«Lille Tyrkia» – Drammen

Det første jeg møtte i dag da jeg logget meg inn på internett var artikler fra Drammens Tidende (DT) og Nettavisen om forslag til tyrkiske gate- og vei navn i Drammen.

Jeg husker den gang jeg flyttet til Drammen for cirka 12 år siden så ble jeg fortalt at bystyret besto av flere med innvandrerbakgrunn enn etnisk norske. Jeg sjekket aldri opp om det var sant, men jeg trodde på det. Jeg trodde på det fordi når jeg bevegde meg ute i gatene så opplevde jeg noe som jeg ikke hadde opplevd på noe sted eller i noen by i Norge før. Kanskje med unntak av bydelen Grønland i Oslo. At flertallet rundt meg er innvandrere, fremmedspråklige eller mennesker med innvandrerbakgrunn.

Noen ganger når jeg gikk over bybroen her i byen brukte jeg å telle antall mennesker som  var tydelig innvandrerbakgrunn kontra etnisk norske. Derav kunne en faktisk tro at det bor flere innvandrere i Drammen, enn etnisk norske. Slik er det (heldigvis) ikke, men det kan se slik ut da de som beveger seg til fots i sentrum er flertall innvandrere.

Tidlig ble jeg forklart at bydelen Fjell var en bydel for innvandrere. Bare innvandrere bor der ble jeg fortalt. Hovedsakelig tyrkere. I nyere tid har det endret seg litt, der bor flere etnisk norske der nå enn når jeg flyttet til byen her, og innvandrere blir mer og mer spredt overalt. Men det er fremdeles bestemte steder i byen som gjør at jeg føler jeg er i utlandet når jeg går der, og ikke i Norge. Jeg kan nevne Tollbugata spesielt. Og her jeg bor ved Bangeløkka. Strekningen mellom består av utallige utenlandsfrisører, butikker, cafeer og moskeer.

Joda, en kan få inntrykk av å være i utlandet. En kan få inntrykk av å være i Tyrkia. I dag er det særdeles mange flere innvandrere i byen her enn den gang jeg flyttet hit. Så det kommer ikke som noe sjokk at det foreslås tyrkiske gate og vei navn her nå. Men jeg selv tenker at det er utrolig dumt. Mange nekter å innse at islamisering er i full gang her til lands. Men hvordan kan man nekte? Med alle utenlandsbutikkene, frisørene, cafeene, moskeer, æresdrap, voldtekter, overfall og annen kriminalitet som øker i nøyaktig samme tempo som innvandringen?

Hvorfor skal byer gradvis få utenlandske navn på vei og gater? Det være fra uansett land, Danmark, Somalia, Pakistan, Tyrkia.. hvorfor? Vi er jo i Norge, da bør det jo vær mest naturlig og passende at gater og veier har norske navn?!!

«Alle stedsnavn, også adressenavn, representerer viktige språklige og kulturelle verdier. De er en del av det lokale miljøet og den lokale historien og er med på å styrke folks følelse av å høre til på et sted».

Velkommen til Norge!

Joda, jeg vet at samfunnet (spesielt i Drammen), i dag er flerkulturelt, men det er et flerkulturelt samfunn i Norge. Allerede første gang jeg var i Tyrkia etter jeg hadde flyttet til Drammen fikk jeg høre «Little Turkey» når jeg fortalte hvor jeg bodde i Norge. Altså flere steder i Tyrkia blir Drammen omtalt som «Lille Tyrkia». Da har det gått veldig langt!

Nok er nok. Det er helt tullete at folket og politikerne i Norge har latt det gå så langt at Norge er på vei til å forsvinne og bli en del av den østlige verden med fremmed og ofte skremmende kulturer, meninger, holdninger, levemåter og ideologier. Nå er det altså blitt en diskusjon om utenlandske, eventuelt tyrkiske navn på våre gater og veier. Blir det tilfelle så kan man i samme slengen bare døpe om Drammen til «Lille Tyrkia»!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#islamisering #islam #tyrkere #tyrkia #innvandrere #migranter #by #bydeler #gatenavn #veinavn #politikk #oslo #grønland #innvandrerbakgrunn #tollbugata #strømsø #fjell #bangeløkka #flerkulturelt #littleturkey #islamister #muslimer #muhammedanere #moskeer #dt #drammenstidende #nettavisen #lilletyrkia #ideologi #norge #drammen

10 kommentarer
    1. Om det blir ei gate eller 2 på Fjell som får et såpass uskyldig navn som det som er foreslått så ser jeg ikke på det som noen krise. Tyrkerne kom i sin tid i hovedsak som arbeidsinnvandrere på lik linje med våre forfedre som befestet mange steder i USA for 100 år siden. Der er det også norske navn og gater uten at amerikanerne dauer av den grunn.

      For all del, jeg er for innvandringsstopp – i det minste en hard regulering – men tyrkerne syns jeg faktisk hører hjemme her i Drammen og de er en del av byens historie. De var dyktige arbeidere i en tid vi trengte folk.

      1. Krise?

        Selvfølgelig er det krise om man starter slik . Hva om du blir pålagt å bli muslim ? Ikke krise det heller ?

        Når man flytter til et annet land skal man følge de lover ,regler og levemåte . Kan man ikke ,er det heller riktig å flyttet til et land som passer for sin egenart og kultur . Man kan ikke komme og be det landet du flytter til forandre seg til ditt ståsted .

      2. Det må aldri bli utenlandske gatenavn i Norge, spesielt ikke fra muslimske land, dette vil gi et signal til innvandrere at her kan de bare komme og oppkalle gater etter Muhammed eller arabiske gate osv. Norge er et norsk land og skal ha norske gatenavn. Norske innvandrer byer i USA har norske gatenavn siden Indianerne som var etniske “Amerikanere” på den tiden ikke klarte og stoppe innvandringen fra Europa som lå et hav foran dem når det gjaldt våpen og teknologi og ble tvunget til å gi fra seg landet sitt. Skal det samme skje i NORGE?

    2. Syntes det er viktig å nevne at det er variasjoner i hvilke utlendinger som begår disse lovbruddene. “Innvandrer” er et vidt begrep, og det er ganske kjipt for meg som innvandrer å bli sett på som en kriminell kjeltring fordi jeg ikke ser etnisk norsk ut. (feels bad, man) Har et plettfritt rulleblad, utdanning og jobb, i likhet med mange andre innvandrere. Godt å se at du tar opp det med islamisering, der mange tar for lett på det fordi det enda ikke er “ille nok” til at den gjennomsnittlige mannen merker det. Men det er like viktig å være klar på hvilke grupper det er snakk om, så ikke alle innvandrer blir dratt under en kam og opplever rasisme og fordommer. Det øker spenningen mellom nordmenn og innvandrere, og det er ikke noe vi trenger.

      1. Helt enig med deg, men et stort problem i dag er at det er ikke politisk korrekt å være islamkritisk, for islam er jo «fredens religion». Men jeg kan fortelle deg at dette har ikke noe med rasisme som du sier. Dette handler om ideologien islam og skremmende ukulturer som medfølger. Hvis du lesere andre innlegg i bloggen her så kommer det tydelig frem.Jeg har ikke problemer med hudfarger eller innvandrere generelt, men kriminelle og farlige innvandrere. Og islam er farlig!!

        Takk for ditt innspill og velkommen tilbake 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg