Meatish – nei takk!

Det er sikkert ti år siden nå, men det var en gang at jeg bestemte meg for å slutte spise kjøtt. Det var faktisk null problem lenge, men etter 1 år og 9 dager så «sprakk» jeg på en Lasagne. Ironien var at jeg syntes ikke den Lasagnen vær særlig god engang. Grei nok, men ikke slik som jeg forventet da jeg tok de første munnfullene. Det irriterte meg såpass at jeg laget selv en Lasagne dagen etterpå. Hjemmelaget. Smakte himmelsk, med litt krydder attåt. Så da ble jeg rovdyr igjen.

Det ligger i oss mennesker å spise kjøtt. Vi er rovdyr, selv om noen av dere som leser dette vil benekte det totalt. Men uansett, om slike som meg ikke kan slutte helt å spise kjøtt i lengden, så går det jo an å spise mindre av det. Jeg har bestandig vært av «den typen» som mener at kjøtt er kjøtt og fisk er mat. Jeg elsker spesielt sjømat. Skalldyr er fantastisk og sushi er det beste jeg vet. Men selvfølgelig synes jeg kjøtt er veldig godt, særlig når man lager spesielle retter. Som Lasagne som er en  ovnsrett jeg har elsket siden barneår og aldri blitt lei av.

For ikke så lenge siden var jeg innom Rema 1000 en tur. Det er nærmeste butikken, og jeg handler der hvis jeg bare skal ha et par tre ting. Ellers foretrekker jeg Kiwi XL. På Rema fikk jeg øye på en «kjøttdeig» som het Meatish. Meatish er 0% kjøtt, men skulle være like godt som og anvendes som kjøttdeig. Jeg er veldig «open minded» og altspisende (ikke blodmat). Så jeg bestemte meg for å prøve. Det kunne jo hende at dette var en god erstatning for kjøtt innimellom. Jeg kjøpte to pakker.

Så for et par dager siden lagde jeg spagetti og spagettisaus med tomat og urter. Så tilberedte jeg Meatish. Når det var ferdig hadde jeg alt på tallerkener til snuppen min og meg. Hadde på litt revet parmesanost til slutt, og serverte.

Snuppen min var sulten etter jobb og gledet seg til et godt måltid. Jeg så ansiktet hans ble rart da han smakte på «kjøttdeigen». «Hva er dette? Dette er ikke kjøttdeig», utbrøt han. Sulten som han var greide han å spise hele porsjonen sin. Jeg klarte bare én fjerdedel av min. Det skjer aldri at jeg ikke spiser maten min, og jeg kaster aldri mat. Denne gangen ble det kastet. Meatish smaker pappeske oppløst i vann, med en bitter-bisk ettersmak. Vi ble enige om at dette skulle aldri mer på vårt kjøkken eller vårt spisebord. Så den andre pakken jeg hadde kjøpt gikk også i søpla.

Dere som ikke har prøvd Meatish før, dere er herved advart! Og når vi snakker om mat, så må jeg si at jeg gleder meg til i morgen. Da skal snuppen min og jeg sammen med et vennepar til Sverige for å handle. Da skal vi handle mye deilig god mat. Vi skal ta båten over fra Sandefjord til Strømstad og har bestilt oss buffet på turen. Da skal vi fråtse i forretter, hovedretter og desserter. Herlig!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#meatish #advarsel #kjøtt #kjøttdeig #mat #fisk #skalldyr #sushi #spagetti #lasagne #rema #kiwi #jatillivet #bunnytrash

8 kommentarer
    1. Jeg har brukt Meatish en del ganger pga en veggis i familien. Må si jeg foretrekker kjøttdeig. Ellers er det igrunnen store variasjoner på disse veggisproduktene. Noen er ganske ok, andre til å spy av. Skal man ha pølser, bør man kjøpe de frosne fra Hälsans kök, eller hva det heter. Grønn pakning. Coop sine ferske vegetarpølser smakte helt jævlig. Til gjengjeld har Coop veggisnuggets som godt kan passere som kyllingnuggets med godt tilbehør til. Coop har også noe som ser helt ut som kjøttpudding, men hvordan den smaker, vet jeg ikke.
      Veggistacoen til Santa Maria, en sånn pose med soya og krydder som skal blandes med tomater for å kunne leke kjøtterstatning, kan du bare droppe. Dårlige greier.

      Jeg lurer jo stadig på en ting, jeg. Hvorfor må vegetarianere ha ting som ser ut som, og nesten smaker som, ulike kjøttprodukter? 🙂 Det virker litt ulogisk.

      God handletur til Sverige! 🙂

      1. Haha.. ja du sier noe, Meatish ser ut som kjøttdeig i pakken når du kjøper den. Og pakningen er jo samme som vanlig kjøttdeig. Stakkars den som stresser seg gjennom butikken etter jobb og røsker med seg Meatish istedet for kjøttdeig ved en feiltagelse – får seg en kraftig nedtur når h*n kommer hjem og skal lage/spise middag. lol! Takk, turene til Sverige bruker alltid være fine. Håper på rolig sjø da. Fin kveld til deg og velkommen tilbake 🙂

      2. Til meg, kl 18:18: På hvilken måte er det ulogisk? De fleste veggiser er ikke veggiser fordi de hater smaken av kjøtt, men fordi de hater hvordan dyrene blir behandlet i prosessen. Samtidig så er det jo også slik at kjøttet du kjøper i butikken slettes ikke ser ut, eller smaker, som dyrene det kommer fra.

        Tar du deg en tur ut på jordet og setter tennene i en stakkars, intetanende ku, kan jeg love deg at den ikke smaker hamburger. Ikke ser den ut som en heller.

        Jeg tenker litt sånn at det er ganske ulogisk å ale opp dyr for å drepe dem, for så å tilsette krydder for å kamuflere den naturlige smaken av dyret, og få det ferdige produktet til å ligne på alt annet enn et dødt dyr, for deretter å kritisere dem som lager tilsvarende produkter av planter for å lage “mat som ser ut og smaker som kjøtt”, når kjøtt verken ser ut eller smaker som faktisk kjøtt. Ja, denne kommentaren ble innviklet, men jeg håper du forstår hva jeg vil frem til likevel:)

        1. Vel, nå er nå jeg utdannet kokk. Jeg har vært med på slakting og partering av dyr. Så jo kjøttet jeg kjøper i butikken ser ut som kjøttet fra dyret, i de fleste tilfeller ihvertfall. Da snakker jeg koteletter, fileter og så videre. Ikke pølser, kjøttdeig og hamburgere som er blandinger. Noen bedre enn andre. Krydder ikke er ikke for å kamuflere smak, men for å forbedre eller forsterke smak. At kjøttet ikke smaker som dyret de kommer fra er også feil. Et barn sa nylig til meg at han ikke liker fårikål fordi det smaker sau. Han visste ikke at fårekjøtt er sau. Ingen har kritisert at veggisproduktene blir produsert for å etterligne kjøttprodukter. Jeg (og Meg) skjønner bare ikke hvorfor produktene skal ligne på kjøttprodukter. Det er mer ulogisk at det som er i feks Meatish blir omgjort til det uigjennkjennelige, enn at kjøtt blir malt til kjøttdeig. Og bare for å spørre siden du selv var inne på det, har du satt tenna i et dyr? Bare siden du sier at ku ikke smaker hamburger? Hamburger er et blandingsprodukt, jeg kan love deg at hvis du hadde satt tennene dine i ei ku, så hadde det smakt ku – kukjøtt! Takk for at du kommenterer 😉

    2. Enig i det du sier om meatish. Det vil si, jeg er enig i at den ikke er noen særlig god erstatning for kjøttdeig. For meg blir den veldig smakløs og tørr. En kjøttdeig som faktisk ER god, er färsen fra Hälsans kök. Hiv den rett i stekepanna, stek med olje, ha i 2 poser tacokrydder og ca et halvfullt melkeglass med vann (blir det for vannete så er det bare å fordampe bort noe av vannet), så har du en super kjøttdeig du kan bruke i taco. Eller lasagne, om du vil. Eller pasta. Jeg elsker tacokjøttdeigsmaken og kan ha den i alt mulig, men det er jo smak og behag;)

      Er forresten uenig med “meg” når det gjelder pølsene. Synes ikke pølsene fra Hälsans kök er noe å rope hurra for. De smaker litt mintaktig, og mint synes jeg ikke hører hjemme i pølse. Men pølsene fra Coop, derimot, er supre! De har pølsesmaken man er vokst opp med, og er supre i brød / lompe.

      1. Takk for tipsene. Synes også det var litt morsomt at du anbefaler to poser tacokrydder til den kjøttdeigerstatningen du anbefaler. Du mente jo selv at man kamuflerer kjøttsmaken med krydder. Jeg bruker krydder for å forbedre eller for å forsterke smak. To poser tacokrydder, ja da er det for å kamuflere. Takk for ditt innspill 🙂

    3. Smaken er som baken, tydeligvis. Jeg spiser kjøtt. Elsker kjøtt. Samboeren min er vegetarianer. Hun klarer ikke andre “kjøttdeiger” enn meatish, og når hun er mett spiser jeg gladelig opp meatishen ofså, for den er nydelig! Men må stekes sprø. Bruker både på pizza, i taco og i pastasausen. Bruker fortsatt bare en pose tacokrydder på meatishen også, forresten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg