og jeg har gjort alt for at han skulle overleve. Jeg har hyppig sjekket verdiene på vannet, og temperaturen. Etter 5-6 dager ble han litt rar, og jeg har flere ganger trodd han var død. Men plutselig tok han seg en liten svømmerunde etter å ha ligget på siden stille og lenge. Han har vært en fighter hele veien, og jeg har hatt håp hele tiden. Siste dagene har han vært i en yngel-kasse i akvariet. Jeg håpet han ville kvikne til igjen der. Men i morges var han død.

Det er utrolig å se noe så smått og lite kjempe for livet sitt. Men det gjør vel alt liv instinktivt. Det er ekstra rart å se på dette i disse dager og tenke på hvordan vi mennesker er.

Kvinnemennesker føder vanligvis 1 barn av gangen. Av 1000 fødsler blir cirka 15 av dem tvillingfødsler, og 1 av 1000 er trillingfødsel.

I «gamle» dager ble det sett på som en «gave» å få tvillinger. Det var oftere komplikasjoner og en tvilling kunne dø. Det hendte med faren min som mistet en tvillingbror, det hendte med onkelen min som mistet en tvillingbror, og det hendte med snuppen min som mistet sin tvillingbror 1 år gammel.

Mer kompetanse, bedre utstyr, sykehus, medisiner og så videre gjør at i dag er det intet problem å få tvillinger. Men det rare er nå i dag er det blitt slik at enkelte kjemper for retten til å kunne abortere et av barnene hvis man blir gravid med to.

Tvillinger, eller barn generelt blir visst ikke sett på som en «gave» lengre, og mange driter tydeligvis i risikoen ved en slik abort. Det er ikke før tilnærmet 13 uke at en kan ta «tvillingabort». Gjøres det tidligere risikerer det å skade den andre tvillingen. Aborten foregår slik at det settes en nål i den valgte tvillingen, en sprøyte med kaliumklorid. Hjertet skrumper da inn og barnefosteret dør. Dette øker faren for at det andre barnet blir skadet og sjansen for å spontanabortere det øker over 15 %.

Dette er ikke det samme som å ta silikon inn og ut av puppene sine (Sophie Elise). Dette er liv. Liv som kjemper for livet. Så det å velge denne løsningen når en har blitt gravid med to friske barn, det er for meg meget underlig. Barn er en gave heter det. Men når slike valg som dette blir tatt, når noen velger å ta livet av sitt eget barn, sin sønn eller datters søster eller bror. Når man vet at det også kan skade det andre barnet, og når man vet at det lille barnet, eller fosteret vil kjempe for livet med alt det har.

Jeg skjønner det ikke, og tenker at disse menneskene ønsker seg ikke barn. De ser ikke gleden med å få barn. Oppdra barn. Skape familie. Dette barnet blir født av egoistiske grunner tenker jeg. Det føler jeg er skummelt, og kjærlighetsløst. Og det er vel ikke slik barn skal vokse opp, uten omsorg og kjærlighet? Det er trist å vite hva mennesker kan gjøre kun for status.

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#tvillingabort #kirurgi #plastikk #abort #spontanabort #tvillinger #foster #barn #fødsel #regjering #operasjoner #livet #kirurgiskeinngrep #statusbarn #kjærlighet #omsorg #status #nemo #yngel #fisk #platy #baby #jatillivet #skal #ha #barn #norge

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg